9 اسفند 1401
شماره خبر: 281251

هفته ملی سلامت مردان

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

هفته ملی سلامت مردان


هفته ملی سلامت مردان در ایران همه ساله از یکم تا هفتم اسفند ماه برگزار می گردد.با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان در سلامت خانواده وجوانی جمعیت و لزوم تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی و..
ترغیب آنان به رعایت شیوه زندگی سالم و انجام مراقبت های به موقع در بیماریهای زمینه ای ، در سال جاری این هفته با محوریت " اهمیت سبک زندگی درناباروری مردان ونقش مردان در ناباروری وپیشگیری از سقط عمدی جنین" اجرا می شود.
به گزارش مرکز بهدشات غرب شهرستان کرج / 10 تا 15 درصد زوجین از ناباروری رنج می برند.وبه دلیل شیوع بالای آن ، ناباروری یکی از اختلالات شایع در زوجین بین 20 تا 45 سال می باشد.
ناباروری باعامل مردانه:
30%موارد ناباروری به دلیل وجود مشکل در مردان است. گاهی بعضی از بیماریها می توانند توانایی مردان را درتولید مقادیر طبیعی اسپرم ویا انزال اسپرم تحت تاثیر قرار دهند.به عنوان مثال ،مردان دیابتی ممکن است در انزال مشکل داشته باشند.مردان دارای اضافه وزن،سیگاری ها،یا مردانی که از مواد مخدر استفاده می کنند به احتمال زیاد مشکل اسپرم دارند.10تا 20 درصد موارد ناباروری زوجین به دلیل وجود مشکل همزمان در هر دو زوج است در این شرایط سهم مردان در ناباروری از 30 % بیشتر می شود.
چه زمانی باید به مراکز ناباروری مراجعه کرد؟
به طور کلی،اگر یک زوج در طی 12 ماه ارتباط جنسی بدون استفاده از روشهای جلوگیری،باردار نشوند،باید به پزشک مراجعه کنند.اما خانم های 35 ساله یا بیشتر اگر بعد از 6 ماه تلاش باردار نشوند لازم است زودتر به متخصص مربوطه مراجعه نمایند برای مردان با مشکلات بیضه دردوران کودکی یا درمان قبلی سرطان،توصیه میشود که بررسی های لازم زودتر انجام شود.
برخی عوامل مستعد کننده ناباروری در مردان به ترتیب اولویت:
 سیگار کشیدن
 مصرف نوشیدنیهای الکلی
 چاقی ،عدم تحرک ورژیم غذایی ناسالم
 استرس
 قرار گرفتن در معرض اشعه،مواد شیمیایی خاص وسموم
 استفاده از مواد مخدر
 گرم شدن بیش از حد بیضه ها مثلا نانواها
 سابقه آسیب های بیضه
 سابقه وازکتومی قبلی
 داشتن سابقه عدم نزول بیضه ها
 ابتلا به برخی از بیماریها از جمله تومورها وبیماریهای مزمن مانند بیماری کم خونی سلول داسی شکل
 مصرف برخی داروهاویا انجام درمانهای پزشکی مانند جراحی با اشعه مورد استفاده در درمان سرطانهابرخی مواد مثل استروئیدها در ورزشکاران بدنسازی
زوج ناباروبه کجا باید مراجعه کنند:زوجهای نابارور می توانند برای درمان به مراکز ناباروری یا در کرج به بیمارستان کمالی مراجعه نمایند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود