فرهنگ سازی وآموزش مهم ترین گام برای کاهش تصادفات
سپیدارآنلاین: گروه یادداشت

حوادث ترافیکی و حمل و نقل جاده ای یکی از اساسی ترین مشکلات پررنگ اجتماعی محسوب میشود که پویش ملی "نه به تصادف" راهی برای کاهش حوادث ترافیکی و جاده ای و حفظ جان هموطنانمان در سراسر کشور است.
فتانه محمودخانی/ امسال به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی به ریاست جمهوری ارایه شد با عنوان راه اندازی "پویش نه به تصادف" که از ابتدای اسفند ماه سال جاری تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده تا پایان مسافرتهای نوروزی اجرایی می شود تا شاهد کاهش آمار تصادفات باشیم.حوادث ترافیکی، چهارمین علت مهم مرگ در تمامی گروه های سنی از بدو تولد تا مرگ را شامل می شود و بررسی ها و تحقیقات نشان می دهد که سه مولفه راه، کاربران و خودروها در بروز این حوادث موثر هستند. هدف از اجرای پویش «نه به تصادف» یک کار خیر برای مردم بویژه جوانان است، چراکه جوانان بیشترین آمار کشته شدگان در تصادفات را دارند. حال اگر حتی یک مرگ در تصادفات کاهش پیدا کند، یعنی یک قدم مؤثر. عوامل بسیاری در بروز تصادفات از جمله ایمنی جادهها، وجود نقاط حادثهخیز و پرخطر، ایمنی خودروها و خطای انسانی تأثیرگذار هستند، اما سهلالوصولترین راه که در این پویش مورد توجه قرار گرفته، کاهش رفتارهای پرخطر در رانندگی است، چرا که بیش از ۵۰ درصد از عوامل تصادفات به علت خطای انسانی است.در حوزه عوامل انسانی یکی از عمده دلایل عدم هوشیاری رانندگان است، چه به صورت طبیعی چه بر اساس بیماری و اختلال خواب، بیشتر در معرض تصادفات مرگبار هستند. عمده اختلالات خواب شامل بیدار ماندن به مدت زیاد، بیخوابی، آپنه (وقفه تنفسی در خواب)، اختلال خواب به دلیل شبکاری و... است. مهمترین ساعاتی که به طور طبیعی خوابآلوده هستیم و به صورت ناخودآگاه دچار حملههای خواب چندثانیهای میشویم، بین ساعات 1 تا 5 صبح است و اگر در این ساعات رانندگی صورت گیرد، به طور طبیعی احتمال «حمله خواب» بیشتر شده و در نتیجه تصادف شکل خواهد گرفت. عوامل انسانی در کنار جاده و خودرو درصد قابل توجهی در بروز تصادفات دارند بنابراین باید بر این مهم کار شود تا با فرهنگسازی نقش عامل انسانی در بروز تصادفات کاهش پیدا کند.کارشناسان معتقدند که آموزش به دانش آموزان مدارس روستایی، موتور سواران، رانندگان حمل و نقل عمومی شامل باری و مسافربری، کادر اجرایی و فنی اداره راهداری، آموزش بین دستگاهی، تهیه پوستر، تهیه کیف، جامدادی، دفتر با موضوع ایمنی برای دانشآموزان از جمله اقدامات موثر در راستای فرهنگ سازی و تشویق به قانون مداری است.نکته قابل تامل دیگر این است که نقش پلیس راهنمایی و رانندگی فقط کنترل سرعت رانندگان در جادهها نیست بلکه آنها می توانند در فرهنگسازی و ساخت برنامههای اثرگذار نیز مشارکت کند، اگر پلیس راهنمایی و رانندگی موارد برخورد با رانندگان خاطی را به صورت مستندی درآورده و به مردم نشان دهد از وقوع حوادث رانندگی جلوگیری میکند.با نهادینه ساختن فرهنگ رانندگی ایمن، نیاز است تا آموزش رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی را در تمامی سطوح بویژه سنین پایین انجام دهیم.آموزش و فرهنگ سازی مهم ترین گام برای ارتقاء کیفیت رانندگی است .