12 مهر 1390
شماره خبر: 1977

مهار خطرات ناشی از معضل شکستگی لوله انتقال فاضلاب شهری توسط شهرداری کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه ---

 مهار خطرات ناشی از معضل شکستگی لوله انتقال فاضلاب شهری توسط شهرداری کرج

معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت: سیلاب ناشی از ترکیدگی لوله فاضلاب شهری مقابل بانک ملی جهانشهر با اهتمام مسئولان شهرداری کرج ساماندهی و مهار شد.
علی اصغر کمالی زاده افزود: ترکیدگی لوله فاضلاب شهری مقابل بانک ملی جهانشهر یکی از بحران های بزرگی بود که امکان ریزش سقف تونل قطار شهری را در پی داشت.
وی، خیابان شهید بهشتی را به عنوان یکی از شریانهای اصلی شهر ذکر و عنوان کرد: سازمان آتش نشانی به محض مطلع شدن از ترکیدگی این لوله اقدام به اعزام نیروهای آتش نشانی به محل حادثه کرد.
این مسئول در تشریح این حادثه گفت: در بررسی های اولیه از حادثه مشخص شد، سقف تونل مترو به طول 100 متر و با دبی لب بالا در حال ریزش اشت و به علت شدت بحران از شهرداری مناطق 1 و 9 همچنین ستاد بحران شهرداری مرکز، سازمان قطارشهری و شرکت سابیر کمک گرفته شد.
وی اهمیت موضوع پیش آمده را مهم دانست و عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع ادارات خدمات رسان برق، گاز و شرکت آب و فاضلاب نیز برای بررسی و رفع مشکلات موجود فراخوان شدند.
کمالی زاده با اشاره به اقدامات اولیه مهار سیلاب ناشی از فاضلاب شهری تصریح کرد: اعلام صریح سازمان آب و شبکه فاضلاب شهری مبنی بر نبودن فاضلاب در این منطقه بود، این در حالیست که ثابت بودن سطح ایستایی آب مشخص شد این آب باید مربوط به قنات باشد.
وی اذعان داشت: در ادامه با بررسی افراد آگاه و کارشناس، نقشه های مربوط به قنوات کرج مشاهده و مشخص شد، لوله شکسته شده مربوط به شبکه انتقال فاضلاب شهری است.
کمالی زاده اظهارداشت: این درحالیست که شبکه آب و فاضلاب وجود این شبکه در محل بروز حادثه را انکار می کرد.
معاون خدمات شهری شهرداری کرج از تشکیل ستاد بحران با حضورمعاون فنی و عمرانی فرماندار کرج ، اعضای شورای اسلامی شهر کرج، شهردار، مدیران مناطق مربوطه و مدیریت بحران شهرداری به منظور رسیدن به علت اصلی حادثه مذکور خبرداد.
کمالی زاده افزود: طبق بررسی های اعضای ستاد بحران مشخص شد، علت اصلی بروز حادثه ترکیدگی لوله مربوط به شبکه انتقال فاضلاب شهری است که 30 هزار مشترک را پوشش می دهد.
وی اذعان داشت: به علت نبود امکانات لازم سازمان فاضلاب، برغم میل باطنی مجبور به انتقال فاضلاب شهری به کانال ماهان شدیم.
این مسئول ادامه داد: در ادامه عملیات مهار فاضلاب از سطح خیابان شهید بهشتی، با نصب بالن حجم دبی ورودی آب کم شد و در نهایت نیز با نصب برق سه فاز و بکار گیری پمپ های مخصوص فاضلاب روان شده کنترل شد.
معاون خدمات شهری شهرداری کرج، سازمان فاضلاب شهری را مسئول مستقیم کنترل و نظارت شبکه های فاضلاب شهری دانست و بیان کرد: رفع مشکلات ناشی از این مهم نیز بر عهده این سازمان است.
وی با اشاره به کمبود تجهیزات و امکانات سازمان فاضلاب شهری، بر تجهیز این امکانات تاکید کرد و این مهم را از مولفه های مهم برای کنترل و مهار حوادث احتمالی ذکر کرد.
این مسئول با بیان اینکه، خدمات رسانی شهرداری در صورتی در مهار این حادثه انجام شد که این مهم از وظایف ذاتی شهرداری نبود، اظهارداشت: در حادثه پیش آمده، شهرداری کرج برغم داشتن مسئولیت اقدام به کنترل و مهار روان آب جاری شده از فاضلاب شهری کرد.
کمالی زاده، شهرداری را نهادی مردمی دانست و تلاش برای رفع مشکلات و معضلات شهری را که با زندگی شهروندان گره خورده است را از وظایف اصلی این نهاد مردمی بیان و عنوان کرد: شهرداری کرج با توجه به این مهم بلافاصله پس از مطلع شدن از وضعیت حادثه شده مقابل بانک ملی جهانشهر اقدامات لازم جهت کنترل روان آب ناشی از ترکیدگی لوله فاضلاب را مهار کرد.
وی کمبود امکانات سازمانی در ادارات خدمات رسان را یادآور شد و اظهارداشت: نبود امکانات و اطلاعات کافی مرتبط با ساختارهای اصلی شهر از دلایل اصلی تاخیر در مهار حوادث است.
کمالی زاده بر توجه بیشتر مسئولان ادارات برای کسب آگاهی و اطلاعات لازم از بستر های شهری و حوزه کاری تاکید کرد و گفت: به روز رسانی اطلاعات و تجهیز امکانات لازم در سازمان و ادارات مختلف امری مهم و ضروری است.




منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود