4 تیر 1393
شماره خبر: 124643

زنبورها در البرز به کمک زارعان و باغداران آمدند

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

زنبورها در البرز به کمک زارعان و باغداران آمدند


مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از بکارگیری دوگونه زنبور برای مبارزه با آفات باغی و زراعی در این استان خبرداد.
ˈعلی حیدریˈ بر ضرورت ترویج روش های غیرشیمیایی برای کنترل آفات درمزارع و باغات تاکید کرد وافزود: به همین منظور در اجرای یک طرح، حدود یکصد هکتار از باغات سیب و دوهزار و 400 هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان البرزتحت پوشش مبارزه بیولوژیکی با آفات قرار گرفته است. وی ادامه داد: برای نخستین بار دراستان البرز امسال دو واحد تکثیر زنبور( انسکتاریوم) راه اندازی شده است که دراین واحدها دوگونه زنبورهای تریکوگراما و براکون تولید و تکثیر می شود. حیدری گفت: برای مبارزه بیولوژیکی با آفات مزارع و باغات، امسال دراین دواحد 13 کیلوگرم زنبورتریکوگراما و دومیلیون و400 فروند زنبور براکون پرورش داده شده است که مرحله نخست رهاسازی زنبورها درمزارع و باغات انجام شده و امسال نیز دو مرحله دیگر رها سازی زنبور خواهیم داشت. زنبورهای ˈ تریکوگراماˈ وˈ براکونˈ دو گونه بومی ایرانی هستند که برای مبارزه با انواع آفت های پروانه سان به کار گرفته می شود.
مبارزه موثر با کرم سیب درختی و کرم هلیو سیز گوجه فرنگی که سالانه خسارات زیادی به باغداران و کشاورزان وارد می کنند، از نتایج مفید استفاده ازاین زنبورها در مزارع و باغات است. - استان البرز دارای سه هزار و 500 هکتار باغ سیب است و درسال زارعی جاری دو هزارو500 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گوجه فرنگی قرار گرفته است.
حیدری اظهارکرد: بدون شک تولید محصولات سالم کشاورزی ، سلامت مصرف کنندگان را به دنبال دارد و مصرف سموم پرخطربرای مبارزه با آفات ، تهدیدی برای سلامت مردم به شمار می رود. - جهاد کشاورزی استان البرز برنامه های ویژه ای برای تشویق و ترغیب باغداران و کشاورزان به کاهش مصرف سموم پرخطر اجرایی کرده است. - در زمان حاضر شبکه مراقبتی محصولات زراعی در استان البرز ایجاد شده که از طریق آن میزان و نحوه استفاده از سموم شیمیایی به کشاورزان آموزش داده می شود. حیدری با اشاره به حمله آفت شب پره مینوز به مزارع گوجه فرنگی استان، بیان کرد: علاوه براستفاده از زنبورها ، از تله های فرمونی ونوری برای مبارزه با این آفت در مزارع گوجه فرنگی استفاده می شود.
وی دربخش دیگری ازسخنانش به حمایت کشاورزانی که محصولات ارگانیک (تولید بدون استفاده از مواد شیمیایی) تولید می کنند، اشاره کرد و گفت: هرچند محصولات ارگانیک به نسبت محصولاتی که با استفاده از سموم شیمیایی تولید شده اند، قیمت بالاتری دارند اما غذای سالم محسوب می شوند. مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی البرز اضافه کرد: محصولات ارگانیک به علت قیمت بالاتر توان رقابت با محصولات غیر ارگانیک را ندارند و کمتر خریداری می شوند . حیدری ازشهرداری کرج خواست بخشی ازفضاهای تجاری خود را به محل عرضه محصولات ارگانیک اختصاص دهد تا ضمن حمایت از تولید کنندگان ، مردم نیز مواد غذایی سالم تهیه ومصرف کنند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود