18 شهریور 1393
شماره خبر: 128981

واحدهای غیرمجاز دامی، تهدیدی برای سلامت مردم

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

واحدهای غیرمجاز دامی، تهدیدی برای سلامت مردم


مدیرکل دامپزشکی استان البرز بزرگترین مشکل حوزه دامپزشکی در این استان را وجود واحدهای غیر مجاز دامی برشمرد و گفت: فعالیت این واحدها، تهدیدی برای سلامت مردم است.
'سید اصغر برائی نژاد فعالیت واحدهای غیرمجاز کشتار دام و طیور تا نگهداری و پرورش آنها و همچنین کارخانه های غیرمجاز خوراک دام را از جمله این مشکلات دانست.
وی وجود این گونه واحدها را هم برای خود واحدها و هم از لحاظ نظارتی خطرناک دانست و اظهار داشت: بروز و شیوع انواع بیماریهای دامی و حتی بیماریهای مشترک دام و انسان نه تنها برای خود واحدها بلکه برای مصرف کنندگان نیز تهدید است. وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از این واحدها، سالهاست که در حال فعالیت هستند، گفت: اجرای برنامه ساماندهی این واحدها در دستور کارقرار دارد.
سامانه پیام رسان 1512 برای شناسایی واحدهای غیرمجاز
مدیرکل دامپزشکی استان البرز به راه اندازی سامانه پیام رسان برای دریافت گزارشهای مردمی اشاره کرد و اظهار داشت: مردم می توانند برای ارایه گزارشات تخلفات دامداری ها و اطلاع رسانی برای کمک به شناسایی این واحدها با این سامانه تماس بگیرند.
خودداری از خرید تولیدات دام دست سازو سنتی
برائی نژاد در ادامه از مردم خواست تا از خرید هرگونه تولیدات دامی که توسط دامداران به صورت سنتی و دست ساز تهیه شده و در کنار معابر عمومی به فروش می رسد، خودداری کنند. وی ادامه داد: برخی به صورت غیر مجاز و غیر بهداشتی اقدام به فروش گوشت سفید و قرمز، شیر، کره، پنیر، تخم مرغ و دیگر مواد لبنی می کنند که این روش یکی از عوامل اصلی بروز تب مالت دربین مصرف کنندگان است.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز یکی از دلایل تمایل بعضی از مردم به استفاده از این گونه مواد را طعم و مزه قدیمی و سنتی این فرآورده ها دانست و گفت: واحدهای صنعتی ما نتوانسته اند روی ذائقه مردم کارکنند و آموزش های لازم در این خصوص نیز ارایه نشده لیکن باید بدانیم که فرآورده های دامی که به صورت سنتی عرضه می شود به هیچ وجه چرخه نظارت بهداشتی را طی نمی کنند.
وجود تولیدات برند کشور در البرز
برائی نژاد در ادامه با اشاره به استقرار بسیاری از تولیدات مختلف اعم از دامی و مرغداری، کشتارگاهها و بسته بندی با برندهای ملی در این استان، گفت: وجود این واحدها نه تنها پتاسیل بالای استان در حوزه های مختلف دامی و کشاورزی را نشان می دهد بلکه صادرات زیادی از استان نیز انجام می شود. وی ادامه داد: با وجود این پتانسیل های مناسب در استان، ما نمی توانیم اجازه فعالیت به هر واحد غیرمجازی را بدهیم زیرا این ساختار قوی که با هزینه های هنگفتی ایجاده شده ، آسیب می بیند. وی اظهار داشت: صنعتی شدن به معنای از دست دادن طعم و لطافت نیست بلکه برای تولید انبوه است . درزمان حاضر 250 واحد مرغداری اعم از گوشتی و تخم گذار و بیش از سه هزار واحد دامی (گاوداری سنتی ، صنعتی ، تولید گوشت قرمز، گوسفنداری و تولید شیر) در استان البرز فعال هستند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود