12 آذر 1393
شماره خبر: 132959

چاه های غیرمجاز بلای سفره های زیر زمینی

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

چاه های غیرمجاز بلای سفره های زیر زمینی


مدیرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزی البرز از حفر بی رویه چاه های غیر مجاز به عنوان بلای خشکی سفره های زیر زمینی این استان نام برد.
'حجت الله رضایی به وجود 16 هزار و 648 حلقه چاه مجاز و غیر مجاز دراین استان اشاره کرد و افزود: این چاه ها در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب مورد استفاده قرار می گیرد. وی اظهار داشت: بر اساس گزارش آب منطقه ای استان البرز، بیش از 12 هزار حلقه از این چاه ها پروانه بهره برداری ندارند که اغلب این چاه ها نیز در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. وی به وجود دو هزار و 12 حلقه چاه مجاز کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین آفت ها برای آب های زیرزمینی وجود چاه های غیر مجاز است که علاوه بر استفاده بی رویه از سفره های زیرزمینی، خطری برای فرونشست زمین محسوب می شود. رضایی افزود: براساس آمارهای رسمی، البرز دارای یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب سطحی و 12میلیون متر مکعب منابع آبی زیرزمینی است که این ارقام به علت انتقال بخشی از آن به استان های همجوار و همچنین حفر چاه های غیرمجاز تا حدزیادی کاهش یافته است. وی همچنین به وجود 178 رشته قنات در استان البرز اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون حدود 90 رشته از این قنات ها که اغلب در مناطق ساوجبلاغ و شمال شهرستان کرج (جاده چالوس) هستند، فعال بوده و مابقی متروکه شده اند. رضایی یکی از مشکلات کشاورزان در این استان را قطع حق آبه کشاورزان از سد کرج دانست و گفت: این حق آبه به لحاظ تامین آب شرب شهروندان تهرانی و کاهش بارندگی های چندسال اخیر قطع شده که موجب مشکلاتی برای کشاورزان روستاهای پایین دست سد
و جنوب شهرستان کرج (ماهدشت) و سرحدآباد شده است. مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان البرز به خشکسالی های اخیر اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه های برون رفت از این وضعیت، تعیین الگوی کشت و تدوین سند ملی آب استان است که سند ملی آب از قبل تهیه شده و در حال بازنگری است. وی تعیین میزان منابع آبی و نحوه استفاده از آن در بخش های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی و شرب را از جمله مفاد سند ملی آب دانست و اظهار داشت: بعد از تعیین این ارقام، الگوی کشت منطقه ای در استان تعریف می شود که چه محصولی مناسب کشت در بحران کم آبی استان مناسب است. رضایی همچنین به وجود سد طالقان در استان البرز اشاره کرد و گفت: اراضی کشاورزی روستاهای بالادست طالقان از سرشاخه های آب رودخانه شاهرود سیراب می شوند ولی کشاورزان حاشیه سد و پایین دست سد هیچ بهره برداری از آب این سد نمی توانند بکنند زیرا متاسفانه یک قطره از آب سد طالقان برای کشاورزی استان البرز مصرف نمی شود و بخش عمده ای از آن به دشت قزوین اختصاص یافته است. به برخی راه های مقابله با بحران کم آبی در استان اشاره کرد افزود: اجرای سیستم های نوین آبیاری، نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه های کشاورزی و تعیین الگوی کشت از مهم ترین راهکارهاست .
وی گفت: با این روش ها راندمان آبیاری افزایش یافته و می توان از منابع آبی استفاده بهینه و به موقع داشته باشیم. مدیر آب وخاک جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد : هم اکنون حدود یک هفتم از مجموع 74 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان البرز به سیستم های نوین آبیاری اعم از قطره ای و بارانی مجهز شده اند که معادل 11 هزار و 400 هکتار است. ی همچنین استفاده از ارقام کم مصرف آب برای کشت گندم و جو را از جمله روش های کشت در این بحران دانست و بیان داشت:برای سال زراعی جاری پنج رقم گندم و چهار رقم جو مقاوم به خشکی و کم آبی به کشاورزان استان پیشنهاد شده که ارقام گندم شامل پیشتاز، پارسی، سیوند، سیروان و پیشگام بوده و ارقام جو شامل بهمن، نصرت، ریحان و یوسف است. استان البرز در زمان حاضر در بخش زراعت محصولاتی همچون گندم، جو، ذرت علوفه ای، پنبه و ... را در سطح 45 هزار و 159 هکتار تولید می کند و باغات این استان نیز در 24 هزار و 950 هکتار از اراضی البرز واقع شده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود