29 آذر 1393
شماره خبر: 133958

وظیفه سازمان تامین اجتماعی صرفا بازرسی و نظارت بر شرکت ها است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

 وظیفه سازمان تامین اجتماعی صرفا بازرسی و نظارت بر شرکت ها است


رییس اتاق بازرگانی استان البرز گفت: تامین اجتماعی هرچند سال یکبار به خود اجازه می دهد خارج از مقررات قانونی در شرکتها حضور یافته و بجای نظارت و بازرسی اقدام به حسابرسی کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق البرز "حسین طوسی" در بیستمین جلسه کارگروه خدمات بازرگانی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که به ریاست دادستان عمومی و انقلاب استان البرز و با حضور اعضای کارگروه برگزار شد افزود: شرکت ها سالیانه توسط حسابرسان قسم خورده مورد حسابرسی دقیق قرار می گیرند و تامین اجتماعی نیز طبق قانون می تواند در این زمینه نظارت و بازرسی داشته باشد. وی اظهار کرد: متاسفانه گاهی سازمان تامین اجتماعی پس از گذشت بعضا 10 سال ناگهان به یک شرکت مراجعه و اقدام به حسابرسی خارج از قانون می کند. وی ادامه داد:به دلیل گذشت زمان طولانی ، جمع آوری مدارک و اسناد مالی و نگهداری آن با مشکلاتی همراه است لذا تامین اجتماعی بهتر است صرفا حسابرسی مستمر حسابرسان قسم خورده را ملاک قرار دهد. رییس پارلمان بخش خصوصی استان البرز در ادامه اظهار کرد: برخی از شرکت های دولتی توسط بخش خصوصی خریداری می شوند که این شرکت ها نیز باید همه ساله مورد حسابرسی قرار گرفته و تراز مالی آنان شفاف باشد اما با این حال سازمان های تامین اجتماعی و اقتصاد و دارایی با مراجعه به این شرکتها بعد ازچند سال اقدام به حسابرسی مجدد می نمایند که این امر موجب اطاله زمان درجمع آوری اسناد و مدارک خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: کارفرما ها از حسابرسی های دوره ای اقتصاد و دارایی و تامین اجتماعی که دوباره کاری محسوب می شود گلایه دارند. وی با اشاره به این نکته که قرارداد سازمان تامین اجتماعی یک قرار داد اجتماعی دو طرفه بین کارگر و کارفرما می باشد اضافه کرد:بر اساس این قرار داد سازمان تامین اجتماعی موظف است پول از کارفرما بگیرد و به کارگر بدهد.
رییس اتاق بازرگانی البرز افزود: بنابراین برحسب قانون کسی که یک طرف قرارداد است حق دارد در مورد چگونگی پرداخت و نوع رسیدگی سووال کند و در صورت اعتراض کارگر و کارفرما ، سازمان تامین اجتماعی مسوول پاسخگویی است. طوسی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون نماینده کارگر و کارفرما می تواند از حقوق خود دفاع کند.
تامین اجتماعی و تسریع در امور بازرسی ها
رییس سازمان تامین اجتماعی استان البرز نیز در این نشست با تاکید بر این موضوع که تلاش ما بر این است تا بازرسی ها از شرکت ها به روز انجام شود گفت: نظارت و بازرسی ها در شرکتها به دو صورت انجام می پذیرد. مرتضی سلامی افزود:برخی از بازرسان از طریق دفاتر قانونی سازمان تامین اجتماعی به شرکت ها اعزام می شوند و گروه دیگر از بازرسان در بخش خصوصی استفاده می شود. وی با ذکر این نکته که برخی از شرکتها تصور می کنند دستمزد بازرسان بر اساس میزان جرایم تعیین شده می باشد اظهار کرد:چنین چیزی صحت ندارد و ما بر اساس تعداد اسناد و مدارک که بررسی می شود دستمزد پرداخت می کنیم. وی خاطرنشان کرد:برای تسریع دربازرسی شرکت ها به نحوهای برنامه ریزی کرده ایم تا کارگزاری های خصوصی با استفاده از نیروی های مجرب و کاردان این مسوولیت را بر عهده بگیرند. وی ادامه داد: برای رفع پاره ای از مشکلات ، تامین اجتماعی آمادگی دارد در اقدام هماهنگ با امور اقتصاد و دارایی دفاتر شرکت ها را به صورت مشترک و همزمان مورد بررسی و پیگیری قرار دهد. سلامی افزود:ما می خواهیم به مرحله ای برسیم تا بازرسی ها در اسرع وقت و به روز انجام پذیرد و در مقابل مطالبات تامین اجتماعی نیز به روز شود. در پایان این جلسه با بررسی مشکلات عنوان شده از سوی کارفرمایان دررابطه با سازمان تأمین اجتماعی مقررگردید: نامه ای با همکاری سازمان تامین اجتماعی البرز برای افزایش تعداد اعضا هیأت بدوی وصول مطالبات تهیه و در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود. تشکیل نشست مشترک بین انجمن تخصصی شوینده ،آرایشی ، بهداشتی و فروشگاه رفاه با حضور سازمان حمایت مصرف کننده ، تولیدکننده و نماینده ای از اتاق بازرگانی ، پیشنهاد و بررسی گرید بندی محصولات تولیدی با مسئولیت انجمن های تخصصی و همچنین پیگیری مشکلات عدم نصب انشعاب آب و فاضلاب و تاخیر در راه اندازی مجتمع فرهنگی پرشین از طریق سازمان بازرسی استان از دیگر مصوبات این جلسه بود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود