7 اسفند 1393
شماره خبر: 138400

تشکیل کمیته قضایی حمایت از سرمایه گذاری در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

تشکیل کمیته قضایی حمایت از سرمایه گذاری در البرز


رئیس اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه در زمینه تعامل با قوه قضاییه توفقیات خوبی به دست آورده ایم، از تشکیل کمیته قضایی حمایت از سرمایه گذاری در البرز خبر داد.
نخستین دوره آموزش داوری با همکاری مرکز داوری اتاق ایران و اتاق بازرگانی البرز با حضور قائم مقام مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران، دادستان کرج، رئیس اتاق البرز و با شرکت ۱۴۰ نفر از فعالان حوزه قضا و داوری استان در محل اتاق البرز برگزار شد. به گفته رئیس مرکز داوری اتاق البرز این دوره آموزشی با هدف ترویج داوری و آموزش ابعاد نظری و عملی برگزار شده و باتوجه به اهمیت موضوع استقبال خوبی از آن به عمل آمده است. آرش ذوالفقار افزود: آشنایی حقوقدانان و بهره گیری از تجارب ارزشمند اساتید این حوزه از مهمترین اهداف برگزاری این دوره آموزشی است. وی با بیان اینکه اصول حاکم بر داوری، موافقتنامه داوری، هزینه های داوری، صدور رای داوری از موضوع های مورد بررسی در این دوره آموزشی است ، گفت: در روابط حقوقی ناشی از قراردادها و معاملات، بروز اختلافات همواره وقوع دارد و در این شرایط ارجاع به داوری بهترین شیوه حل و فصل دعاوی تجاری است. ذولفقار سرعت، دقت در رسیدگی، صرفه جویی در هزینه ها، حل و فصل اختلافات به شیوه تخصصی را از جمله مزایای داوری برشمرد و افزود: دوره های آموزشی داوری توسط اساتید برجسته حقوقی مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می شود، بنابراین گواهینامه های صادره دارای اعتبار ویژه ای است و می تواند در صورت احراز صلاحیت متقاضی مبنای پذیرش داوران در اتاقهای بازرگانی کل کشور واقع شود. رئیس اتاق البرز در این نشست با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی البرز در چارچوب تکالیف اتاق ها از زمان تاسیس اتاق بازرگانی به وظایف خود عمل کرده است، اظهار داشت: در زمینه همکاری با قوه قضائیه توفیق خوبی داشتیم. وی با بیان اینکه با مقامات دادگستری البرز مذاکرات وهم اندیشی های خوبی صورت کرفته است، افزود: این مذاکرات منجر به راه اندازی کمیته قضایی حمایت از سرمایه گذاری شد. رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه با مساعدت وهمکاری مسئولان دادگستری و موافقت های آنها مصوبات و تصمیمات خوبی برای حوزه تولید و تجارت استان در نظر گرفته شد، یادآور شد: راه اندازی دفتر مرکزی داوری اتاق بازرگانی البرز از مهم ترین اقدامات این بخش به شمار می آید. طوسی با اشاره به اینکه مراجعه افراد به مرکز داوری اتاق البرز نیازمند ترویج تفکر اساسی و توسعه قضایی است، تصریح کرد: قوانین این حوزه در زمان پیش از انقلاب در قالب خانه انصاف و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت وسیع در مسائل مختلف نظیر مراودات تجاری جریان دارد. وی با بیان اینکه نماینده اتاق بازرگانی در رسیدگی به دعاوی تامین اجتماعی و رسیدگی به تخلفات مالیاتی برای احقاق حقوق کارفرمایان حضور دارند، گفت: در تجارت بین المللی اصل داوری اصل پذیرفته شده ای است. وی با تاکید بر اینکه در تفاهم نامه اتاق های کشورهایی اروپایی و غربی اصل داوری به عنوان اصل پذیرفته شده قید می شود، اظهار داشت: توصیه می شود حل و فصل دعاوی از طریق مراکز داوری اتاق ها صورت گیرد. رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه حوزه آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی فعالیت گسترده ای دارد، بیان کرد: در نظر داریم مدت زمان آموزش را توسعه دهیم.
رسیدگی به پرونده های بازرگانی در مرکز داوری اتاق زمان و هزینه را می کاهد
حاجی رضا شاه کرمی دادستان کرج نیز در حاشیه این دوره آموزشی با بیان اینکه فعالان اقتصادی در مبحث قراردادها و شبهات و اختلافات می توانند مراجعه به مرکز داوری اتاق را جایگزین ارجاع به دادگستری و تشکیل پرونده در این نهاد کنند، گفت: این کار چندین مزایا دارد که برای فعالان اقتصادی و بازرگانی می تواند موثر باشد. وی عدم مراجعه به دادگستری، سرعت عمل، تخصصی شدن رسیدگی به پرونده ها و تحمیل هزینه های کمتر به طرفین اختلاف را از مزایای داوری در این مراکز خواند و افزود: با توجه به اینکه تعداد پرونده هایی که در دادگستری تشکیل می شود بالا است و رسیدگی به پرونده ها زمانبر است، این مرکز می تواند در کاهش بار دستگاه قضایی و هم در کاهش هزینه های طرفین اختلاف کارساز باشد. شاه کرمی ادامه داد: برقراری صلح و سازش بخشی از وظایف دادگستری در رسیدگی به پرونده ها است اما مراکز داوری اتاق هم می توانند در بحث میانجیگیری پرونده ها ورود کنند اما مرجع اجرایی برای داوری، دادگستری است. وی تصریح کرد: رسیدگی به پرونده ها در دادگستری زمانبر و هزینه بر است اما در مراکزی که اتاق بازرگانی ایجاد کرده به پرونده ها به صورت تخصصی رسیدگی می شود و هزینه کمتری برای مراجعان دارد. شاه کرمی با بیان اینکه دادگستری مرجع تظلم خواهی، رسیدگی به شکایات و دعاوی است، یادآور شد: افرادی که مایل نیستند مرکز داوری به پرونده شان رسیدگی کنند می توانند در دادگستری تشکیل پرونده داده تا پرونده آنها در نوبت رسیدگی قرار گیرد.
فعالان اقتصادی به مرکز داوری اتاق مراجعه کنند
دادستان کرج فعالیت مرکز داوری اتاق را در کمک به فعالیت های دادگستری تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: معتقدیم فعالان بخش خصوصی به جای مراجعه به دادگستری در مراکز داوری اتاق مشکلاتشان را حل و فصل کنند. به گفته این مسئول فعالان اقتصادی می توانند موارد اختلافی ناشی از تفسیر قراردادها و موارد مشابه را در این مرکز پیگیری کنند.
براساس این گزارش، مرکز داوری اتاق بازرگانی البرز در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ راه اندازی شد، آمادگی پذیرش کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از قراردادها شامل انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن را دارد

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود