14 اسفند 1393
شماره خبر: 138821

متوسط تولید تخم مرغ در استان البرز 33 برابر میانگین کشوری است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

 متوسط تولید تخم مرغ در استان البرز 33 برابر میانگین کشوری است


مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، میانگین تولید تخم مرغ در این استان را 33 برابر میانگین کشوری اعلام کرد.
مجتبی تقی زاده با اشاره به اینکه استان البرز فقط سه دهم درصد از مساحت کل کشور را دارد، گفت: با این حال البرز تولید بیش از 11 درصد تخم مرغ کشور، رتبه برتر ایران در تولید این ماده غذایی را به البرز اختصاص داده است. وی افزود: سالانه بیش از هفت و نیم میلیون قطعه در 104 واحد تولیدی و دومیلیون و 500 هزار قطعه مرغ نیمچه تخم گذار(پولت) در29 واحد مرغداری در این استان تولید می شود که البته ظرفیت تولید و پرورش مرغ تخمگدار بیش از این رقم دراستان است.
صادرات، تعدیل کننده قیمت
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه به قیمت پایین تخم مرغ تولید شده نسبت به قیمت تمام شده برای تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: هزینه تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ تولیدی 39 هزار ریال است که این فرآورده به قیمت بین 34 تا 35 هزار ریال به فروش می رسد که به زیان تولید کنندگان است. وی اظهار داشت: در صورتی که برنامه ریزی مناسب برای صادرات انجام شود، قیمت پایه در بازار ثابت می شود و ادامه تولید نیز میسر خواه شد. تقی زاده، میزان تولید تخم مرغ در استان البرزدر سال 93 را حدود 94 هزار و 800 تن ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف تخم مرغ حدود 10 تا 10.5 کیلوگرم است بین 65 تا 70 هزار تن از این محصول مازاد برنیاز استان است که به استان های دیگر یا خارج از کشور صادر می شود.
صادرات سه تا چهار هزار تن تخم مرغ طی هفت ماه
وی در ادامه به وجود برندهای بین المللی دراستان اشاره کرد و گفت: وجود این برندها و کیفیت مناسب تولیدات تخم مرغ موجب استقبال استان های مختلف و همچنین کشورهای همجوار همچون افغانستان و عراق از این محصول شده که از فروردین تا پایان مهرماه امسال، حدود چهار هزار تن از این محصول به خارج از کشور صادر شده است.
عرضه سنتی 40 تخم مرغ به بازار مصرف
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: محصول تخم مرغ حدود 40 سال است که به صورت سنتی و شانه ای وارد بازار مصرف می شود در حالیکه این نحوه توزیع در کشورهای دیگر تغییر یافته و به صورت باز و فله ای وارد بازار نمی شود. وی ادامه داد: در بحث فرآوری تخم مرغ بایستی در کشور سرمایه گذاری شود که می توان محصولاتی همچون نوشابه های سفیده تخم مرغ که برای ورزشکاران توصیه می شود را تولید کرد. تقی زاده تولید این محصولات را بسیار موثر در نگهداری آن دانست و گفت: با فرارسیدن فصل گرما میزان تقاضا کاهش می یابد و این سبب کاهش قیمت این محصول در بازار و مرغداری ها می شود. استان البرز اولین تولید کننده تخم مرغ کشور و سومین تولید کننده مرغ تخم گذار در کشور است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود