16 اسفند 1393
شماره خبر: 138859

کمبود نیروی متخصص از مشکلات صنعت در البرز است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

کمبود نیروی متخصص از مشکلات صنعت در البرز است


رئیس اتاق بازرگان، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با بیان اینکه همایش تعامل صنعت و دانشگاه در هفته اول اردیبهشت سال آینده در البرز برگزار می‌شود،گفت: کمبود نیروهای متخصص در واحدهای صنعتی از مشکلات این بخش است.
حسین طوسی در نشست خبری که به منظور ارائه برنامه‌های آتی اتاق بازرگانی در حوزه رفع مسائل و مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان و صنعتگران استان برگزار شد، با بیان اینکه تشکل‌ها در کلیه مجامع کشوری از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: تشکل‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌یافتگی کشورها هستند. وی با اشاره به اینکه با توسعه تشکل‌ها اقتصاد کشور نیز بهبود پیدا می‌کند، افزود: متاسفانه در کشور ما تشکل‌ها آنگونه که شایسته است مورد پذیرش دولت قرار نگرفته و مقبولیت لازم را ندارند. رئیس اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی در سراسر کشور نقطه عطفی است که تشکل‌ها به رسمیت برسند، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی نقطه اهمیت تشکل‌ها است و در راستای بهبود عملکرد این اتاق رسانه‌ها باید با رعایت اخلاق و اصول حرفه‌ای در این مسیر گام بردارند. طوسی با اشاره به اینکه لایحه بهبود مستمر محیط کسب و کار در این بخش تنظیم شده است، تصریح کرد: یکی از مسائلی که در راستای بهبود کسب و کار و اقتصاد باید مورد توجه قرار گیرد توجه به مقوله آموزش، تحقیقات و ارتباط موثر تعامل صنعت با دانشگاه است. وی گفت: بحران کمبود نیروهای متخصص در واحدهای صنعتی از مسائل و مشکلات این بخش است که برگزاری همایش تعامل صنعت با دانشگاه سبب بهبود این روند و برطرف شدن بخش عظیم مشکلات می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه ایجاد دانشگاه کارآفرین، تربیت نیروهای متخصص و تامین نیاز صنعت استان در دستور کار است، اظهار داشت: امید است این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی البرز که 18 اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود با حضور حداکثری صورت گیرد.
فرهنگ صادرات در استان اجرایی شود
همچنین عضو هیئت مدیره انجمن شیرینی و شکلات ایران در این نشست با بیان اینکه در دوره بعد باید اصلاحات قوانین در دستور کار قرار گیرد، گفت: در صورت تغییر نظام‌کار، کارآمدی کارمندان و کارگران افزایش می‌یابد. رحیم بنا‌مولایی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ صادرات در استان اجرایی شود و خوشبختانه مقدمات این مهم فراهم شده است، بیان کرد: متاسفانه به تولید داخل و تولیدکنندگان داخلی بها داده نمی‌شود. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک با بیان اینکه باید نظام گمرک تغییراتی داشته باشد و اجناس به صورت کامل به کشور وارد نشود، خاطرنشان کرد: باید با برخورد صحیح با قاچاق کالا و سرمایه‌گذاری در بخش برندداخلی، اقتصاد کشور فعال شود. وی با بیان اینکه در سال جاری 700 میلیون دلار صادرات شیرینی و شکلات در کشور صورت گرفته است، گفت: در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی، اجرای سیاست تولید محور و رعایت استانداردهای لازم می‌توانیم در بازار منطقه حرف نخست را بزنیم. وی با بیان اینکه با رفع مشکلات بانکی تمامی نیازهای جامعه تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که بهره‌ بانکی کاهش پیدا نکند تولیدکننده تمایلی به تولید ندارد.
تولید 85 درصد از ماکارونی مورد نیاز کشور در البرز
عضو هیئت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی البرز با بیان اینکه صنایع غذایی و کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد، افزود: با منسوخ شدن خام‌خوری در دنیا صنایع تبدیلی جایگاه خود را در کشور و جهان پیدا کرده است. محمدباقر رضوی با اشاره به اینکه استان البرز در بخش سیفی‌جات بزرگترین صادرکننده کشور است، افزود: بیش از 85 درصد از نیاز کشور در بخش تولید ماکارونی و 65 درصد از صنایع تولید گوشت و فرآورده‌های گوشتی در البرز واقع شده است. وی با بیان اینکه عدم دسترسی به بازار هدف برای عرضه محصولات داخلی از جمله مهم‌ترین مشکل بخش صنعت به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: بیش از تحریم خارجی، تحریم داخلی برای تولیدکنندگان و صنعت‌گران خطرناک است. عضوهیئت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی البرز با تاکید بر اینکه باید موانع موجود در مسیر صادرکنندگان استان و کشور برداشته شود، اظهار داشت: باید با ارائه تسهیلات لازم به این بخش زمینه صادرات محصولات را فراهم کرد.
ایجاد شهرک نساجی در استان سبب تقویت واحدهای کوچک تولیدی می‌شود
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نساجی البرز با تاکید براینکه باید تجربه مدیران را با نیروی جوان ادغام کرد تا به نتیجه مطلوب در بخش تولید و اقتصاد رسید، گفت: ایجاد شهرک نساجی در استان سبب تقویت واحدهای کوچک تولیدی می‌شود. غلامرضا بهبهانی با بیان اینکه صادرات صنعت نساجی قدمت زیادی دارد، افزود: تحریم‌های بانکی مشکلات بی‌شماری را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است که باید برای بهبود شرایط فعلی برون مرزی کار کرد و نظارت دولت و گمرک در امر واردات جدی باشد. وی ترویج و توسعه اخلاق حرفه‌ای در بحث کسب و کار را لازمه ارتقا بخش اقتصاد دانست و اظهار داشت: به‌کارگیری ظرفیت‌های اقتصادی استان و توسعه بنگاه‌های کوچک اقتصادی لازمه پیشرفت صنعت استان است. وی با بیان اینکه عمده مشکلات اقتصادی کشور اتکا به منابع مالی ناشی از نفت است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با تقویت تولید ملی با هدف افزایش کیفیت امکان صادارت به بازارهای فرامرزی را بدست آوریم.
لزوم توجه به توسعه تجارت خارجی
دبیر اجرایی اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر لزوم توجه به توسعه تجارت خارجی با ارزش افزوده بالا، اظهار داشت: باید برای عرضه محصولات داخلی به بازار هدف و برون مرزی نسبت به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا اهتمام داشت. شادروز رفیعی با بیان اینکه بازرگانی سبب به حرکت در آمدن چرخ تولید در کشورمی‌شود، گفت: با توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توان راحت و سریع‌تر به اهداف غایی و عالی اقتصاد کشور دست یافت. وی با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی استان البرز به دلیل مشکلات مالی با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، گفت: مرکز تحقیقات و بررسی اتاق بازرگانی البرز به منظور ایجاد توسعه پایدار اقتصادی در البرز شکل گرفت.





منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود