24 اسفند 1393
شماره خبر: 139386

دام مازاد در مراتع البرز یک و هشت دهم بیش از ظرفیت موجود است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

دام مازاد در مراتع البرز یک و هشت دهم بیش از ظرفیت موجود است


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به وجود یک و هشت دهم برابر دام مازداد در مراتع البرز گفت: هدفگذاری شده که در قالب اکیپ های ثابت و سیار این میزان به یک و دو دهم کاهش یابد.
حسین میررجبی درباره وضعیت مراتع استان البرز با تاکید بر اینکه اولویت نخست ما حفاظت از وضع موجود است، گفت: در این موضوع گام های موثری برداشته و بخش زیادی از چرای غیرمجاز کنترل شده است. وی افزود: تا یکی دو سال گذشته میزان چرای دام در مراتع البرز بیش از ظرفیت مجاز بود و این مسئله مشکلات متعددی را به وجود آورده بود اما با تقویت برنامه های نظارتی و اتخاذ تدابیر لازم، این مسئله تا حدودی در کنترل در آمده است. به گفته میررجبی با این حال اما، هم اکنون حدود یک و هشت دهم برابر دام مازداد در مراتع البرز چرا می کنند که تلاش بر این است در قالب اکیپ های ثابت و سیار این میزان به یک و دو دهم کاهش یابد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه ۸۰ درصد عرصه های طبیعی البرز مراتع است، گفت: استفاده بیش از حد مجاز از ظرفیت مراتع و عدم پرداختن به مدیریت پایدار، اثرات مخربی از جمله فرسایش زمین را در پی دارد و فعالیت های آبخیزداری و بیولوژیکی را تحت تاثیر قرار می دهد.
چرای طبیعی مشکل ساز نیست
میررجبی یادآور شد: به طور طبیعی بخشی از ظرفیت مراتع استان برای چرای دام ها در نظر گرفته می شود که این امر مشکلی را برای مراتع و منابع طبیعی استان به وجود نمی آورد اما مشکل زمانی است که ورود دام خارج از ظرفیت مراتع باشد. وی با اشاره به ظرفیت هر مرتع یادآور شد: ارائه مجوز چرای دام براساس ظرفیت مراتع پیش بینی می شود و چرای بیش از حد موجب از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق می شود که در پیشگیری از بروز سیلاب و کنترل آن نقش قابل توجهی دارد. این مسئول شناسایی و احصا صاحبان دام های مازاد بر ظرفیت مراتع، افراد بدون مجوز چرای دام همچنین مجوزهای تاریخ گذشته که نیاز به صدور مجوز جدید دارند را ضروری خواند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود