15 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141457

فرمانداری ها رقم های سنگین به دامداران تحمیل نکنند

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

فرمانداری ها رقم های سنگین به دامداران تحمیل نکنند


مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز یکی از مشکلات دامداران را تحمیل رقم های سنگین از سوی فرمانداری ها و استانداری عنوان کرد.
موسی شرلی در دومین نشست شورای تشکل های تحت پوشش تعاون روستایی استان البرز که در مرکز آموزش این اداره برگزار شد، افزود: امروزه فرمانداری ها به بهانه توسعه دامداری ها و در اختیار گذاشتن اراضی، تقاضای مبالغ سنگینی می کنند در حالی که زمین های پیشنهادی بعضا کاربری کشاورزی ندارد. وی اظهار داشت: این مسوولان باید بپذیرند که تولید جایگاهی ویژه دارد و یک دام غذای چند خانوار را تامین می کند و اگر این دام حذف شود چه مشکلاتی به وجود می آید. وی در ادامه به ظرفیت بالای استان البرز در تمامی حوزه های تولیدی دامی اشاره کرد و گفت: استان البرز سالانه 450 هزار تن با حدود 120 هزار راس دام مولد شیری تولید می کند که بخشی از شیر تولیدی جذب کارخانجات درون استانی و بخش عظیمی از آن به دیگر استان ها صادر می شود.
شرلی افزود: در مقابل این تولید در سال گذشته با همه مشکلات موجود اقدام به جذب شیر برای تولید شیر خشک کردیم که یک حرکت شجاعانه در حمایت از تولید در جهت تنظیم بازار بود.
شرلی گفت: بخش شیر همچنان درگیر مشکلاتی همچون قیمت است که تبعیت از شرایط اقتصادی کشور دارد و به لحاظ وضع موجود مصرف داخلی کاهش یافته و درهای صادرات نیز محدود شده است. وی ابراز امیدواری کرد تا رسیدن به وضع مطلوب، سازمان تعاون روستایی برای جذب شیر تولیدی اقدام کند. وی بیان کرد: در سال 93 و 94 چند بار کارخانجات مردم را با افزایش قیمت شیر و محصولات آن مواجه کردند در حالیکه سهم تولید از ا ین افزایش چیزی نبود. مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز گفت: ما انتظار داریم تا سرمایه ها در جهت تولید حرکت کنند در حالیکه در بیشتر افزایزش قیمت ها از تولید تا بازار مصرف، فقط سهم ناچیزی به تولید کننده می رسد و این در صورتی است وقتی تولیدات لبنی منجر به بالارفتن فروش در واحدهای صنفی می شود بی انصافی است که در سود سهم کمی داریم. وی یکی از اقدامات دولت در سه ماهه اول سال 93 را ارایه یارانه به تولید کنندگان دانست و اظهار داشت: اعطای یارانه یعنی دولت با مشکلات کشاورزان آشناست بیش امیدواریم دولت این حمایت را ادامه دهد. شرلی افزود: با سیاست های اعطای یارانه و توزیع نهاده ها و تسهیل در اعطای تسهیلات کشاورزی امید به تولید را در تولید کنندگان افزایش دهند و انتظار داریم که بانک ها شرایط تولید و تنگناهای صادراتی را درک کرده و تولید کنندگان را برای سررسید تسهیلات در تنگنا قرار ندهند. وی همچنین به جایگاه مناسب استان البرز در تولید تخم مرغ اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه بازار تخم مرغ کشش این تولید سنگین در استان را ندارد و انتظار داریم تا با تعامل اقتصادی با کشورهای منطقه نگاهی به صادرات داشته باشیم که اگر نباشد دچار بحران، فشار و کمبود قیمت می شویم. مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز با اشاره به بهترین کیفیت تخم مرغ تولیدی در البرز، تولیدکنندگان را صادرکنندگان نامناسب معرفی کرد و گفت: انتظار داریم تا مسوولان سیاست هایی را برای روابط با دیگر کشورها برای صادرات داشته باشند. استان البرز با تولید 11 درصد تخم مرغ کشور، رتبه برتر تولید این محصول را بخود اختصاص داده است ومیانگین تولید تخم مرغ در این استان را 33 برابر میانگین کشوری است. استان البرز اولین تولید کننده تخم مرغ کشور و سومین تولید کننده مرغ تخم گذار در کشور است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود