16 خرداد 1394
شماره خبر: 143261

نخستین چادر عشایر در دل کوههای البرز برپا شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

نخستین چادر عشایر در دل کوههای البرز برپا شد


مدیر امورعشایری جهاد کشاورزی استان البرز از برپاشدن نخستین چادر عشایر در مناطق ییلاقی این استان از روز گذشته در منطقه آزادبر جاده کرج- چالوس خبرداد.
علی نقدی بازنشین با اشاره به آغاز کوچ عشایر استان البرز به مناطق ییلاقی این استان ،افزود: کوچ ییلاقی عشایر معمولا از 45 روز بعد از ایام عید نوروز از مناطق قشلاقی این استان آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه عشایر این استان کوچ ییلاقی خود را از مناطق قشلاقی جنوب استان البرز همچون اشتهارد، ماهدشت و مناطق همجوار ساوه آغاز می کنند، بیان کرد: عشایر بین 30 تا 40 روز در مسیر رسیدن به ییلاق هستند. وی اظهارکرد: از روز گذشته نخستین چادر عشایر در ورودی آزادبر برپا شده و عشایر منطقه طالقان نیز از 25 خرداد ماه جاری به بعد در ییلاق مستقر می شوند.
نقدی بازنشین با اشاره به اینکه مناطق قشلاقی عشایراستان در نظرآباد، اشتهارد، کرج، فردیس، جنوب ساوجبلاغ و استان مرکزی است، گفت: هرساله در فصل ییلاق تعدادی از عشایر استانهای مرکزی، قزوین و سمنان میهمان استان البرز می شوند. وی بیان داشت: عشایر دراین استان در دو نوبت ییلاقی و قشلاقی کوچ خود را با استفاده از وسایل نقلیه انجام می دهند. مدیر امور عشایری جهاد کشاورزی استان البرز بیان کرد: عشایر استان دارای 321 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) هستند که پیش بینی می شود از این تعداد دام در سال جاری شش هزار و 800 تن شیر، سه هزار و 700 تن گوشت و سه هزار و 300 تن سایر فرآورده های دامی تولید شود. جامعه عشایری استان البرز متشکل از ایلات شاهسون، مغان، سنگسری، کلهر و طوایف مستقل عرب (باقری، جمالی، صحنایی، عبدی)، کلکویی، کلوند، فشند و تات با حدود 860 خانوار و جمعیتی بالغ بر چهار هزار و 800 نفر از 148 هزار هکتار از مراتع بهره برداری می کنند. عشایر استان البرز علاوه بر اینکه سهم بسزایی در تامین مواد پروتئینی استان به عهده دارند، در زمینه صنایع دستی بافتنی و صنایع دستی سنگی تزیینی نیز فعالیت می نمایند، این جمعیت در پرورش آبزیان، زنبورداری، جمع آوری گیاهان دارویی، تولید قارچ، زراعت، باغبانی و مرتعداری نیز نقش بسزایی دارند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود