16 خرداد 1394
شماره خبر: 143262

واکسیناسیون 107 هزار راس دام سنگین در البرز برعلیه تب برفکی

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

واکسیناسیون 107 هزار راس دام سنگین در البرز برعلیه تب برفکی


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: در اولین مرحله اجرای واکسیناسیون دام های سنگین علیه تب برفکی در این استان، 107 هزار راس دام واکسینه می شوند.
دکتر علیرضا جمالی افزود: واکسیناسیون دام های سنگین علیه تب برفکی در اجرای طرح واکسیناسیون سراسری ، سالانه در سه مرحله یعنی هر چهار ماه یکبار انجام می شود.
وی اظهار داشت: دراجرای این طرح دام های سنگین مراکز صنعتی و سنتی به صورت رایگان واکسینه می شوند که از کل دام های واکسینه شده،67 هزار راس در واحدهای صنعتی و مابقی در واحدهای سنتی پرورش می یابند. وی گفت: از سال گذشته دام های صنعتی با واکسن های خارجی (فرانسوی) و دام های سنتی نیز با واکسن های تولید داخل (موسسه رازی) واکسینه می شوند.
جمالی با اشاره به اینکه در سال جدید موسسه واکسن و سرم سازی رازی توان واکسن هایش را به معیار فرانسه رسانده است، افزود: نخستین واکسن های تولیدی جدید این موسسه از فاز اول واکسیناسیون تب برفکی (فاز جاری) مورد استفاده قرار گرفته است. وی پیش بینی کرد در فاز بعدی اجرای این طرح، تمامی واکسن های مورد استفاده در سراسر کشور از واکسن های تولیدی جدید موسسه رازی باشد.
سمپاشی واحدهای دامی البرز بر علیه بیماری CCHF
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان البرز در ادامه به دیگر بیماری های دامی که احتمال شیوع آن در فصل گرما وجود دارد، اشاره کرد و اظهار داشت: برای جلوگیری از شیوع انگل های خارجی در واحدهای دامی سنتی و روستایی، یک هزار و 600 لیتر سم تا خرداد ماه توزیع شده است. وی گفت: همچنین پیش بینی می شود حدود دو هزار لیتر دیگر سم برای جلوگیری از شیوع انگل های خارجی، کنه ها و بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل تابستان توزیع شود. وی یکی از راه های جلوگیری از شیوع این بیماری را نگهداری لاشه ها در اتاق سرد به مدت 24 ساعت عنوان کرد و اضافه کرد: با توجه به غیرفعال شدن بسیاری از بیماری ها در شرایط اتاق سرد، نگهداری لاشه ها در این شرایط به طور خودکار از بروز و شیوع اینگونه بیماری ها جلوگیری می کند.
واکسیناسیون 107 هزار راس دام سنگین بر علیه بیماری لمپی اسکین
جلالی همچنین با اشاره به خطرشیوع بیماری لمپی اسکین در دام ها، افزود: در فاز اسفند ماه و فروردین ماه، 107 هزار واحد دامی برعلیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شدند. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تا خرداد ماه جاری هیچ نشانه ای از وجود این بیماری در استان مشاهده نشده، بیان کرد: این بیماری از تابستان سال گذشته بر اثر ورود قاچاق دام از طریق مرز عراق به کشور در استان های زیادی از کشور شیوع یافت. معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان البرز تلفات ناشی از این بیماری دراستان البرز را دو راس دام سنگین در یکی از گاوداری های نظرآباد عنوان کرد و اضافه کرد: پس از قرنطینه فوری این گاوداری، بیماری لمپی اسکین دراستان ریشه کن شد. در استان البرز دو کشتارگاه صنعتی راک در کرج و نیمه صنعتی سلیمانی در ساوجبلاغ فعال است که روزانه حدود 100 کشتار دام سنگین و 500 کشتار دام سبک در آن ها انجام می شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود