29 تیر 1394
شماره خبر: 145757

خرید تضمینی گندم و جو در استان البرز ۲۵۰ درصد رشد داشت

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

خرید تضمینی گندم و جو در استان البرز ۲۵۰ درصد رشد داشت


سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به رشد ۲۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم و جو در استان اعلام کرد: بیش از ۴ هزار تن گندم و جو از زارعان استان به قیمت تضمینی دولتی خریداری شد.
علی حیدری افزود: امسال ۱۲ هزار و ۵۴۰ هکتار زمین زیر کشت گندم بوده است که تا کنون ۳ هزار و ۹۰۰ تن محصول از آن برداشت و به جهاد کشاورزی استان فروخته شده است.
وی با اشاره به رشد ۲۵۰ درصدی خرید گندم، نرخ هر کیلو گندم را یکهزار و ۱۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: این حرکت رو به رشد و تعامل سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان تا حدود زیادی دست دلالان را از این محصول کوتاه کرده است. به گفته سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گندم کیفی البرز از بهترین نوع بوده و به لحاظ پروتئین و هکتولیتر نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته و با رعایت استانداردهای لازم دچار سن زدگی و آفت خاصی نشده است.
محصولات سبزی و صیفی بیش از ۱۰ هزار متر کعب آب مصرف می کنند
حیدری در بخش جو نیز به خرید نهصد و ۷۰ تن جو اشاره کرد و گفت: نرخ خرید جو از کشاورزان کیلویی نهصد و ۲۰ تومان بوده است. وی با اشاره به تحمل و مقاومت گندم نوع پارسی، نسبت به بی آبی آخر فصل افزود: ترجیح ما استفاده از این نوع گندم و توزیع بذرهای اصلاح شده گندم در میان کشاورزان است تا در دوران بی آبی در حفظ منابع آبی گامی برداشته باشیم. سرپرست زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به آب خواه بودن کاشت سبزی و صیفی و اینکه گندم و جو خیلی آب خواه نیستند، افزود: برای کل محصول گندم ۵ هزار متر مکعب آب دهی و باران کفایت می کند، این در حالیست که بیش از ۱۰ هزار متر مکعب برای مقدار مشابه سبزی و صیفی آب زیر زمینی مصرف می شود. حیدری افزود: با توجه به گرایش مصرف تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی گیاهی بیشتر در بین مردم، انگیزه ای برای افزایش کاشت بیشتر گندم در میان کشاورزان وجود ندارد، از سوی دیگر سودی که در فروش سبزی است مانع از گرایش اختصاص زمین برای تولید گندم است بنابراین برای حفظ آب باید به روش های علمی جدید روی آورد.
میزان مصرف گندم در استان البرز ۶۰ تن است
وی روی آوردن به آبیاری قطره ای را تا ۴۰ درصد کاهنده مصرف آب کشاورزی دانست و گفت: ایجاد انگیزه و ترویج دانش در میان کشاورزان، شناسایی و برخورد با دارندگان چاههای غیر مجاز کشاورزی، استهلاک موتورهای چاه و هزینه های سنگین برق و سیاست های آموزشی از جمله عواملی است که منجر به تغییر الگوی کشت از پر آب به کم آب خواهد شد و در حال حاضر تمام تلاش سازمان جهاد سازندگی در همین راستا است. حیدری در پایان میزان مصرف گندم استان را ۶۰ هزار تن اعلام کرد و تاکید کرد: با توجه به تراکم جمعیت در استان البرز و نیاز بالای مصرف گندم تولید شده استان تنها سه ماه نیاز ما را پاسخ می دهد که مابقی آن باید از استان های دیگر مانند گلستان و خوزستان تامین شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود