21 مرداد 1394
شماره خبر: 147180

کشاورزی البرز و خطرهای پیش رو

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

کشاورزی البرز و خطرهای پیش رو


رئیس نظام صنفی کشاورزی البرز گفت: کوتاهی در اجرای طرح‌های مبارزه با خشکسالی، کشاورزی البرز را در سال‌های آینده با بی‌ثباتی جدی روبرو خواهد کرد.
علی اصغر نجفیان گفت: نظام صنفی کشاورزی به عنوان یک سازمان مردم نهاد مسئول ساماندهی و سازماندهی کشاورزی در استان است که با پیشنهادات خود به ارگان‌های دولتی انجام وظیفه می‌کند. وی افزود: ارگان‌های دولتی با نقش حاکمیتی که دارند مسئولیت اصلی اقدام در مبارزه با چالش‌های کشاورزی در استان را بر عهده دارند و نظام صنفی کشاورزی نقشی مشورتی در این خصوص ایفا می‌کند. نجفیان ضمن اشاره به مشکلات پیش روی کشاورزان البرزی گفت: یکی از مشکلات کشاورزان البرز بحث بیمه تامین اجتماعی کارفرمایان است که شامل کمک‌های دولت نمی‌شوند.
وی ادامه داد: کارفرما در بخش کشاورزی با بخش‌های دیگر متفاوت است و خود به عنوان اولین کارگر بیل به دست محسوب می‌شوند که این لزوم کمک دولت به بیمه این افراد را می‌طلبد تا همانند دیگر کارگران بخش کشاورزی شامل 20 درصد هزینه کمکی دولت در بحث بیمه بشوند. نجفیان یادآورشد: عدم پرداخت یارانه به بخش کشاورزی دیگر مشکل این بخش است که با توجه به وضعیت اقتصادی سال‌های اخیر باعث بالا رفتن هزینه تمام شده محصولات شده و زیان کشاورزان را در پی داشته است. رئیس نظام صنفی کشاورزی البرز تصریح کرد: علاوه بر مشکلات فوق بالا رفتن قیمت نهاده‌های کشاورزی مثل بذر، کود، سموم، خوراک دام و طیور باعث عدم تناسب هزینه نهایی تولید و قیمت عرضه محصولات شده است که آسیب جدی به کشاورزان وارد کرده است. وی افزود: این وضعیت در بخش‌هایی مثل مرغ، تخم مرغ، گوشت، شیر و صیفی جات نیز حاکم بوده و به تولید کنندگان این بخش نیز خسارت زده است. نجفیان در خصوص آسیب‌های ناشی از وقوع خشکسالی در البرز گفت: کم آبی مساله فراگیری است که در استان البرز نیز پایین آمدن سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی و ضعیف شدن مراتع را در پی داشته است. وی افزود: البرز از نظر تولید شیر و عسل جز استان‌های پیشرو کشور است و به دلیلی نزدیکی به پایتخت موقعیت ویژه‌ای دارد؛ اما متاسفانه در سال های اخیر ضعیف شدن مراتع بر اثر وقوع خشکسالی باعث شده است تا تولیدات عسل و شیر استان در معرض خطر جدی قرار بگیرد. نجفیان با اشاره به اینکه با انجام راهکارهایی می توان این بحران را پشت سر گذاشت گفت: تغییر الگوی کشت و کشت گونه‌های مقاوم به خشکی و کم مصرف همراه با استفاده از روش های نوین آبیاری و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به کمک فارغ التحصیلان دانشگاهی کشاورزی صورت بگیرد. وی افزود: متولی اصلی این کار دستگاههای دولتی هستند که باید براساس اختیارات خود وارد عمل شده و با پیاده سازی الگوی اقتصاد مقاومتی از ضرر بیشتر خشکسالی در بخش کشاورزی جلوگیری کنند. رئیس نظام صنفی کشاورزی البرز در پایان گفت: اگر خشکسالی موجود مستمر بوده و در سال‌های آینده ادامه داشته باشد و در این خصوص اقدامی از طرف دولت صورت نگیرد قطعا در بخش کشاورزی در استان با بی ثباتی‌های شدیدی روبرو خواهیم شد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود