7 بهمن 1394
شماره خبر: 157426

کرج دارای ظرفیت های اقتصادی بسیار و کاستی های فراوان

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

کرج دارای ظرفیت های اقتصادی بسیار و کاستی های فراوان


مسئولان اقتصادی و صنعتی استان البرز در نشست مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهرکرج، ظرفیت ها و کاستی های اقتصادی کرج را فراوان توصیف کردند و بر عزم جدی برای تحول دراین منطقه پرجمعیت تاکید داشتند.
در این میزگرد تخصصی که در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد،مسعود قاسمی دبیر کل اتاق بازرگانی البرز گفت: البرز عجولانه استان شد زیرا برای آن زیر ساخت مناسبی ایجاد نشده بود. وی ادامه داد:یکی از کاستی ها در البرز زمانی خودنمایی می کند که هیات های تجاری خارجی در این استان ، مکانی برای استراحت و پذیرایی از آنها وجود ندارد. قاسمی گفت: وقتی از هیات های خارجی برای حضور در استان البرز دعوت می شود به علت نبود یک هتل مناسب در کرج ، باید این هیات ها همان روز اول به تهران بازگرداند. وی ادامه داد: سرمایه گذاران علاقه مند به حضور درالبرز و کرج هستند اما نبود مکان مناسبی مانند هتل برای آنان سبب می شود تا به تهران بروند و دوباره به البرز برنگردند یانتوانند مدت زمان بیشتری را در این منطقه بمانند. دبیر کل اتاق بازرگانی البرز بیان داشت: همین کاستی سبب شده تا گردشگری البرز چندان رونقی نداشته باشد. قاسمی خاطر نشان کرد: اکنون صنایع استان البرز با 30 درصد ظرفیت کار می کنند و اگر بخواهیم دوباره در کنار این صنایع ، کارخانه جدید ایجاد کنیم باز نمی توان با تمام ظرفیت کار کرد. وی گفت: به جای اینکه صنایع جدید ایجاد کنیم باید 70 درصد غیر فعال صنایع استان البرز برای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی فعال شود. حمید کریمی رئیس اتاق اصناف البرز در این نشست گفت: اکنون زمان شعار دادن و حرف زدن نیست و باید عملگرا شویم. وی ادامه داد: می دانیم در شهری به این بزرگی(کرج) هنوز یک هتل نداریم اما می توانیم در کوتاهترین زمان هتل بسازیم.
کریمی گفت: یک شهرک صنعتی در استان داریم که می تواند پنج هزار اشتغالزایی را در خودش جا دهد اما همین شهرک مشکلاتی دارد که هر ارگانی به دیگری واگذار می کند و کارها مسکوت می ماند.
وی ادامه داد:به عنوان نماینده 80 هزار صنف در البرز از مسئولان تقاضا دارم تا از ایده های خوب برای برون رفت از مشکلات اقتصادی استان استفاده شود. کریمی خاطرنشان کرد: می بایست با برگزاری و استمرار این گونه نشست ها از افکار صاحبنظران استفاده کرد. وی با اشاره به اینکه اکنون جاده کرج- چالوس در البرز در کشوربه لحاظ زیبایی طبیعی بی نظیر است، گفت: از این جاده فقط ترافیک و آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها به ساکنان البرز می رسد. وی افزود:اگر جاده کرج-چالوس در منطقه دیگری بود به طور قطع به لحاظ اقتصادی از آن به خوبی بهره برده می شد. ایرج موفق رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت البرزگفت: کلانشهر کرج به عنوان مرکز استان البرز باید مدیریت عمرانی آن به گونه ای پیش رود تا عقب ماندگی آن جبران شود. وی افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم کرج به مرکزاستان تبدیل شده و اکنون درحوزه های مختلف و زیر ساخت ها دارای مشکلاتی است که باید رفع شود. وی خاطرنشان کرد: اکنون کمبود زمین در البرز سبب شده تا سرمایه گذاران نتوانند در این استان سرمایه گذاری کنند. موفق اظهار کرد: این درحالی است که نزدیکی کرج به تهران موجب شده تا سرمایه گذاران به البرز بیایند اما به نتیجه نمی رسند. این مسئول بیان داشت: با توجه به محدودیت ها، تنها به صنایع کم آب بر برای فعالیت در این استان مجوز می دهیم. وی گفت: در کارگروه اشتغال و صنعت استان چند شهرک صنعتی جدید مجوز توسعه گرفته اند و در بخش زیر ساخت های مربوط و حوزه بازرگانی شهرک صنفی صنعتی در استان نیاز داریم . موفق ادامه داد: برای انتقال اصناف آلاینده به خارج از کلانشهر کرج ،ایجاد یک شهرک صنعتی در نظر گرفته شده است. وی اظهار کرد: اکنون سه منطقه در شهرستان کرج برای شهرک صنعتی انتخاب شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز با بیان اینکه پنج درصد اصناف کشور در کرج وجود دارد،گفت: 150 اتحادیه در البرز فعال هستند.این مسئول به برخی فعالیت ها اشاره کرد و افزود: در حوزه تجارت نمایشگاه بین المللی در دو سال اخیر جلسات مختلفی برگزارشده است. موفق گفت: از امسال مجوز فعالیت شرکت جدید نمایشگاه بین المللی البرز را با محوریت بخش خصوصی به استان البرز داده شده است. فرج الله ایلیات معاون اداری مالی شهرداری کرج دیگرمسئول در این نشست از آمادگی شهرداری برای واگذاری زمین به سرمایه گذاران خبرداد.وی ادامه داد:می بایست زمین هایی که در اختیار سرمایه گذاران قرارمی گیرد، آماده صدور پروانه باشد. ایلیات افزود:در این خصوص باید صندوق ها و بانک ها را درگیر این موضوع کنیم و این کار نیاز به عزم استانی دارد .
وی با اشاره به اینکه مهمانانی که به البرز وارد می شوند برای استراحت به هتل های تهران یا انتهای جاده کرج-چالوس می روند،گفت: مدت هاست که درگیر دریافت مجوزبرای ساخت یک مجتمع بزرگ تجاری، اداری، رفاهی، وززشی و... محمد شهر هستیم ایلیات با بیان اینکه برای واگذاری زمین های شهرداری کرج نبایداین روند طی شود، افزود: می بایست در نشست بعدی که در این خصوص برگزار می شود حداقل 20 تا 30 طرح سرمایه گذاری مطرح و مورد بررسی قرار گیرد. این مسئول در بخش دیگری ازسخنانش اظهار کرد: بحث انتقال مشاغل مزاحم شهری در دستور کار قرار گرفته است .وی ادامه داد: اکنون در این خصوص مشاورنیز به کار گرفته شده است و اجرای طرح های تفصیلی و جامع این دغدغه ها را پیش بینی می کند. به گفته ایلیات طرح ساماندهی تپه مرادآب یکی از ظرفیت ها برای استقرار مکان های تفریجی و رفاهی است که باید دراین زمینه سرمایه گذاری شود. مجید کاویانی رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهرکرج در حاشیه این نشست گفت: ازفعالان بخش خصوصی، بانک ها و کسانی که به نوعی در این حوزه دخیل هستند، دعوت به عمل آمده تا در نشست های این مرکز حضور یابند. وی ادامه داد: این نشست به عنوان اولین جلسه است تا بتوانیم به علل عقب ماندگی شهرکرج بپردازیم ، چرا که شهرها ازنهاد های اجتماعی به اقتصادی تبدیل شده اند و برای توسعه نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند. وی با اشاره به اینکه در کلانشهر کرج به لحاظ اقتصادی دچار عقب افتادگی هستیم ، گفت: در این جلسه عوامل عقب افتادگی را بررسی می کنیم و راهکارهای مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. وی ادامه داد: در این نشست مطالب مختلفی از سوی فعالان اقتصادی البرز مطرح شد، ازجمله نقص در مقررات ،نبود مرکز اطلاعات کامل برای سرمایه گذاری و غیره . کاویانی خاطر نشان کرد:در پایان نشست منشوری تهیه خواهد شد و به حوزه های ذیربط در استان ارسال می شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود