7 بهمن 1394
شماره خبر: 157495

نرگس زار بهبهان میراث ملی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

نرگس زار بهبهان میراث ملی است


معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به صدور حکم ابطال مالکیت دولت بر نرگس زار بهبهان، خواستار بررسی مجدد پرونده از سوی قوه قضائیه و حفظ این میراث ملی شد.
مسعود منصور در حاشیه پنجاهمین دوره آموزشی ویژه مدیران ستادی و استانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست خبری با اشاره به پرونده وسیع ترین نرگس زار کشور اظهار کرد: شهرستان بهبهان واقع در استان خوزستان تنها رویشگاه گل نرگس با وسعت بالا در کشور است که سالانه حجم قابل توجهی از این گونه گیاهای تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: این اراضی در سال ۱۳۶۵ با تلاش اداره منابع طبیعی استان خوزستان به عنوان عرصه ملی شناسایی و تعریف شد که پس از درج آگهی به منظور اطمینان از عدم معارض و سایر تشریفات ادارای، در سال ۶۷ سند این عرصه به عنوان اراضی ملی به نام دولت اخذ شد، البته از ابتدای این پروسه همواره افرادی مدعی مالیکت نرگس زارها شده و طرح دعوی کردند اما به دلیل نبود مستندات راه به جایی نبردند.
سند مالکیت دولت در نرگس زار بهبهان ابطال شد
وی بیان کرد: در این راستا معارضانی هستند که ادعای آنها مبنی بر مالکیت نرگس زارها در کمیسیون ماده واحده و دادگاه بدوی رد شد اما متاسفانه در دادگاه تجدید نظر رای به نفع آنها صادر و به موجب آن سند مالکیت دولت درعرصه مذکور ابطال شد. منصور با اشاره به ثبت نرگس زارهای بهبهان در فهرست میراث طبیعی ملی طی سال گذشته یادآور شد: نگرانی منابع طبیعی بر این است که در صورت ابطال مالکیت دولت بر این عرصه، حفظ و ابقای این سرمایه ارزشمند ملی از حدود اختیار منابع طبیعی خارج شده و غیرممکن خواهد شد.
قوه قضائیه جلوی این رویداد تلخ را بگیرد
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها گفت: منابع طبیعی در آخرین اقدام قضایی خود خواستار بررسی مجدد این پرونده توسط رئیس قوه قضائیه شده است تا بلکه راهی برای جلوگیری از وقوع این رویداد تلخ پیدا شود.
۱۸.۵ هکتار اراضی نایاب ملی از دست دولت خارج شد
وی ادامه داد: این عرصه حدود ۱۸.۵ هکتار وسعت دارد که بر اساس نظر کارشناسان، ارزش ریالی هر هکتار آن بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیون ریال تخمین زده شده است، همچنین بیش از ۵۰ میلیون پیاز در این عرصه وجود دارد که سالانه موجب تولید ۴ الی ۵ میلیون شاخه گل نرگس می شود. منصور در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: یکی از اقدامات کلیدی در حوزه منابع طبیعی، حذف بسترهای منجر به تخریب است چراکه ممانعت از تخریب یک عرصه بسیار اصولی تر و کارآمدتر از برخورد با متخلفان و جبران خسارات خواهد بود.
کاداستر ۱۰ میلیون هکتار اراضی ملی تا پایان سال
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و ابخیزداری متذکر شد: در این راستای اجرایی شدن طرح مذکور ۱۰ محور پیش بینی شده است که از آن جمله می توان به کاداستر اراضی ملی اشاره کرد، این اقدام از جعل اسناد، خرید و فروش غیرمجاز اراضی ملی جلوگیری می کند که در نظر داریم این طرح را تا پایان سالجاری در حداقل ۱۰ میلیون هکتار از اراضی به اجرا درآوریم. وی افزود: تعیین تکلیف اراضی اختلافی با مردم مورد دیگری است که تا پایان سالجاری نزدیک به بیست هزار پرونده تعیین تکلیف می شود، همچنین احداث کمربند حفاظتی میان اراضی ملی و مستثنیات طرح دیگری است که بنا داریم امسال کمربندی به طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر در مناطق بحرانی تر اجرا شود.
سوخت ۱۰ هزار خانوار روستایی با انرژی پاک تامین می شود
منصورعنوان کرد: در برخی روستاهای دورافتاده نیز به دلیل عدم بهره مندی از سوخت دائم، ساکنین ناچار به قطع درخت و سرشاخه زنی برای تامین سوخت خود هستند که یکی از عوامل تخریب محسوب می شود لذا با همراهی دستگاه های کشوری به منظور جلوگیری از این پدیده در قالب اقدامات انگیزشی طرح تامین انرژی پاک (خورشیدی) در دستور کار قرار گرفت که پیش بینی شده تا پایان سالجاری بالغ بر ۱۰ هزار خانوار روستایی از این سوخت جایگزین بهره مند شوند.
پرونده پیست خور همچنان در راهروهای قضایی است
در ادامه این نشست مدیرکل منابع طبیعی استان البرز در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام پرونده پیست خور واقع در جاده چالوس اظهار کرد: از زمانی که بحث فروش پیست خور به میان آمد، به دلیل قرارگیری این مرکز در مراتع روستای خور، مکاتبات بسیاری بالغ بر ۲۰ مورد از سوی منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست با نهادهای مربوطه صورت گرفت که در نهایت منجر به ورود دادستان عمومی و انقلاب استان به این پرونده شد. حامد فرضی در پایان خبر داد: هم اکنون پرونده در شعبه ویژه رسیدگی به کارکنان دولت در دست بررسی است اما هنوز رای قطعی صادر نشده است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود