20 بهمن 1394
شماره خبر: 158358

۵ رقم جدید در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران قرار گرفت

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

۵ رقم جدید در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران قرار گرفت


رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از معرفی ۵ رقم جدید زراعی به همت محققان داخلی خبر داد.
گودرز نجفیان در نشست خبری که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، هدف این موسسه را جمع آوری ذخایر ژنتیکی گیاهی اعلام کرد و گفت: بهره وری تولید، انجام اصلاح نباتات و تولید ارقام جدید از اهمیت زیادی برخوردار است که در دستور کار این موسسه قرار دارد. نجفیان رقم «کاهوپیچ» مناسب برای کشت در مناطق معتدل، رقم «عدلی» رقم جدید گیلاس زودرس با اندازه و کیفیت مطلوب، رقم «غفار» رقم جدید لوبیا چیتی متحمل خشکی و مقاوم به کنه دولکه ای برای مناطق سرد و معتدل، رقم جدید «سویا» مناسب کشت بهاره در استان لرستان و رقم جو آبی معروف به رقم «خاتم» را ۵ رقمی دانست که امروز معرفی شدند. وی در ادامه یکی از مهمترین دستور عمل های این موسسه را تجاری سازی دانش فنی و رسیدن به تولید انبوه در حوزه کشاورزی اعلام کرد و گفت: ۴۶۰ محقق در اقصی نقاط کشور برای تحقق اهداف این موسسه تلاش می کنند. نجفیان به وجود ۷۰ ایستگاه تحقیقاتی در سراسر کشور اشاره کرد که محققان این موسسه در خصوص ارقام مختلف به تحقیق می پردازند و گفت: حاصل این تحقیقات چگونگی برخورد با چالش های اقلیمی است.
ثبت ۵۰۰ رقم گیاهی در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با تاکید بر اینکه از سال ۷۱ تا کنون ۱۱ موسسه تحقیقاتی از این موسسه جدا شده اند، گفت: موسسه علوم باغی ایران، موسسه هسته خرما، پنبه و پسته جزو موسساتی هستند که از این موسسه جدا و مستقل شده اند. نجفیان در ادامه با اشاره به اینکه ۸۰۰ پروژه تبلیغاتی در قالب ۲ هزار و ۸۰۰ آزمایش مزرعه ای در موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر اجرا شده است، گفت: این موسسه از گذشته تا کنون با موسسات بین المللی خارجی همکاری داشته است. وی به آفتی به نام «زنگ سیاه گندم» اشاره کرد و گفت: سال ها پیش این آفت به جان محصول گندم کشور اوگاندا افتاد به طوری که بسیاری از محققان بر این باور بودند که اگر این آفت به محصولات خاورمیانه سرایت کند با قحطی مواجه می شویم. نجفیان یادآور شد: ایران با وجود بانک ذخایر ژنتیک گیاهی ارقام با مقاومت بالا را به کشور اوگاندا ارسال و از اشاعه این بیماری جلوگیری کرد. رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به دستاوردهای این موسسه از ابتدای تاسیس تا کنون پرداخت و گفت: در این موسسه از ابتدا تا کنون ۵۰۰ رقم زراعی، باغی، سبزی و سیفی معرفی و به ثبت رسیده است که آمار ارقام معرفی شده بعد از انقلاب ۱۷۵ رقم است.
وجود ۷۰ هزار بذر در بانک ژن گیاهی ایران
وی در ادامه به تشریح ارقام معرفی شده پرداخت و گفت: تا کنون ۸۵ رقم غلات، ۳۱ رقم دانه روغنی، ۲۱ رقم ذرت و علوفه و ۱۹ رقم باغی اصلاح و معرفی شده است. نجفیان با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری نیز ۷ رقم جدید معرفی خواهد شد، گفت: در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر سالیانه بیش از ۳ هزار و پانصد تا ۴ هزار هسته اولیه بذر تولید می شود. وی با تاکید بر اینکه در بانک ژن گیاهی ملی ایران بیش از ۷۰ هزار بذر در حوزه زراعی جمع آوری شده است، گفت: بانک ژن گیاهی ایران یکی از منحصر به فردترین بانک ژن ها است و به عبارتی می توان گفت این بانک جزو ۱۰ بانک ژن گیاهی دنیا است. وی از بانک ژن گیاهی ایران به عنوان یک ثروت ملی ارزشمند یاد کرد و گفت: در صورتی که با مشکل و چالش در تولید مواجه شویم با مراجعه به این بانک ژن می توانیم چالش ها را مدیریت کرده و به افزایش تولید و بهره وری کمک کنیم. رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با تاکید بر اینکه این موسسه به تولید علم نیز کمک می کند، گفت: در این موسسه چهار مجله تخصصی علمی و پژوهشی با محوریت ترویج یافته های کشاورزی منتشر می شود. وی به سهم ارقام در توسعه کشاورزی و تولید ناخالص ملی اشاره کرد و گفت: با معرفی ارقام جدید تولید افزایش پیدا می کند و منجر به تولید ۸ میلیون تنی گندم در کشور می شود.
سهم کشاورزی در تولید ناخالص کشور ۱۲ درصد است
نجفیان با تاکید بر اینکه ارقام اصلاح شده جدید از مصرف بی رویه آب جلوگیری می کنند، گفت: در تولید ارقام جدید مقاومت ارقام در مقابل بیماری ها و آفت های مختلف در نظر گرفته می شود. به گفته رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در ۵ سال زراعی اخیر ارزش ریالی بذر و ارقامی مانند گندم آبی ۱۳ هزار میلیارد ریال بوده است. وی یکی از چالش های پیش رو کشاورزان را شوری آب و خاک اعلام کرد و گفت: ایران کشوری خشک است و شوری آب و خاک برای کشاورزان مشکلات فراوانی به بار آورده به همین منظور موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر موفق به معرفی رقم گندم و جو متحمل به شوری شده است. نجفیان با تاکید بر اینکه سهم کشاورزی در اشتغال کشور ۲۰ درصد است، سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی را ۱۲ درصد اعلام کرد و گفت: یکی از سیاست های دولت تقویت بخش خصوصی است به همین منظور این موسسه تا کنون ۸ قرارداد در حوزه بذر با به بخش خصوصی منعقد کرده است. نجفیان در پایان افزود: این موسسه با همکاری معاونت زراعت وزارتخانه جهادکشاورزی طرح هایی را به صورت پایلوت در چهار استان خوزستان، ایلام، فارس و گلستان اجرا می کند در این طرح ها محققان در کنار کشاورزان در زمین های ۵۰۰ هکتاری دستاوردهای علمی را به صورت عملی اجرا می کنند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود