9 اسفند 1394
شماره خبر: 159510

ماهی قرمز از مراکز معتبر خریداری شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

ماهی قرمز از مراکز معتبر خریداری شود


اداره کل دامپزشکی استان البرز از هموطنان البرزی خواست تا ماهی قرمز سفره هفت سین خود را از مراکز معتبر تحت نظارت این اداره کل خریداری کنند.
اداره کل دامپزشکی استان البرز روز یکشنبه با صدور اطلاعیه ای پیشاپیش ضمن تبریک نزدیک شدن ایام نوروز و بهار طبیعت، به رعایت نکات بهداشتی در خرید و نگهداری ماهی قرمز سفره هفت سین برای جلوگیری از بروز هرگونه بیماری تاکید کرد. در این اطلاعیه آمده: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و بهار طبیعت، از آنجایی که خرید ماهی قرمز جهت تزیین سفره های هفت سین مورد علاقه هموطنان بوده و همچنین جهت آگاهی شهروندان استان البرز در خصوص رعایت بهداشت فردی ،جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری های پوستی (به ویژه سل پوستی)، بیماری های گوارشی و انگلی و همچنین رعایت شرایط بهداشتی وامنیت زیستی در ماهی های قرمز و سایر ماهی های زینتی ،توصیه های بهداشتی ذیل ارائه می گردد:
1- ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز موقت ومجاز بهداشتی و تحت نظارت دامپزشکی تهیه فرمائید (مراکزی که دارای مکانهای مسقف بوده و دارای لوازم شستشو و ضدعفونی مناسب می باشند).
2- از خرید ماهی های بی حال یا با شنای غیر طبیعی و یا دارای علائمی از جمله لکه های سفید روی پوست بدن،برآمدگی شکم ، پولک های غیر طبیعی،پوسیدگی باله ها و بیرون زدگی چشم خودداری نمائید.
3- برای انتقال ماهی از مراکز فروش به منزل (حداکثر بمدت 2 ساعت ) ، کیسه های پلاستیکی مناسب بوده و باید دوبرابر میزان آب ، در کیسه هوا وجود داشته باشد.
4- جهت تغذیه از غذاهای آماده که در فروشگاههای عرضه ماهیان زینتی وجود دارد استفاده فرمائید، بهترین تعداد دفعات غذادهی به ماهی دو بار در روز است.
5- برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری آن ترجیحا' از دستکش استفاده نمائید و در صورت تماس احتمالی دست با ماهی قرمز،دست با آب و صابون شسته شود.
6- اگر می خواهید ماهی قرمز را به مدت طولانی در خانه یا کنار سفره هفت سین نگهداری کنید، برای هر ماهی یک لیتر آب در نظر بگیرید و یا حداقل هر هفته دو بار آب ماهی ها را تعویض نمائید و بهترین دما برای نگهداری ماهی قرمز 20 الی 26 درجه سانتی گراد می باشد.
7- در صورت مریض شدن ماهی و مشاهده علائم بند دوم،بهتر است در یک ظرف مجزا میزان یک لیتر آب ریخته شده و یک قاشق غذاخوری نمک به آب اضافه گردد و ماهی به مدت 20 دقیقه در محلول آب و نمک حمام داده شود و سپس به ظرف اصلی منتقل گردد.
8- اگر از آب شرب شهری جهت تعویض آب ماهیان استفاده می کنید جهت کلرزدایی آب مورد استفاده را چند ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین برود و سپس با آب کلرزدایی شده ، آب ماهیان را تعویض کنید.
9- آب تعویضی ماهی را مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه نمائید و از ریختن آن در معابر عمومی، ظرفشوئی و یا باغچه خودداری کنید.
10- توصیه می گردد از رها کردن ماهی در رودخانه ها خودداری گردد و بهتر است ماهی ها در استخر های بزرگ پارک ها رها سازی گردد،زیرا رها سازی ماهی در رودخانه ها باعث بهم خوردن اکوسیستم طبیعی محیط می گردد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود