8 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 161959

سرانه مصرف گل در ایران ۱۰ شاخه است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

سرانه مصرف گل در ایران ۱۰ شاخه است


رییس جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه سرانه مصرف گل در کشورهای اروپایی ۱۰۰ شاخه در سال است، گفت: در کشور هلند این سرانه به ۵۰ شاخه و در ایران به ۱۰ شاخه گل می‌رسد.
مجید موسوی در مراسم افتتاح هجدهمین جشنواره بزرگ لاله‌های گچسر با اشاره به اراضی زیر کشت گل‌های زینتی در البرز، اظهار داشت: در این استان 385 هکتار از اراضی زیر کشت گل و گیاهان زینتی قرار دارد، که از این میزان 300 هکتار در فضای باز و 85 هکتار نیز مکان‌های مسقف است. وی با بیان اینکه 135 میلیون شاخه گل تولید می‌کنیم، افزود: در استان البرز بیش از 23 میلیون شاخه گل لاله موجود است که دارای مقام اول کشوری است. موسوی با اشاره به اینکه استان البرز 85 درصد لاله کشور را تولید می‌کند، گفت: برنامه‌های جهاد کشاورزی البرز تامین اعتبار برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز برای برای گل و گیاه زینتی و به‌ویژه لاله است. وی با بیان اینکه تشکیل کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی تحقیقاتی و اعطای تسهیلات بانکی جزو برنامه‌های جهاد کشاورزی البرز است، افزود: فراهم‌آوردن زمینه‌های لازم کارهای تحقیقاتی برای علاقمندان نیز جزو برنامه‌ها است. مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه موضوعات بحث صادرات گل و گیاهان زینتی نیز در دست پیگیری است، گفت: در سال 94 31.5 میلیون دلار صادرات گل و گیاهان زینتی انجام شده است. وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری 20 درصد افزایش یابد، افزود: صادرات گل و گیاه زینتی در سال جاری به 38 میلیون دلار می‌رسد.
موسوی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی البرز اجرایی کردن تمهیدات لازم برای صادرات این محصول با ارزش به کشورهای خارجی است، گفت: عمده گل و گیاهان زینتی از ایران به کشورهایی مانند عراق و خلیج فارس ارمنستان قرقیزستان و ازبکستان صادر می شود. وی با بیان اینکه سرانه مصرف گل در کشورهای اروپایی 100 شاخه در سال است، افزود: در کشور هلند این سرانه به 50 شاخه و در ایران به 10 شاخه گل می‌رسد. موسوی ادامه داد: سهم استان البرز از میزان صادرات گل 5 درصد است.


منبع: تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود