16 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141528

سهم درآمد ایران از صنعت گیاهان زینتی ۴۰ میلیون دلار است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

سهم درآمد ایران از صنعت گیاهان زینتی ۴۰ میلیون دلار است


رییس پژوهشگاه گل و گیاه زینتی ایران سهم درآمد کشور از صنعت گیاهان زینتی ۴۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان در آمد جهان از این صنعت ۱۵۰ میلیارد دلار است .
همایش سمپوزیوم تولید و صادرات گل های پیازیبه همت جهادکشاورزی استان البرز با حضور جمعی از مسئولان و پژوهشگران مرکز تحقیقات پژوهشکده ملی گیاهان تزیینی و جمعی از باغداران محلی در باغ لاله های گچسر در روستای گرماب واقع بخش آسارا برگزار شد. معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی استان البرز اظهار کرد: حدود نیم درصد زمین های زیر کشت کشور در استان البرز واقع شده است که این کشتزار، ۲/۲ تولیدات کشور را تهیه می کند. عباسعلی عامری مهابادی افزود: ۲و نیم درصد تولیدات باغی کشور در استان البرز به عمل می آید و این رکوردی بزرگ برای استان البرز است. وی گفت: تولید برخی محصولات باغی البرز مانند هلو و شلیل در کشور رکورد دار است و رتبه اول تولیدات به آن اختصاص یافته، همچنین در تولید قارچ رتبه دوم کشور به استان البرز تعلق دارد. این مسئول ضمن ابراز خرسندی از توان زراعی استان البرز با اشار به اینکه رکورد تولید آلوی کشور از آن البرز است، گفت: میزان ۷۰ تن محصول آلو و ۶۰ تن در هکتار گیلاس یک رکورد فرا ملی در البرز است. معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد استان در ادامه با اشاره به اینکه البرز در تولید بسیاری از محصولات رکوردار است، گفت: البرز در تولید گندم به میزان ۲۶/۱۳ تن رکوردار است و همچنین در تولید نهال نیز رتبه دوم را دارد. وی با اشاره به ۵ درصد تولید لاله کشور در استان البرز که عمدتا در بخش آسارا و نساء پرورش می یابند گفت: ظرفیت اکولوژیکی بالای استان می طلبد تا با برنامه ریزی، سرمایه گذاران را جذب این شاخه از تولیدات کرده و به سود برسانیم. وی گفت: در شرایطی که امکان همه نوع تولید گل و گیاه در استان البرز وجود دارد، ما آمادگی حمایت و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه داران را داریم تا توسعه فراگیر کشاورزی استان محقق شود.
جایگاه واقعی ایران در تولید گلهای زینتی شناخته شده نیست
در ادامه این نشست رییس پژوهشکده گل و گیاه زینتی ایران با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی و علمی، پژوهشی انجمن گل و گیاه تزیینی در کشور گفت: این انجمن بازوی مشورتی دولت است و حفظ و معرفی جایگاه توانمند کشورایران، در جهان را برعهده دارد. دکتر پژمان آزادی افزود: با وجود ۱۰ دانشگاه و تدریس مقطع دکترای گل و گیاه زینتی در کشور جایگاه ایران در حد و اندازه های واقعی خودش نیست. وی افزود: با وجود آب و هوای مناسب و عالی و میزان خوب تولیدات گیاهی، ایران هنوز در ای رشته به جایگاه واقعی دست پیدا نکرده است.
سهم ایران از درآمد میلیارد دلاری صنعت گل بسیار پایین است
پژمان آزادی در ادامه با اشاره به میزان در آمد ۱۵۰ میلیارد دلاری درآمد جهان از این صنعت و سهم ۴۰ میلیون دلاری ایران در بازار جهانی، آغاز حرکتی جدی در توسعه کشت گیاهان زینتی را ضروری دانست. رییس پژوهشکده گل و گیاه زینتی ایران با اشاره به امکان پذیر و قابل اجرا بودن این صنعت در تمام کشورهای کوچک و بزرگ دنیا گفت: به عنوان مثال کشور کوچک کنیا تنها ۶ درصد زمین های کشاورزی خود را به کشت گیاهان زینتی تخصیص داده است و سالانه ۷۰۰ میلیون دلار آورده دارد. وی تصریح کرد: با توجه به میزان کم تخصیص یافته زمین در کنیا به این امر که قطعا آب مصرفی کمتری هم نیاز دارد، ثروت هنگفتی نصیب این کشور شده است. وی کشور هلند و موفقیت و جایگاهش در بازار گل جهان را نیز مدیون تحقیقات دانسته افزود: در هیچ شرکت گل و گیاه هلندی، بدون تحقیقات علمی گیاهان کشت نمی شوند و در تمام شرکتها یک مرکز تحقیقات و توسعه مستقر شده است.
ایران بزرگ ترین وارد کننده گل و گیاه تزیینی و رُز جهان
دکتر آزادی راهکار پژوهشکده را برای رفع این نقصان و یافتن راهی به سوی کسب سهمی از این بازار جهانی تحقیقات دانسته و افزود: تا کنون پژوهش های زیادی در مرکز انجام شده که از جمله می توان به ۱۰ پروژه بزرگ استینگ رُز اشاره کرد که با توجه به رتبه ایران به عنوان بزرگ ترین وارد کننده رُز در جهان و میزان ارز خروجی بسیار کمک کننده خواهد بود. وی گفت : در سال گذشته با هدف تجاری سازی بدست تولید کننده و برای جبران این عقب ماندگی جهانی، تصمیماتی گرفته شده که ۷۰ درصد تولیدات به بخش خصوصی واگذار شود. وی همچنین گفت: یکی دیگر از بزرگترین مشکلات کشور واردات گل میخک به صورت انبوه است که ما را در جهان به عنوان بازار بزرگ مصرف گل های تزیینی جنوب شرق آسیا معرفی کرده است. درحال حاضر پروژه های اصلاح داوودی و زنبق و ژربرا آغاز شده است که تا دو یا سه سال آینده کشور را به خود کفایی خواهد رساند. رییس پژوهشکده گل و گیاه زینتی ایران با اشاره به پتانسیل بالای کشور ایران در پرورش گل های زیبای وحشی افزود: این بخش از گیاهان تزیینی بسیار با اهمیت هستند و ما نباید فقط بر روی گل های شناخته شده معروف متمرکز باشیم. وی افزود: با اصلاحات ژنتیکی می توان به ارقام بسیار زیبا و جدیدی دست یافت که قابل صادرات باشد. دکتر آزادی در پایان پروژه تحقیقاتی چمن ملی را نیز از اهم فعالیت های مرکز اعلام کرد گفت: با توجه به مصرف بالای آب چمن های خارجی در حال تحقیق بر روی بذری از چمن هستیم که نسبت به خشکی مقاوم باشد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود