13 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162262

کشت گیاهان دارویی مانع از ریزش خاک می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

کشت گیاهان دارویی مانع از ریزش خاک می‌شود


معاون آب و خاک وزارت جهاد و کشاورزی، بهره برداری کنترل شده و کشت گیاهان دارویی را عاملی دانست که می‌تواند از فرسایش خاک و بروز سیل جلوگیری کند.
علیمراد اکبری به تأثیر گیاهان دارویی بر حفظ آب، خاک و محیط زیست پرداخت وگفت: برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی و چرای بی‌رویه ما را با فرسایش خاک، سیل، ریزگرد و غیره مواجه کرده است.
وی افزود: بهتر است که مراتع و منابع طبیعی را به جای چرای دام به بهره برداری گیاهان دارویی اختصاص دهیم. معاون آب و خاک وزارت جهاد و کشاورزی خاطرنشان کرد: چرای بی‌رویه، موجب فرسایش خاک می‌شود و از سوی دیگر باید زراعت گیاهان دارویی توسعه داده شود؛چرا که دیگر مقرون به صرفه نیست که این گیاهان از منابع طبیعی برداشت شود.این مسئ ول به برداشت غیراصولی گیاهان دارویی و داد و ستد کم ارزش آن توسط افراد غیرمتخصص اشاره کرد و گفت: این در صورتی است که اگر برنامه توسعه‌ای برای کشت این گیاهان به صورت اقتصادی باشد، دیگر به مراتع فشار نمی‌آید و بهره‌برداری از مراتع محدود می‌شود. وی بیان کرد: برخی گیاهان هستند که ما هنوز دانش کشت آن‌ها را نداریم؛ چرا که خود رو هستند و اگر بهره برداری از این گیاهان را کنترل شده کنیم، منابع طبیعی کشور حفظ می‌شود.‌ اکبری در پایان این اقدام را عامل جلوگیری از فرسایش خاک، بروز سیل و غیره دانست و گفت: حمایت از رشد گیاهان دارویی در مراتع به افزایش پوشش گیاهان طبیعت کمک بزرگی خواهد کرد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود