28 تیر 1395
شماره خبر: 166578

قاچاق، اقتصاد و سلامت و فرهنگ مردم را نشانه می‌گیرد

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

قاچاق، اقتصاد و سلامت و فرهنگ مردم را نشانه می‌گیرد


مدیرکل گمرک استان البرز با بیان اینکه ورود کالای قاچاق به کشور بدون دریافت مجوزها و استانداردهای لازم ممکن است به سلامت و اعتقادات مردم خدشه وارد کند گفت: علاوه بر این قاچاق کالا به اقتصاد داخلی نیز آسیب وارد می‌کند.
حسین سالاری گفت: قاچاق اثرات مخربی بر اقتصاد کشور دارد که از عدم پرداخت حق ورود و خروج دولت و ایجاد معضلات اقتصادی شروع و با تهدید سلامت و فرهنگ جامعه پایان می‌یابد. وی ادامه داد: ورود کالا از مبادی غیررسمی و عدم پرداخت حق ورود و خروج، باعث می‌شود افرادی که به صورت قانونی فعالیت اقتصادی خود را دنبال می‌کنند توانایی رقابت خود را از دست بدهند و عملا از دور خارج شوند.
سالاری خاطرنشان کرد: قاچاق کالا علاوه بر این آسیب‌های زیادی را نیز به تولید داخلی وارد می‌کند که تعطیلی واحدهای تولیدی نمونه‌ای از آن است. مدیرکل گمرک استان البرز ادامه داد: برخی از کالاهای وارداتی نظیر اقلام فرهنگی، علاوه بر مجوزهای متداول باید مجوزهای خاص دیگری را نیز دریافت کنند؛ اما اقلام فرهنگی قاچاق بدون طی کردن این روند وارد جامعه شده و ممکن است گاهی باعث خدشه وارد شدن به عفت عمومی، ترویج مصرف گرایی و تغییر ذائقه مردم شود. وی این موضوع را در خصوص مجوزهای مربوط به سلامت و استاندارد جدی‌تر عنوان کرد و گفت: کالای قاچاق با توجه به عدم دریافت مجوزهای سلامت و استاندارد می‌تواند به سلامت جامعه نیز آسیب وارد کند. سالاری در ادامه با تاکید بر اهمیت جلوگیری از ورود کالای قاچاق به جامعه خاطرنشان کرد: از همین رو اداره کل گمرک استان البرز پیرو سیاست‌های کلی اقداماتی را برای کنترل هوشمند این امور به اجرا گذاشته است. این مسئول به مهمترین این اقدمات اشاره و اعلام کرد: یکی از این اقدامات راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی است که رویه صادرات، واردات، ورود و خروج موقت را به صورت کاملا هوشمند رصد می‌کند. وی افزود: سامانه ترانزیت هوشمند نیز یکی دیگر از اقداماتی است که برای ثبت خروج کامیون‌های ترانزیتی وارد شده به کشور فعال شده و تعداد تخلفات در این زمینه را به صفر رسانده است. سالاری در توضیح سامانه ترانزیت هوشمند گفت: پیش از این ممکن بود یک کامیون ترانزیتی به کشور وارد اما ظرف موعد مقرر خارج نشود؛ حال به وسیله این سیستم، حداکثر ظرف مدت چهار روز به صورت خودکار خروج کامیون وارد شده اعلام وصول و در صورت عدم خروج به مراجع مربوطه اطلاع رسانی می‌شود. مدیرکل گمرک استان البرز یکی از دلایل جابجایی کالای قاچاق توسط برخی از رانندگان متخلف را عدم نظارت بر مسیر حرکت، توقف‌های بی مورد و انحراف از مسیر عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر تمامی کامیون‌های ترانزیتی به سیستم جی.پی.اس مجهز شده‌اند و در صورت مشاهده هر گونه توقف بی مورد و انحراف از مسیر در این سیستم باید پاسخگو باشند. سالاری سامانه جامع قضایی را یکی دیگر از اقداماتی عنوان کرد که در کاهش قاچاق کالا تاثیر بسزایی داشته است گفت: حذف فیزیکی اسناد کاغذی و دریافت اطلاعات کامل کالاها از طریق کد رهگیری نیز در این زمینه تاثیر خوبی داشته است. وی سامانه گارد ورود کالا را اقدامی در راستای جلوگیری از دخل و تصرف در کالای انبارشده در گمرک اعلام کرد و افزود: براساس این سیستم اطلاعات کامل و وزن بار ورودی به طور کامل در سیستم ثبت می‌شود و حتی پس از چند سال نیز امکان دخل و تصرف در آن وجود نخواهد داشت. سالاری در پایان راه‌اندازی پنجره واحد تجارت فرامرزی را مهمترین اقدام گمرک برای تسهیل در امر ورود و خروج کالا و جلوگیری از قاچاق دانست و گفت: تمام دستگاه‌های جانبی که در صدور مجوزهای واردات، صادرات و ترخیص کالا دخیل هستند در این سامانه حاضر هستند که این نقش موثری در تسهیل امور دارد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود