5 مرداد 1395
شماره خبر: 167189

270 هزار راس دام مازاد عشایرکشور صادر شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

270 هزار راس دام مازاد عشایرکشور صادر شد


رئیس سازمان امور عشایری ایران فعالیت، زندگی و معیشت عشایر را همگام با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 270 هزار راس دام مازاد عشایر به خارج از کشور صادر شده است.
بکرمعلی قندالی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی بازاریابی محصولات تولیدی عشایر که در مرکز آموزشی امام خمینی (ره) وزارت جهاد کشاورزی در منطقه محمدشهر کرج برگزار شد، افزود: این دام پس از خرید به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد. وی بیان داشت: طبق برنامه ریزی تا افق 1404 تعداد 800 هزار راس دام عشایر کشور صادر خواهد شد. قندالی اظهار داشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در امور عشایری طرح های مختلفی تعریف شده که مهمترین آن بحث زنجیره ای تولید در گوشت قرمز است. وی، تجهیز منابع آب و خاک، تولید گیاهان دارویی و استفاده از ظرفیت های گردشگری را از دیگر برنامه های عشایری دانست و اظهار داشت: در برنامه است که با هماهنگی سایر دستگاه ها بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام فعالیت عشایر در راستای اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: زندگی عشایر و تولیدات آن ها مبتنی بر دانش بومی و دانش نوین است در عین حال که مردم محور و عدالت محور هم هست ولی باید آن را تقویت کرد.
تولید سالانه 190 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر
قندالی در ادامه به دیگر فعالیت ها و برنامه های حوزه عشایری اشاره کرد و گفت: براساس فرصت هایی که در کشور وجود دارد و پیش آمده یکی از محصولاتی که می تواند به عنوان محصول پاک و سالم در عرضه ی بازار مطرح شود، تولیدات محصولات عشایری به ویژه تولید مواد پروتئینی و لبنی است. وی افزود: باتوجه به اینکه سالانه 190 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید و به بازار عرضه می شود و همچنین حدود 313 هزار تن هم تولید شیر توسط این قشر انجام می شود که عمدتا تبدیل به فرآورده های لبنی مثل پنیر، کره و ماست می شود. وی ادامه داد: اگر بتوانیم این تولیدات را در حین تولید محصول و بعد از تولید محصول با بسته بندی و فراوری های مناسب به بازار عرضه کنیم یک بازار بسیار خوب و مطمئنی هم برای فروش و هم برای اطمینان پاکی محصول به وجود می آید. قندالی با اشاره به اینکه برای ورود به این بازار نیاز به آموزش های لازم هست، گفت: ضرورت انجام این کار اجرای چند طرح در سطح کشور به خصوص اجرای طرح زنجیره ی تولید گوشت قرمز است. وی افزود: خوشبختانه منابع این طرح از طرف صندوق توسعه ملی تامین می شود که در سال جاری با سود متعارف 10 درصد تعریف شده است. وی بیان داشت: از این محل تاکنون 1400 میلیارد ریال اعتبار تخصیص پیدا کرده و در استان های مختلف توزیع شد و از طریق این میزان اعتبار حدود 800 هزار راس دام پروار و به بازار عرضه شد. رئیس سازمان امور عشایری ایران هدف این طرح را افزایش تولید در واحد دانست و گفت: با ارزیابی های انجام شده در یک فرایند 110 روزه ی پروار هر دام تقریبا حدود 22 کیلوگرم افزایش تولید نسبت به دام مشابه اش در روش سنتی دارد. وی افزود: ضمن اینکه باعث افزایش سطح درآمد حداقل 45 تا 50 میلیون ریال برای هرخانوار در یک فرایند پروار است و علاوه براین طرح طوری طراحی شده که بخشی زیادی از دام را قبل از ورود به مرتع در عرصه پروار قرار دهیم که به نوعی کمک به تعادل بین بهره برداری از منابع زیستی در عرصه های مرتعی است.
***راه اندازی سامانه معرفی محصولات عشایری در فضای مجازی
قندالی یکی دیگر از طرح ها را راه اندازی و طراحی سامانه ای در فضای مجازی دانست تا بتوانند محصولات عشایری در آن جا معرفی کنند. وی اظهار داشت: در این سامانه به خصوص مواد لبنی، پروتئینی و صنایع دستی بایستی معرفی شود ضمن اینکه حدود 35 درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می شود. وی اظهار امیدواری کرد که با طراحی این سامانه در اتحادیه مرکزی واستانی بتوانیم با گرفتن علائم تجاری این محصولات را معرفی کنیم و به بازار عرضه کنیم. رئیس سازمان امور عشایری ایران طرح دیگر را یک کار مشترک بین سازمان عشایری و دفتر محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: این طرح در حدود چهار استان به عنوان پایلوت انجام شده تا با اجرای آن محصولات پاک، سالم و ارگانیک در آن تولید شود. وی فرایند اجرای این طرح را سه ساله دانست و افزود: این طرح از سال گذشته شروع شده که در این همکاری مشترک محصولات ارگانیک را به معنای واقعی به ویژه در حوزه تولید گوشت معرفی کنیم.
***تولید 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر
قندالی افزود: عمده ی تولیدات در مواد پروتئینی گوشت قرمز است که بین 20 تا 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر با در اختیار داشتن 28 درصد دام سبک کل کشور تولید می شود. وی در مجموع همه ی تولیدات عشایر را لبنی، پروتئینی، زراعی، باغی و ... دانست و بیان داشت: در حدود پنج تا 6 میلیون تن در سال تولیدات جامعه عشایری است. عشایر کوچنده کل کشور یک میلیون و 250 هزار نفر در قالب 220 هزار خانوار هستند که 65 درصد آنها کمتر از 39 سال دارند؛ یعنی عشایر از جمعیت جوانی برخوردارند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود