13 شهریور 1395
شماره خبر: 169507

سفر هیئت تجاری استان البرز به افغانستان، عراق و لهستان

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

سفر هیئت تجاری استان البرز به افغانستان، عراق و لهستان


رئیس اتاق بازرگانی استان البرز از سفر هیئت تجاری این استان به افغانستان، عراق و لهستان خبر داد.
رحیم بنامولایی اظهار داشت: فرهنگ‌سازی در الگوی مصرف سبب رشد اقتصادی در کشور می‌شود. وی در ارتباط با هیئت‌های تجاری که وارد استان البرز شده‌اند، ادامه داد: اولین سری از این هیئت‌ها، سیاسی بودند اما سری دوم آنها بیشتر برای فروش کالاهای خود وارد کشور شدند که با دیدن کارخانجات و توانمندیهای صنعتگران ایرانی در ارتباط با صنعت ما توجیه شدند. وی با اشاره به اینکه یکسری مشکلات فرهنگی در جهت مصرف وجود دارد و وظیفه رسانه‌ها توجیه الگوی مصرف برای مردم است، تصریح کرد: اگر کشوری خود یک مولد باشد و حتی در مصرف الگو نداشته باشد این چرخش در اقتصاد داخلی آن کشور سبب رونق آن می‌شود؛ اما اگر کشوری تولید نداشته باشد و بخواهد از خارج از کشور نیازهای خود را تامین کند و الگوی مصرف هم نداشته باشد سبب نابودی اقتصاد آن کشور می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با توجه به اینکه با یکسری تمهیدات می‌توان الگوهای مصرف را فرهنگ‌سازی و نهادینه کرد، گفت: استراتژی که ما با دولت داریم و امیدواریم که دولت پای آن بایستد این است که، ما با کشورهای خارجی وارد مشارکت می‌شویم و در جایی که در فرایند تولید دچار مشکل شویم برای کاهش هزینه‌ها و بالا بردن سطح کیفیت می توانیم به عنوان دانش فنی به صورت مشارکتی با آنها وارد بازار کار شویم. بنامولایی در این باره گفت: در ارتباط با نوسازی ماشین آلات شاید یکسری از کارخانجات ما امروز ماشین آلات فرسوده‌ای داشته باشند که این مشکل را با وصل شدن به بازارهای کشورهای خارجی و استفاده از دانش فنی آنها می‌توانیم حل کنیم. وی با اشاره به اینکه باید افرادی را در کنار متخصصین خارجی قرار دهیم تا بتوانند دانش فنی را در کنار آنها بیاموزند، افزود: در سرمایه‌گذاری باید به سمت ثبات نرخ ارز برویم زیرا اگر نرخ ارز شناور باشد نه برای ما و نه برای سرمایه‌گذاران خارجی توجیهی ندارد پس در این صورت زمانی می‌توانیم اقتصاد پویا داشته باشیم که نرخ ارز ما دارای ثبات باشد. رئیس اتاق بازرگانی استان البرز گفت: دولت این قول را داده بود که بعد از برجام دلار را تک نرخی کند و این فاصله‌ای که بین قیمت ارز مبادلاتی با ارز آزاد وجود دارد که حدود 10 تا 15 درصد رانت به وجود می‌آورد و سبب افزایش و کاهش بسیاری از مسائل می شود را برطرف کند. وی با اشاره به اینکه امسال 2 هیئت از استان البرز به افغانستان و عراق و یک هیئت در اواخر سال به لهستان می‌روند، گفت: بیشترین صادرات این استان به افغانستان و عراق است بنابرین ما در این 2 بازار حرف برای گفتن زیاد داریم؛ چه در زمینه دارویی، غذایی، نساجی و چه در زمینه خودرو که در بحث خودرو در آنجا با توجه به قیمت‌هایی که وجود دارد باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که کشورهای دیگر وارد این کار نشوند و سهم ما را از آن خود نکنند. بنامولایی با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم اقتصاد مقاومتی بحث اقتصاد درون‌زای برون‌گرا است، ادامه داد: با توجه به الگوهای مصرف و نهادینه کردن مصرف داخلی توسط تولید کنندگان داخلی می‌توانیم راه نجات خود را از اقتصاد نفتی به غیرنفتی تبدیل کنیم.
وی با اشاره به اینکه با تلاش می توانیم ظرفیت‌های موجود را کنترل کنیم و با کشورهای خارجی قراردادهای خوبی منعقد کرده و همچنین صادرات خودمان را بالا ببریم گفت: هر چقدر ظرفیت‌های کارخانجات و تولید را بالا ببریم قیمت تمام شده پایین می‌آید که این سبب تقویت پول ملی و نیز جدا شدن از اقتصاد نفت می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی استان البرز عنوان کرد: با توجه به 3500 واحد صنعتی که در حال حاضر در استان وجود دارد اتاق فکری در اتاق بازرگانی البرز در حال فعالیت است که واحدها را تقویت و زمینه گسترش آنها را فراهم سازد.




منبع: تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود