7 دی 1395
شماره خبر: 172078

گیاهان شفابخشی که داروی اقتصاد کشاورزی هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

گیاهان شفابخشی که داروی اقتصاد کشاورزی هستند


افزایش درآمد به عنوان عامل موثر در ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت کشاورزان در این عرصه به پژوهش و بررسی کشت های نوین و نیازهای امروز کشور و جهان دارد که نتیجه آن بهبود اقتصاد کشاورزی خواهد بود که ترویج تولید گیاهان داروئی می تواند اقدامی موثر در این زمینه باشد.
استفاده از گیاهان داروئی به عنوان داروهای مکمل در ایران و جهان در حال گسترش است و امروز تولید برخی گیاهان داروئی درآمد کشاورزان را تا 10 برابر افزایش می دهد و ترویج کشت این نوع گیاهان اقدام مناسبی برای افزایش درآمد کشاورزان محسوب می شود. رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی می گوید که در ایران بین ‪ ۷۵۰‬تا ‪ ۱۱۰۰‬گونه مختلف گیاه دارویی وجود دارد و برخی معتقدند تا حدود ‪ ۲۳۰۰‬گونه گیاه دارویی در ایران قابل رویش است. داراب یزدانی می افزاید:‌ از این تعداد بخشی بصورت طبیعی و بخشی دیگر نیز بصورت زراعی کشت می شوند. در ایران بخش عمده ای از گیاهان دارویی به صورت طبیعی می رویند و بخش کمی از آنها کشت می شوند. در ایران تنها حدود ‪ ۳‬تا ‪ ۴‬درصد از داروهای مورد استفاده در کشور با استفاده از گیاهان دارویی ساخته می شوند، در حالی که در کشورهای اروپایی این رقم به بالاتر از ‪ ۳۰‬درصد می رسد. سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اهمیت طب سنتی ایران می گوید: طب ایرانی میراث هزاران ساله سرزمین ماست و در پس مسائل گوناگون وزارت و پیچ و خم روزمرگی ها و مشکلات نوظهور، برداشتن قدمی مؤثر در راستای احیای این طب یکی از آرزوهای من بود. وی می افزاید:‌ عرصه ‌ای که دغدغه اغلب دلسوزانش، بهره مندی آحاد جامعه از خدمات تایید شده و بی خطر طب سنتی و قدم برداشتن با گام‌ هایی حساب شده در مسیری است که برای آن برگزیده ‌ایم. مسئولان وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی تاکید دارند که طب سنتی ایران در آستانه ثبت از سوی سازمان بهداشت جهانی است و تولید و عرضه گیاهان دارویی ارگانیک در بسته بندی های بهداشتی موجب اطمینان از عدم وجود سم و کود در این گیاهان علاوه بر اینکه باعث ارتقاء سطح عطاری ها و سلامت مردم می شود و می تواند صادرات درآمدزایی را برای کشور به همراه داشته باشد. با توجه به ظرفیت های بالای ایران در کشت گیاهان داروئی، کشورمان می تواند به عنوان قطب تولید اینگونه گیاهان در منطقه و جهان مطرح شود. به موازات اینگونه اقدامات دنبال کردن موضوعات مرتبط با طب سنتی به صورت علمی و تخصصی نیز می تواند کمک بزرگی به گسترش این نوع طب و استفاده از گیاهان داروئی باشد.
شناساندن این نوع طب و ظرفیت های ایران در تولید انواع گیاهان داروئی به جهان باید اولویت اصلی اقدامات در این خصوص باشد. از سال 86 دکترای تخصصی طب سنتی و داروسازی در این عرصه ایجاد شده و آثار علمی فراوانی درباره آن منتشر شده اما برای آشنایی بیشتر جهان با قابلیت های کشورمان در زمینه طب سنتی و گیاهان داروئی اقدامات گسترده ای مورد نیاز است. با حمایت های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرفیت این رشته امروز به خوبی افزایش یافته، به صورتی که از 38 نفر در سال 91 به 120 نفر در سال 93 رسیده است. آیین نامه داروخانه ‌های گیاهی نیز از سوی وزیر بهداشت برای اجرا ابلاغ شده است و به دنبال آن آیین نامه ساماندهی عطاران و حتی خبرگان بدون مدرک، نهایی شده است. قاضی زاده هاشمی می گوید:‌ با افتتاح ۲۰ سلامتکده طب ایرانی در سرتاسر کشور، به زودی طیف وسیعی از جامعه از خدمات گسترده طب سنتی بهره ‌مند خواهند شد گسترش آن نیز نیازمند تامین داروهای گیاهی از سوی کشاورزان است. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در جریان بازدید از یک موسسه تولید گیاهان دارویی در کرج گفت که تولید برخی گیاهان دارویی می تواند درآمد کشاورزان را تا 10 برابر افزایش و مصرف آب را در مقایسه با محصولات زراعی دیگر تا یک سوم کاهش دهد. وی خاطرنشان کرد که در صورت ایجاد تقاضا، تولید ساز و کار متناسب با تقاضا را پیدا کرده و به جریان می افتد. وی ادامه داد: با توجه به ویژگی منحصر به فرد کشور در گیاهان دارویی و اقبال عمومی و جهانی به این محصولات، بهره گیری از ظرفیت های این حوزه برای اشتغالزایی، تولید ثروت و ارز آوری از طرح های اقتصاد مقاومتی است. حجتی تصریح کرد: تحریک و افزایش تقاضا و فرآوری دانش بنیان برای تولیدات گیاهان دارویی، موتور محرکه زنجیره گیاهان دارویی است. وی اضافه کرد: صنایع فرآوری، بسته بندی و بازرگانی محصولات زنجیره گیاهان دارویی، اشتغال و کسب و کار و ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کند. وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر لزوم تبدیل تقاضای سنتی به تقاضای تجاری محصولات فراوری شده تاکید کرد و گفت: تبدیل تقاضای سنتی و مبتنی بر خام فروشی به تقاضای تجاری محصولات فرآوری شده ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کند.
استان البرز نیز که به عنوان یکی از استان های فعال در عرصه کشاورزی محسوب می شود در تولید برخی از محصولات کشاورزی از جمله گیاهان داروئی می تواند به عنوان قطب تولید در کشور محسوب شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت که هم اکنون سالانه 599 تن گیاه دارویی شامل 38 گونه مختلف در سطح استان البرز کشت می شود. مجید موسوی در تشریح وضعیت تولید و فرآوری گیاهان دارویی در استان البرز، گفت: هم اکنون عمده گیاهان دارویی در استان 38 گونه است که گونه های مهم آن شامل آلوئه ورا، آویشن، اسطو خودوس، بادرنجبویه، به لیمو، رازیانه، رزماری، سنبل الطیب، کاسنی، کدو تخمه کاغذی، گشنیز، گل گاوزبان، مرزه، مریم گلی، نعناع فلفلی، استویا و ترخون است. وی افزود: کل سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان 157 هکتار است که از این مقدار 24.7 در کرج - 81.1 در ساوجبلاغ، 25.9 در نظر آباد و 25.1 از اراضی شهرستان طالقان را شامل می شود. وی در خصوص میزان تولید گیاهان دارویی در استان البرز نیز گفت: هم اکنون 599 تن در سطح استان تولید گیاهان دارویی داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: باتوجه به تنوع گیاهان دارویی در استان و وجود گونه های مختلف، ایجاد کارخانه های فرآوری این محصول می تواند در اقتصاد استان نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود