21 مرداد 1397
شماره خبر: 199842

روند افزایشی صادرات در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

روند افزایشی صادرات در البرز


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با اشاره به روند افزایشی صادرات در استان، گفت: بخشی از تولیدات استان از گمرک دیگر استان‌ها صادر می‌شود.
جهانگیر شاهمرادی در خصوص وضعیت حال حاضر صادرات واحدهای صنعتی استان البرز اظهار کرد: تولیدات زیادی از این استان به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود، اما تمامی این صادرات از طریق گمرک البرز صورت نمی‌گیرد. وی ادامه داد: در برخی موارد صادرات واحدهای صنعتی این استان از طریق اداره‌های گمرک دیگر استان‌های کشور انجام می‌شود اما مهم این است که در بازار هدف صادرات ما کشورهای زیادی ازجمله اروپایی‌ها هم سهم خوبی دارند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با اشاره به اینکه کشورهای همسایه ایران بخش مهمی از بازار فروش تولیدات واحدهای صنعتی البرز را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: در برخی صنایع مانند دارو، صادرات زیادی به کشورهایی ازجمله ترکیه و روسیه از این استان انجام‌شده است. شاهمرادی بیان کرد: تولیدات صنایع آرایشی و بهداشتی واحدهای صنعتی استان البرز هم به کشورهای زیادی صادر می‌شود و در مورد مشتقات نفتی تولید این استان، صادرات به کشورهای آفریقایی هم تعریف‌شده است.
روند افزایشی صادرات استان البرز
وی بابیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده انواع شکلات و یا واحدهای تولید مواد پلاستیکی هم سهم بالایی در صادرات این استان دارند، گفت: روند صادرات در استان البرز افزایشی است و چون در شرایط کنونی اختلاف نرخ ارز ایجادشده است، صادر کردن برخی تولیدات این استان ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز تأکید کرد: هرچند در شرایط اقتصادی کنونی کشورمان و به دلیل وجود تحریم‌ها، برای تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی البرز با مشکلاتی مواجه هستیم اما در کل صادرات این استان نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر شده است. شاهمرادی در بخشی دیگر از وضعیت واردات کالا به استان البرز نیز گفت: در حوزه صنعت بحث مقرون‌به‌صرفه بودن تولید بسیار مهم است به همین دلیل واحدهای صنعتی بر اساس نیاز خود در مراحل مختلف تولید از واردات استفاده می‌کنند. وی ادامه داد: طبق تعریف علم اقتصاد در تولید یک کالا اگر بتوانیم قطعاتی را از دیگر کشورها وارد کنیم و این اقدام برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد به‌یقین استفاده از این روش توصیه می‌شود.
صنایع دارویی و صنایع غذایی جزو گروه‌های هستند که ارز این واحدها از ارز حاصل از فروش صادرات نفت تأمین می‌شودرئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز بیان کرد: در موارد زیادی هم از تولید واحدهای صنعتی داخل کشور صادرات مواد اولیه به دیگر نقاط دنیا انجام می‌شود، اما در کل برای تأمین مواد اولیه تقسیم‌بندی واحدهای صنعتی بر اساس یک اولویت‌بندی انجام‌شده است. شاهمرادی عنوان کرد: طبق تقسیم‌بندی موجود، صنایع دارویی و صنایع غذایی جزو گروه‌های هستند که ارز این واحدها از ارز حاصل از فروش صادرات نفت تأمین می‌شود. وی ادامه داد: در تقسیم‌بندی انجام‌شده گروه دوم مشتمل بر مواد واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانه‌ها هستند که تأمین نیاز آن‌ها از طریق ارز صنایع پتروشیمی و فولاد محقق می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با برشمردن اینکه گروه سوم واحدهای صنعتی هستند که ارز موردنیاز تولیدشان را خود تأمین می‌کنند، گفت: در این میان گروه‌هایی هم هستند که چون مشابه کالای مدنظر آن‌ها در داخل کشور تولید می‌شود با ممنوعیت واردات مواجه هستند.
شاهمرادی با اشاره به اینکه در بیش از ۳۰۰ مورد واردات کالا به کشور ممنوع است، افزود: قرار است چرخه این تقسیم‌بندی‌ها تغییر کند؛ زیرا شرایط کنونی واحدهای تولیدی را در بحث واردات با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند اما با اعمال تغییرات جدید دامنه فعالیت صنعتگران بیشتر خواهد شد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود