2 آبان 1397
شماره خبر: 203884

18 هزار هکتار اراضی البرز زیر کشت پائیزه می رود

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

18 هزار هکتار اراضی البرز زیر کشت پائیزه می رود


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز گفت که 18 هزار هکتار از اراضی زراعی این استان تا پایان فصل پائیز زیر کشت غلات می رود.
محمد تاج الدینی افزود: از این میزان سطح زیر کشت تاکنون برای چهارو 396 هکتار گندم ، سه هزارو793 هکتار جو، 828 هکتار دانه روغنی کلزا در مجموع به میزان 9 هزارو17 هکتار قرار داد کشت منعقد شده است. وی بیان اینکه 30 درصد این اراضی تاکنون بیمه شده ، گفت: بیمه تمام این محصولات تا پایان فصل کشت انجام می شود. تاج الدینی گفت: در قالب این قراردادها خدماتی به کشاورزان از جمله توزیع بذور رسمی گواهی شده و کود شیمیایی ارائه می دهیم. وی یکی از توانمندی های ویژه استان البرز را توزیع بذور گواهی شده عنوان کرد که در افزایش عملکرد و بهره وری تاثیر بسزایی دارد. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز افزود: برای کشت غلات پاییزه یک هزارو 348 تن بذر گواهی شده گندم شامل ارقام سیروان، پارسی، پیشگام، پیشتاز و سیوند و 736 تن بذر گواهی شده جو شامل ارقام بهمن، یوسف، ریحان 03، گوهران و مهتاب تامین شده است. تاج الدینی بیان داشت: همچنین 13 تن و 700 کیلوگرم بذر گواهی شده کلزا شامل هیبریدهای داخلی اوکاپی و نیما و هیبریدهای خارجی آلمانی نیز تدارک دیده شده است. وی گفت: 702 تن کود فسفاته، 631 کود پتاسه و 138 تن کود ازته برای توزیع در بین زارعان البرز تامین شده است.
تصویب 340 میلیارد ریال تسهیلات برای کشاورزان
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: توانمندسازی کشاورزی از نظر تامین نقدینگی یکی از اموری است که از آغاز فصل کشت انجام می شود. وی تصریح کرد: تامین نقدینگی به صورت تسهیلات سرمایه در گردش از طریق بانک کشاورزی انجام می شود که برای سه محصول گندم ، جو و کلزا حدود 340 میلیارد ریال مصوب شده است. تاج الدینی گفت: کشاورزان با مراجعه به شعب بانک کشاورزی شهرستان ها و ارائه قراردادهای کشت می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
پیش بینی برداشت 60 هزار تن غلات درالبرز
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز بیان داشت: پیش بینی شده برداشت برای سه محصول گندم ، جو و کلزا در پایان فصل زراعی جاری 60 هزار تن محصول است . « سال زراعی گذشته 52 هزار تن گندم ، جو و کلزا در البرزبرداشت شد.» تاج الدینی افزود: عملکرد مورد انتظار امسال برای محصول جو در هر هکتار یک هزارو458 کیلوگرم ، گندم پنج هزارو700 کیلوگرم و کلزا سه هزار کیلوگرم پیش بینی شده است. وی یکی دیگر از برنامه های توسعه عملکردی در سال جاری برای کشاورزان را علاوه بر آموزش و ترویج، توانمندسازی کشاورزان در حوزه مکانیزاسیون و اصول کاشت- داشت و برداشت عنوان کرد.
«شمار بهره برداران گندم ، جو و کلزا در استان البرز یک هزارو700 نفر است.» استان البرز دارای 68 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که حدود 38 هزار هکتار سطح زراعی سالانه و 24 هزار هکتار سطح باغات و 6 هزار هکتار هم اراضی آیش است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود