8 بهمن 1390
شماره خبر: 4442

اولویت اول صنعت و معدن البرز ساماندهی معادن است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

اولویت اول صنعت و معدن البرز ساماندهی معادن است

سرپرست امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز، اولویت نخست این معاونت را ساماندهی معادن فعال و غیرفعال استان عنوان کرد.
علیرضا رحیم اظهار داشت: ذخایر موجود در استان در سه گروه فلزی، غیر فلزی و مصالح ساختمانی هستند که بالغ بر 55 درصد معادن استان را مصالح ساختمانی شامل سنگهای لاشه آهکی، آندزیتی و گرانیتی، حدود 37 درصد معادن مواد معدنی غیر فلزی شامل خاکهای صنعتی، باریت، نمک سنگی و آبی و زغال سنگ هستند و همچنین مواد معدنی فلزی حدود 8 درصد معادن را به خود اختصاص داده اند. وی افزود: در حال حاضر 72 پروانه بهره برداری و جواز برداشت از معادن در استان البرز صادر شده که از این تعداد حدود 32 معدن فعال و 12 معدن به صورت فصلی و یا غیر فعال هستند، بر اساس آمار موجود 28 معدن نیز متروکه و سلب صلاحیت شده هستند. سرپرست امور معادن و صنایع معدنی اضافه کرد: علاوه بر پروانه های بهره برداری در حال حاضر به تعداد حدود 40 پروانه اکتشاف و چهار گواهی کشف در استان موجود است.
معادن موظف به ارائه بارنامه و دفاتر نظارتی به سازمان هستند
رحیم ادامه داد: به منظور ساماندهی وضعیت معادن استان به لحاظ مدیریت صحیح منابع موجود و همچنین نظارت دقیق بر عملکرد معادن نسبت به صدور بارنامه برای پایش تولید معادن استان و ساماندهی و یکسان سازی دفاتر نظارتی معادن اقدام شده است تا ضمن ثبت بازدیدهای نظارتی در این دفاتر نکات لازم در ارتباط با فعالیت معادن نیز به مسئولان فنی معادن و بهره برداران تذکر داده شود. وی گفت: این دفاتر به صورت سالیانه در اختیار بهره برداران قرار می گیرد و بهره برداران موظفند در پایان هر سال به حوزه بهره برداری سازمان تحویل دهند.
وی دیگر فعالیتهای انجام شده در بخش معادن استان را برنامه ریزی برای بازدید نظارتی از معادن طی این مدت اعلام و گفت: خوشبختانه بازدید از اکثر معادن استان انجام شده است که نتایج بارز این بازدیدها ساماندهی معادن استان و شناسایی برخی معادن متروکه در استان بوده است. سرپرست امور معادن و صنایع معدنی افزود: در بخش اکتشافات نیزتعریف پروژه های عمرانی برای شناسایی پتانسیل های موجود در برنامه کاری قرار گرفت تا بتوان پتانسیل های معدنی استان را شناسایی کرد. وی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در حوزه اکتشاف با آن مواجهیم عدم پیگیری برخی از مکتشفان و راکد ماندن فعالیت ها بوده است.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود