24 خرداد 1391
شماره خبر: 7863

39 طرح کشاورزی در البرز به بهره‌برداری می‌رسد

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

39 طرح کشاورزی در البرز به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از بهره‌برداری 39 طرح کشاورزی و دامی در هفته آینده با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد.
علی‌اصغر منصورخاکی در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر 297 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد و بخش اعظمی از آنها با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت گرفته است. وی به بهره‌برداری از کارخانه تولید داروهای دامی، بزرگ‌ترین کارخانه تولید قارچ استان البرز، واحد بزرگ گاوداری صنعتی و آزمایشگاه شیر استان اشاره کرد و گفت: با آغاز به کار این واحدهای تولیدی و تحقیقاتی استان البرز جایگاه مناسبی در سطح کشور پیدا خواهد کرد. منصور خاکی در ادامه با پیش‌بینی اینکه از مجموع 12 هزار هکتار از مزارع گندم استان در سال جاری بیش از 60 هزار تن گندم برداشت خواهد شد گفت: نرخ خرید تضمینی دولت در سال زراعی امسال 420 تومان اعلام شده اما ما با هدف ایجاد رضایت بیشتر در کشاورزان و در قالب یک نشست مشترک با کارخانجات تولید آرد و ماکارونی آنها را مجاب کرده‌ایم تا گندم کشاورزان را با قیمت 460 تومان خریداری کنند تا در آینده متحمل هزینه کمتری برای نگهداری گندم شوند و البته رضایت بیشتر کشاورزان را نیز به همراه داشته باشد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه گندم استان البرز را از لحاظ کیفیت و عدم سن‌زدگی یکی از مرغوب‌ترین گندم‌های کشور عنوان کرد و افزود: این موضوع به تایید کارشناسان ذی‌صلاح در حوزه گندم و آرد رسیده است و نشانگر تلاش کشاورزان و کارشناسان ما در بخش محصولات باغی و زراعی است.
البرز در تولید میوه‌های گلخانه‌ای پیشگام است
منصور خاکی اظهار داشت: اولویت این سازمان در بخش محصولات باغی کمک به تولید محصولات بیولوژیک و خودداری از استفاده سموم شیمیایی برای محصولات گلخانه‌ای بوده و خوشحالیم که عنوان کنیم که در حال حاضر تمام محصول توت‌فرنگی تولیدی البرز در گلخانه‌ها با روش بیولوژیک تولید می‌شود که این مسئله دستاورد بزرگی برای تولید میوه‌های گلخانه‌ای در کشورمان محسوب می‌شود.
استان البرز رتبه دوم تولید قارچ در کشور را دارد
وی تولید قارچ را یکی دیگر از موفقیت‌های استان در زمینه محصولات کشاورزی عنوان کرد و اذعان داشت: استان البرز در تولید این محصول رشد چشمگیری را داشته و با بهره‌برداری از واحد جدید در هفته آتی این ظرفیت افزایش خواهد یافت و البرز را در جایگاه دوم تولید قارچ در کشور قرار خواهد داد. این مسئول تصریح کرد: سال گذشته تولید کنندگان استان البرز موفق شدند نزدیک به یک میلیون دلار صادرات به کشورهای عراق، کویت و امارات داشته باشند و برای سال 90 نیز قراردادهای لازم منعقد شده و به طور حتم شاهد ارزآوری بیشتر تولیدکنندگان در این بخش طی سال جاری خواهیم بود. وی در ادامه سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در حوزه آب و خاک اشاره کرد و گفت: در طول 40 سال اخیر در محدوده استان البرز تنها 8 هزار هکتار آبیاری تحت فشار ایجاد و راه‌اندازی شده بود اما در سال زراعی گذشته ما توانستیم با حمایت و همراهی دولت و اختصاص اعتبار لازم دو هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی را به این امکان مجهز کنیم که یک عملکرد کم‌نظیر محسوب می‌شود و نشانگر رشد بسیار خوب استان در این بخش است. منصور خاکی در پایان با بیان اینکه ظرفیت‌های استان در بخش کشاورزی و دامی بسیار بالا است، گفت: استان البرز در حال حاضر جایگاه بسیار خوبی در تولید محصولات باغی، عسل، قارچ، لبنیات و فرآورده‌های گوشتی دارد ضمن آنکه در هفته گذشته مرکز آموزش و تحقیقات تخصصی بهره‌برداران بخش کشاورزی در استان البرز راه‌اندازی شده و از این پس تجارب و اطلاعات لازم را در اختیار بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران علاقمند در این حوزه قرار خواهد داد.



منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود