4 شهریور 1391
شماره خبر: 10609

طرح پزشک خانواده نیازمند تأمل و تدبر بیشتر

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

طرح پزشک خانواده نیازمند تأمل و تدبر بیشتر

سپیدار آنلاین: طرح پزشک خانواده با ماهیت بسیار سازنده اش که قرار است در کشور اجرایی شود به اسم پزشکان و به کام دفاتر بیمه خواهد بود و به نظر می رسد دست اندرکاران امر باید با تامل و تدبر بیشتری نسبت به اجرا و گسترش این طرح در کشور اقدام کنند.
در طرح پزشک خانواده مقرر شده است که 85 درصد از هزینه درمان بیمار توسط بیمه و 25 درصد توسط خود بیمار پرداخت شود و به نوعی پزشکان بیشتر با بیمه طرف حساب می شوند. مشکل اصلی اینجا است که بیمه در پرداخت به موقع بدهی خود به پزشکان سابقه خوبی ندارد و زمانی که پول را پرداخت می کند که دلار دو برابر شده یا اینکه آن مبلغ دیگر ارزشی ندارد. با این وضعیت فشار بر پزشک وارد می شود و فشار پزشک بر بیمار و فشار بیمار بر سلامت و امنیت جامعه وارد می شود بنابراین مسئولان باید به شدت نگران و مراقب ارائه خدمات مطلوب در این طرح باشند. دغدغه و اعتراض پزشکان این است چرا بیمه پول پزشکان را با تاخیر بسیار زیاد پرداخت می کند، در سال گذشته بیمه زمانی پول پزشکان را پرداخت کرد که دلار از یک هزار و تومان به دو برابر افزایش پیدا کرد و پول پرداختی بیمه هیچ ارزشی برای پزشکان نداشت.
پزشک خانواده طرح آزمون و خطا
ساختار تربیت پزشک در کشور و طرح پزشک خانواده به گونه ای است که سبب بروز برخی از مشکلات شده است، یک پزشک در طرح پزشک خانواده می تواند از 500 تا دو هزار و 500 بیمار را تحت پوشش قرار دهد به گفته برخی تعدادی از پزشکان با اجرای این طرح بیکار می شوند. پزشکان مدعی هستند که این طرح باید طی فرآیند 5 ساله پخته و آسیب های آن اصلاح شود ولی برخی مسئولان مدعی هستند که 6 ماهه طرح پزشک خانواده قابل اجرا است. احداث قطار شهری، طرح پزشک خانواده و دولت الکترونیک و ... از جمله طرح هایی است که قدمت اجرایی شدن آن در برخی از کشورها به 100 سال نیز می رسد ولی تازه در کشور ما در مرحله آزمون و خطا و اجرایی شدن است.
طرح پزشک خانواده بیشتر درحد یک تئوری است
رئیس نظام پزشکی کرج در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طرح پزشک خانواده بیشتر درحد یک تئوری است و به ظاهر باید مشکلات پزشکان عمومی را حل کند.
عبدالرسول صداقت افزود: این طرح در عمر پایانی دولت و وزیر بهداشت در حال آغاز شدن است که این امر خودش ایراد است، طرحی که وزیر بهداشت باید آن را 5 سال تجربه کند. وی ادامه داد: کارشناسان این امر به وزیر بهداشت گفته اند این طرح باید حداقل در 5 سال اجرایی شود و در هیئت دولت مطرح شد ولی عده ای از افراد گفتند این طرح 6 ماهه هم قابل اجرا است. رئیس نظام پزشکی کرج با بیان اینکه همین اکنون در مسائل عادی خود مانده ایم، اضافه کرد: پارسال 11 ماه طول کشید تا بیمه طلب پزشکان را پرداخت کند و زمانی پول به دست ما رسید که ارزش پول افت و نصف شده بود و همچنین قیمت دلار دو برابر شده بود. صداقت گفت: در این طرح قرار است بیمه 85 درصد هزینه درمان را پرداخت کند و فقط 25 درصد از بیمار دریافت شود آیا می توانیم با این وضعیت پیش برویم؟ وی ادامه داد: دوستان که در بخش دولتی هستند متوجه هستند که هم اکنون کسری بودجه سنگینی بر وزارت بهداشت است و در چنین شرایطی 7 هزار میلیارد تومان در سال هزینه برای اجرای این طرح بیشتر به یک رویا شبیه است تا یک واقعیت و بهتر نیست طرح ملی را با انجمن های مربوطه سبک و سنگین کرد؟ و نظرات و مشورت انجمن ها را با بیش از 80 هزار عضو در سطح کشور خواست و طرح را چکش کاری کرد تا ایرادات آن گرفته شود. وی با بیان اینکه جامعه پزشکی چالش های دیگری را نیز در طول سال داشته است، اضافه کرد: در سال 84 تا 89 جامعه پزشکی واقعاً سال های آرامشی را از لحاظ تعرفه داشت. صداقت افزود: بنده در آن سال ها به عنوان عضو کمیسیون تعزیرات می دانستم با کدام پزشک متخلف و موسسه و بیمارستان برخورد کنم و پزشک نیز تکلیف خود را می دانست اما از سال 90 که وظایفی که ازدست نظام پزشکی گرفته شد دچار هرج و مرج شدیم.
قانون بد بهتر از بی قانونی است
رئیس نظام پزشکی کرج با اشاره به اینکه قانون بد از بی قانونی بهتر است، گفت: باید با واقعیت جلو برویم بنابراین باید حقوق جامعه پزشکی به معنی واقعی دیده شود ما هم در جریان مشکلات کشور و تحریم ها هستیم و مستکبران دوست دارند ما مصرف کننده علم باشیم ولی باید خودباوری داشته باشیم و هم اکنون کارهای در کشور می کنیم که خیلی از افراد در کشورهای خارجی توان انجام آن را ندارند. وی ادامه داد: باید قدر این موقعیت را بدانیم و جامعه پزشکی توقع یک احترام دارد و همچنین حداقل حقوقش دیده شود و بسیاری از همکاران بنده اعلام کرده اند اگر مجبور شوند به دنبال شغل دیگری می روند. رئیس نظام پزشکی کرج اظهار داشت: آیا پزشکان هم می توانند هزینه های خود را همانند قیمت چیبس و پفک که با دلار پائین و بالا می شود تغییر دهند؟
سستی در جامعه پزشکی سستی در جامعه است
صداقت افزود: تعرفه پزشکان در ابتدا سال تا پایان سال باید تک نرخی باشد اگر امروزه جامعه پزشکی دچار سستی شود بدانید این سستی در همه جا تاثیر می گذارد.
رئیس نظام پزشکی کرج گفت: اگر جامعه پزشکی ما سالم نباشد بدانید چنین جامعه ای به سمت سستی می رود و توقع پیشرفت علمی دیگر از آن نخواهد بود. وی ادامه داد: متاسفانه بعد از گذشته این همه سال هنوز بحث سلامت در کشور در رده 13 تا 16 اولویت کاری قرار دارد در حالی که در کشورهای یپیشرفته در رده های دوم تا پنجم ملی و کشوری قرار دارد و توقع ما از دولت و دولت های آینده این است که به این موضوع بیشتر توجه کنند.
طرح پزشک خانواده باید طی دوره زمانی مشخص پخته تر شود
یکی از پزشکان عمومی استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طرح پزشک خانواده باید طی دوره زمانی مشخص پخته تر شود. احمد رضایی افزود: ماهیت طرح پزشک خانواده برای جامعه پزشکی و شهروندان خوب است اما به شرطی که این طرح به درستی و بدون هیچ عجله ای اجرایی شود. وی ادامه داد: نگاه یک طرفه به اجرای طرح به عدم موفقیت طرح می انجامد بنابراین مسئولان قبل از آغاز طرح باید زیرساخت های آن را فراهم و سپس اقدام به اجرای طرح کنند. وی تصریح کرد: پزشکان استان البرز دارای مشکلات خاص خود هستند بنابراین این طرح نباید بر مشکلات جامعه پزشکی بیافزاید. وی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده در کشورهای پیشرفته در 50 سال گذشته اجرایی شده است، اضافه کرد: تا حد امکان می توان از تجربیات و راه های طی شده این کشورها به منظور جلوگیری از هزینه های اضافی برای آزمون و خطا استفاده کرد.




منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود