19 شهریور 1391
شماره خبر: 11358

طرح پزشک خانواده در 4 منطقه استان البرز به صورت رسمی اجرا می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

طرح پزشک خانواده در 4 منطقه استان البرز به صورت رسمی اجرا می شود

سپیدار آنلاین: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: پزشک خانواده از 4 منطقه شهر جدیدهشتگرد، گرمدره، اشتهارد و نظرآباد در استان البرز به صورت رسمی اجرا خواهد شد.
محمد حسن ناصری اظهار داشت: در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در ارتباط با سلامت و به منظور دستیابی به عدالت در سلامت برنامه پزشک خانواده شهری در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این برنامه، پزشک عمومی و تیم وی علاوه بر مسوولیت کامل سلامت افراد تحت پوشش، پس از ارجاع به سطوح تخصصی مسئولیت پیگیری وضعیت بیمار را نیز بعهده دارد. لذا، یکی از مهمترین وظایف پزشک خانواده ارائه خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی است.
ناصری افزود: به منظور کنترل هزینه‌های ناشی از خدمات تکراری، افزایش پاسخگویی، امکان پیگیری خدمات ارائه شده به بیمار، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای آحاد جامعه و افزایش امکان کنترل کیفیت خدمات، ایجاد انضباط مالی و جلوگیری از اتلاف وقت، حرکت بیمار در سطوح سه‌گانه نظام ارائه خدمات به شکل کاملاً هدایت شده و با محوریت پزشک خانواده انجام می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: بر اساس این برنامه، جمعیت مشخصی درحدود 500تا2500 نفر تحت پوشش پزشک خانواده هر منطقه قرار می گیرد. و این پزشک از تمام سوابق خانوادگی، بیماری‌ها و مشکلات این بیمار اطلاع پیدا می‌کند. وی ادامه داد: بنابراین هر گاه بیمار به پزشک مراجعه کند، پزشک دقیقا می‌داند که مشکلات قبلی این بیمار چه بوده و در حال حاضر چه اقدام پزشکی باید برای وی صورت گیرد و اگر احتیاج به اقدامات پزشکی، تخصصی و یا آزمایشگاهی وجود داشته باشد به پزشک مربوطه ارجاع می‌دهد و این امر سبب جلوگیری از هدر رفتن هزینه‌ها شده و دیگر نیازی نیست که بیمار در یک روز برای یک بیمار سرپایی و جزیی به چند متخصص مراجعه کند. ناصری افزود: براساس برنامه های پیش بینی شده تمام بیمه شدگان تحت پوشش بیمه ها براساس دفترچه بیمه معتبر و شماره ملی در برنامه پزشک خانواده ثبت نام می شوند و کسانی که فاقد بیمه درمان هستند طبق ضوابط تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار میگیرند.وی افزود: در هر شهر هر خانوار بر اساس نظر سرپرست خانوار ، یکی از پزشکان خانواده نزدیک محل سکونت را بعنوان پزشک خانواده انتخاب و نزد او ثبت نام خواهد کرد.لازم بذکر است خانوارها باید پزشک خانواده خود را ازبین پزشکانی انتخاب کنند که حداکثر در فاصله 1،5 کیلومتری محل زندگی ایشان مستقر هستند. و هر خانوار در طول یک سال میتواند 2 بار پزشک خانواده خود را تغییر و نزد پزشک خانواده دیگری ثبت نام کنند. قائم مقام وزیر در استان با اشاره به اهداف پزشک خانواده اظهار داشت: در واقع میتوان هدف از اجرای برنامه پزشک خانواده را تامین، حفظ و ارتقای سلامت دانست که اجرای دقیق آن گام مهمی در تحقق عدالت در سلامت است. وی اظهار داشت: از دیگر مزایای این طرح مترقی سلامت،اصلاح نظام بیمه ای کشور و حذف افراد دو تا سه دفترچه ای، ،هدفمند شدن ارجاع به پزشکان متخصص و راهبردی شدن خدمات بیمه ها است. وی ادامه داد: اگر بلوک بندی توزیع بیماران بصورت درست انجام شود، قطعا درآمد پزشکان به ویژ پزشکان عمومی عادلانه تر شده و از پراکنده کاری آنان نیز جلوگیری می شود و بالطبع پیگیری وضعیت سلامت بیماران با این روش نظام مند خواهد شد. وی گفت: در حال حاضر برنامه بصورت وسیع در حال اجرایی شدن است و ما در مرحله ثبت نام از پزشکان عمومی هستیم. و بیش از 53 درصد از پزشکان مورد نیاز برای اجرای برنامه پزشک خانواده استان البرز از طریق سامانه الکترونیک ویا بصورت حضوری ثبت نام کرده اند. دکتر ناصری گفت: میتوانم برای اولین بار این خبر را اعلام کنم که طی روزهای آینده برنامه پزشک خانواده را در بخش هایی از 4 منطقه شهر جدیدهشتگرد، گرمدره، اشتهارد و نظرآباد بصورت رسمی اجرا خواهیم کرد. وی گفت: انشاءالله به دنبال آن در سایر مراکز استان البرز اجرا خواهد شد. و امیدوارم برای به ثمر نشستن این برنامه ملی همه دست به دست هم داده و تمام سعی و تلاش خود را برای اجرای صحیح این برنامه انجام دهیم تا مردم از اهداف بزرگ و عدالت محور این برنامه برخوردار شوند.




منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود