25 شهریور 1391
شماره خبر: 11560

دکترمحمدحسن ناصری خبر داد: پزشک خانواده از منطقه شهر جديدهشتگرد،گرمدره،اشتهارد و نظرآباد در استان البرز بصورت رسمی اجرا خواهد شد.

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دکترمحمدحسن ناصری خبر داد: پزشک خانواده از  منطقه شهر جديدهشتگرد،گرمدره،اشتهارد و نظرآباد در استان البرز بصورت رسمی اجرا خواهد شد.

سپیدار آنلاین: دکتر محمد حسن ناصری رئيس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز و قائم مقام وزير در استان ضمن اعلام اين خبر گفت: در راستای سياست های ابلاغی مقام معظم رهبری در ارتباط با سلامت و به منظور دستيابی به عدالت در سلامت برنامه پزشک خانواده شهری در دستور کار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در اين برنامه، پزشک عمومی و تيم وی علاوه بر مسووليت کامل سلامت افراد تحت پوشش ، پس از ارجاع به سطوح تخصصی مسووليت پيگيری وضعيت بيمار را نيز بعهده دارد. لذا، يکی از مهمترين وظايف پزشک خانواده ارائه خدمات و مراقبتهای اوليه بهداشتی است. ناصری افزود: به منظور کنترل هزينه‌های ناشی از خدمات تکراری، افزايش پاسخگويی ، امکان پيگيری خدمات ارائه شده به بيمار، تشکيل پرونده الکترونيک سلامت برای آحاد جامعه و افزايش امکان کنترل کيفيت خدمات ، ايجاد انضباط مالی و جلوگيری از اتلاف وقت، حرکت بيمار در سطوح سه‌گانه نظام ارائه خدمات به شکل کاملاً هدايت شده و با محوريت پزشک خانواده انجام می‌شود. رئيس دانشگاه علوم پزشکی البرز تصريح کرد: بر اساس اين برنامه ، جمعيت مشخصی درحدود 500 تا 2500 نفر تحت پوشش پزشک خانواده هر منطقه قرار می گيرد. و اين پزشک از تمام سوابق خانوادگی، بيماری‌ها و مشکلات اين بيمار اطلاع پيدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراين هر گاه بيمار به پزشک مراجعه کند، پزشک دقيقا می‌داند که مشکلات قبلی اين بيمار چه بوده و در حال حاضر چه اقدام پزشکی بايد برای وی صورت گيرد و اگر احتياج به اقدامات پزشکی، تخصصی و يا آزمايشگاهی وجود داشته باشد به پزشک مربوطه ارجاع می‌دهد و اين امر سبب جلوگيری از هدر رفتن هزينه‌ها شده و ديگر نيازی نيست که بيمار در يک روز برای يک بيمار سرپايی و جزيی به چند متخصص مراجعه کند. ناصری ادامه داد: براساس برنامه های پيش بينی شده تمام بيمه شدگان تحت پوشش بيمه ها براساس دفترچه بيمه معتبر و شماره ملی در برنامه پزشک خانواده ثبت نام می شوند. و کسانی که فاقد بيمه درمان هستند طبق ضوابط تحت پوشش بيمه ايرانيان قرار ميگيرند. وی افزود: در هر شهر هر خانوار بر اساس نظر سرپرست خانوار ، يکی از پزشکان خانواده نزديک محل سکونت را بعنوان پزشک خانواده انتخاب و نزد او ثبت نام خواهد کرد.لازم بذکر است خانوارها بايد پزشک خانواده خود را ازبين پزشکانی انتخاب کنند که حداکثر در فاصله 1،5 کيلومتری محل زندگی ايشان مستقر هستند. و هر خانوار در طول يک سال ميتواند 2 بار پزشک خانواده خود را تغيير و نزد پزشک خانواده ديگری ثبت نام نمايد. قائم مقام وزير در استان با اشاره به اهداف پزشک خانواده اظهار داشت: در واقع ميتوان هدف از اجرای برنامه پزشک خانواده را تامين، حفظ و ارتقای سلامت دانست که اجرای دقيق آن گام مهمی در تحقق عدالت در سلامت است. از ديگر مزايای اين طرح مترقی سلامت،اصلاح نظام بيمه ای کشور و حذف افراد دو تا سه دفترچه ای، ،هدفمند شدن ارجاع به پزشکان متخصص و راهبردی شدن خدمات بيمه ها است. و اگر بلوک بندی و توزيع بيماران بصورت درست انجام شود، قطعا درآمد پزشکان به ويژ پزشکان عمومی عادلانه تر شده و از پراکنده کاری آنان نيز جلوگيری می شود و بالطبع پيگيری وضعيت سلامت بيماران با اين روش نظام مند خواهد شد. وی گفت: در حال حاضر برنامه بصورت وسيع در حال اجرايی شدن است و ما در مرحله ثبت نام از پزشکان عمومی هستيم. و بيش از 53 درصد از پزشکان مورد نياز برای اجرای برنامه پزشک خانواده استان البرز از طريق سامانه الکترونيک ويا بصورت حضوری ثبت نام نموده اند. دکتر ناصری ضمن اعلام خبر آغاز اين برنامه در استان البرز گفت: من ميتوانم برای اولين بار اين خبر را اعلام کنم که ما طی روزهای آينده برنامه پزشک خانواده را در بخش هايی از 4 منطقه شهر جديدهشتگرد، گرمدره، اشتهارد و نظرآباد بصورت رسمی اجرا خواهيم کرد. و انشاءالله به دنبال آن در ساير مراکز استان البرز اجرا خواهد شد. و اميدوارم برای به ثمر نشستن اين برنامه ملی همه دست به دست هم داده و تمام سعی و تلاش خود را برای اجرای صحيح اين برنامه انجام دهيم تا مردم از اهداف بزرگ و عدالت محور اين برنامه برخوردار شوند.




منبع: پایگاه خبری، اطلاع رسانی وب دا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود