17 خرداد 1393
شماره خبر: 123382

نظریه جهانی که جمهوری اسلامی ایران آن را تغییر داد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

نظریه جهانی که جمهوری اسلامی ایران آن را تغییر داد


پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: جمهوری اسلامی در ایران «نظریه برخورد تمدن ها»را تغییر داد و بحث برخورد تمدن غرب و تمدن اسلام را مطرح کردند.
حجت الاسلام حسین هوشمند، استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی کرج در خصوص احیاء تفکر دینی در جامعه امروز گفت: جمهوری اسلامی در ایران «نظریه برخورد تمدن ها» تغییر داد و بحث برخورد تمدن غرب و تمدن اسلام را مطرح کرد. به گفته حجت الاسلام هوشمند، سلاح تمدن اسلام و نحوه برخورد تمدن اسلام به عنوان یک مکتب دینی برای احیاء گری هم یک سلاح نرم است و آنچه این تفکر را تا امروز پیش برده سلاح های سخت نبوده بلکه یک تفکر نرم در حیطه جهانی بوده است که مردم کشورهای مختلف از لبنان و عراق و سوریه و افغانستان و مصر تا اندونزی و مالزی و کشورهای آمریکای لاتین مثل ونزوئلا و اکوادور را تحت تأثیر قرار داده است.
جمهوری اسلامی مفهوم قدرت را در جهان تغییر داد
وی توضیح داد: این معنای همان جمله رهبری معظم انقلاب چند سال قبل است که مضمون فرمایششان این بود که ما توانستیم مفهوم قدرت را در جهان تغییر دهیم وقتی مفهوم قدرت و مؤلفه های قدرت تغییر کرد این قدرت نیاز به آن سلاح ها ندارد. استاد دانشگاه آزاد اسلامی کرج ادامه داد: حال به عنوان نکته آخر به این مطلب اشاره می کنم که چه تفکر دینی می تواند احیاء گر باشد آیا همین تفکر دینی که ما داریم نقش احیاء گری دارد یا خیر نیاز به احیاء این تفکر وجود دارد؟ اینکه گفته شده دین تریاک جامعه است و مردم را بدون تفکر و در حالت خماری قرار می دهد مربوط به چه تفکر دینی است؟ وی افزود: آنچه امروز ما میان جوامع اسلامی و دینی و حتی در میان مردم خودمان و برخی به اصطلاح مؤمنین می بینیم این است که نگاهشان به دین به عنوان یک دل خوش کنک و همچون قرصی آرامش بخش است که نتیجه اش هیمن عقب افتادگی ها و تأثیر گذار نبودن در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی و ... است. هوشمند با بیان این مطلب که برخی به امید شفاعت و با این تفکر که ما مکتب برتر و پیروان بهترین دین و بهترین مذهب هستیم و حتماً هم در سرای آخرت مورد شفاعت پیامبر (ص) و اهل بیت قرار می گیریم حال و حوصله عمل کردن ندارند، آن را دقیقاً همان تفکری دانست که در قرن های ابتدایی اسلام از جانب مرجئه بیان می شد. این محقق ادامه داد: آنان می گفتند نیاز نیست عمل صالح داشته باشی بلکه همین داشتن ایمان و عقیده صحیح کفایت می کند همینکه شیعه باشی و ولایت را قبول داشته باشی از دیگران برتر و بهتری و مورد شفاعت قرار می گیری.
شیعه

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود