26 خرداد 1393
شماره خبر: 124089

درصد موقوفات بعد از انقلاب کمتر از 10 درصد است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

درصد موقوفات بعد از انقلاب کمتر از 10 درصد است


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: در استان البرز 83 بقعه متبرکه و یکهزار و 390 موقوفه و 12هزار رقبه وجود دارد که از لحاظ تعداد موقوفات در رده استانهای ضعیف کشور هستیم.
حجت الاسلام ˈمحمد صالحیˈ افزود: حدود 90 درصد از این موقوفات تا قبل از انقلاب اسلامی وقف شده اند که سازمان اوقاف برای رفع این مشکل برنامه های تبلیغی و ترویجی فرهنگ وقف را برای ایجاد موقوفات جدید در دست اقدام دارد. وی با اشاره به اینکه بیشتر موقوفات، رقبات زیرمجموعه مساجد هستند، اظهار داشت: در استان البرز بجز دو موقوفه بزرگ لیستر و پرورخانم، موقوفه شاخص دیگری نداریم و اکثر موقوفات مربوط به قبل از انقلاب است که اغلب آنها فاقد درآمد و یا درآمد ناچیزی هستند. وی احیای این موقوفات را یکی از برنامه های اصلی در اداره کل اوقاف البرز دانست و گفت: همچنین یکی دیگر از معضلات موقوفات وجود مستاجرینی است که یا اجاره نمی دهند و یا اجاره های ناچیزی را پرداخت می کنند که منطبق با نیات واقفین نیست. وی یکی از ماموریت های اصلی اوقاف را اجرای صحیح نیات واقفین برشمرد و افزود: برای درآمد زا کردن موقوفات علاوه بر اجرای صحیح نیات بایستی آنها را که پتانسیل لازم برای اجرای نیات را نداریم منطبق با شرع نیات را حدودی تغییر دهیم.
اوقاف البرز بقعه محور است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز، اوقاف البرز را بقعه محور دانست و گفت: در این استان امامزادگان آبادی داریم ولی بقاع دارای مشکل هم داریم که حتی مخروبه شده اند ولی بودجه مناسب برای بازسازی آنها را نداریم. وی بیان کرد: ماموریت اصلی ما حدمت و کارکردن در جوار این امامزادگان است و به همین منظور طرح جامع برای این اماکن مصوب شده که طرح جامع امامزاده محمد (ع) بزودی در چهار فاز آغاز می شود. وی ساخت مجتمع های ورزشی، بهداشتی درمانی و فرهنگی را از جمله بخشهای این طرح برشمرد و گفت: محدوده جغرافیایی این امامزاده بگونه ای است که اهالی آن منطقه نیازهای زیادی دارند که به همین منظور ساخت مجتمع ورزشی در این امامزاده بزودی آغاز می شود.
صالحی به اجرای طرح جامع در امامزاده حیدر (ع) و امامزاده طاهر (ع) اشاره کرد و ادامه داد: یک سالن ورزشی در امامزاده طاهر (ع) احداث شده که به زودی به بهره برداری می رسد که علاوه بر مکانی برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان منبع درآمدی برای امامزاده است. وی در ادامه به اجرای طرح های فرهنگی همچون طرح نشاط معنوی، سوگواره یاس نبوی، طرح حفظ قرآن، جشنواره زائر و طرح آرامش بهاری اشاره کرد و گفت: طرح جشنواره زائر که برای اولین بار در کشور در نوروز امسال در امامزاده طاهر (ع) کرج برگزار شد، در سطح کشور مورد تقدیر قرار گرفت. وی افزود: در حوزه اوقاف به لحاظ اینکه البرز زیر مجموعه تهران بود و حیات خلوت این شهر بود، مشکلات زیادی داشتیم ولی اکنون این مشکلات را پشت سرگذاشته ایم و حتی یک ریال از البرز به تهران نمی رود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود