6 مهر 1393
شماره خبر: 130128

انتقاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز از آشفته بازار بخش درمان استان

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

انتقاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز از آشفته بازار بخش درمان استان


رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به وضعیت آشفتگی و ناهنجاری‌های موجود در بخش درمان استان البرز گفت: اتاقی که باید ۳ تخت در آن قرار داشته باشد اکنون ۸ تخت دارد و تختی که باید یک نوزاد در آن بخوابد برای ۹ نوزاد استفاده می‌شود.
حمید درفشی ظهر امروز با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به معضل بزرگ کمبود زیر بناهای ساخت تخت های بیمارستانی در البرز اظهار کرد: بیش از 700 پزشک متخصص و فوق تخصص، 2هزار و 200 پزشک عمومی و نیز هزار و 900 دانشجوی پزشکی در البرز وجود دارد که باید از این ظرفیت نیروهای تخصصی در بحث آموزش و دانشگاه ها استفاده کنیم. وی افزود: در سطح کشور به ازای هر هزار نفر حداقل 1.5 تخت بیمارستانی وجود دارد اما در البرز 0.4 تخت به ازای هر هزار نفر موجود است که با این شرایط بیش از 70درصد بیماران یا باید به تهران بروند یا هیچگونه خدمات درمانی دریافت نکنند. درفشی بیان کرد: در البرز هنوز مرکزی برای اورژانس قلب، سوانح سوختگی و مسمومیت با وجود جمعیت 3 هزار نفری وجود ندارد و تنها 4 تخت بیمارستانی برای روانپزشکی داریم. وی با اشاره به اینکه فضا، نیرو و تجهیزات مناسب برای خدمت رسانی نداریم، تصریح کرد: بیمارستان های استان البرز بیش از 60 سال قدمت دارند و تخت‌های آن نیز فاقد استانداردهای لازم است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: برای رسیدن به حداقل میانگین کشوری، تا پایان سال 94 به 4 هزارو 335 تخت نیاز داریم که در شرایط موجود تنها 2 هزار و 600 تخت در استان وجود دارد و فاصله زیادی با استاندارد کشوری داریم. وی با اشاره به وضعیت آشفته و ناهنجاری های موجود در بخش درمان افزود: اتاقی که باید 3 تخت در آن قرار داشته باشد اکنون 8 تخت دارد و تختی که باید یک نوزاد در آن بخوابد برای 9 نوزاد به طور همزمان استفاده می‌شود. درفشی تاکید کرد: در بخش‌های ویژه حداقل با کمبود 400 تخت مواجه ایم که در طول سه ماه گذشته 55 تخت ICU راه اندازی کرده ایم اما همچنان با کمبودهای زیادی مواجه ایم. وی بیان کرد: در بیمارستان کمالی در فضا و امکاناتی بسیار محدود روزانه 60 زایمان انجام می شود در حالی که هیچ تختی حتی یک ثانیه هم خالی نیست و بیماران در صف انتظار برای تخت خالی می نشینند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: مرگ و میر نوزادان در متوسط کشوری 11 نوزاد از هر 1000 نفر است که این تعداد در البرز 5 نفر است و این به معنای کاهش میزان مرگ و میر نوزادان در البرز نیست و در شرایط عادی باید 12 نوزاد باشد. وی گفت: این یعنی 70 درصد نوزادانی که باید در استان البرز خدمات بگیرند به تهران مراجعه می کنند که این امر هزینه زیادی را به مردم تحمیل می کند. درفشی با اشاره به شاخص های درمان در البرز اظهار کرد: 11 هزار اتباع بیگانه زیر 5 سال در البرز واکسینه شدند و همچنین خدمات درمانی جمعیت بیش از 30 هزار نفر زندانی البرز نیز در همین بیمارستان های محدود ارائه می شود. وی افزود: 8 هزار متر بنا برای احداث اورژانس قلب در بیمارستان رجایی در نظر گرفته شده تا از وقوع اتفاقات ناگوار در این حوزه کاسته شود.
وی با اشاره به لزوم انتقال بیمارستان ایمن به البرز گفت: منابع مالی این بیمارستان هزار و 500 تختخوابی دولتی نیست و توسط پدافند غیرعامل احداث می شود که با انجام تمهیدات لازم و در نظر گرفتن زمینی به مساحت 7 هکتار در اطراف منطقه گرمدره به نوعی آینده کرج تامین شده و بسیاری از مشکلات رفع می شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: دولت در سطح کشور تمامی بیمارستان هایی که کمتر از 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته را متوقف کرده و اجازه احداث بیمارستان جدید را هم نمی دهد؛ پس باید از فضاهای موجود بیمارستان ها استفاده کنیم. درفشی تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت کار بزرگی است که در کشور اتفاق افتاده و با توجه به سیر صعودی هزینه ها در کشور، هزینه های بخش درمان رو به نزول است. وی تاکید کرد: 70 درصد مردم برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان های دولتی مراجعه می کنند و این در حالی است که اگر هزینه ای برای تجهیز و ارتقا کیفیت بیمارستان های خصوصی انجام می‌شود، مورد استفاده برای 70 درصد شهروندان نیست. درفشی تصریح کرد: در صورت هماهنگی و همراهی تا یکسال آینده می توانیم مردم را از این وضعیت نجات دهیم.




منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود