20 آبان 1393
شماره خبر: 131565

نوید برنامه های ویژه و جذاب به کودکان ونوجوانان البرزی در هفته کتاب و کتاب خوانی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

نوید برنامه های ویژه و جذاب به کودکان ونوجوانان البرزی در هفته کتاب و کتاب خوانی


مسوولین مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز،از اجرای فعالیت های ویژه در هفته کتاب و کتاب خوانی خبر دادند.
جلسه ویژه برگزاری برنامه های ((هفته کتاب و کتاب خوانی )) با حضور کارشناسان و مسوولین مراکز برگزار و فعالیت های خاص مراکز تشریح شد. طاهره گرمسیری ،کارشناس فرهنگی استان و مسوول برگزاری جلسه در ابتدا از همکاران خواست با توجه به شیوه نامه ی کتاب خوانی ارسال شده برای مراکز ، گزارش مختصری از فعالیت هایی که تا کنون صورت گرفته ارائه داده و سپس فعالیت های برنامه ریز ی شده برای هفته کتاب و کتاب خوانی را تشریح کنند :
اجرای فعالیت های ویژه هفته کتاب و کتابخوانی توسط اعضا انجمن کتابخوانی در مرکز شمار ه دو کرج
در ابتدا فاطمه علیپور مسوول مرکز 2 کرج از اجرای طرح "گلدان کتابخوانی یا "انجمن پیشرفت کتابخوانی " خبر داد و ضمن بیان جزئیات این طرح گفت : این طرح کلیه گروه های سنی را در سه رده گروه های سنی ((ب))،((ج)) ،(د و ه )) شامل شده است و افزود : اعضا انجمن از بین اعضا کتابخوان مرکز انتخاب و خودشان اجرای برخی برنامه ها را برعهده داشته اند . علیپور با اشاره به تدارک برنامه های ویژه در دو روز چهار شنبه 28 و. پنج شنبه 29 آبان ماه 93 گفت : اعضا انجمن کتابخوانی مرکز فعالیت های ویژه ای را با راهنمایی و نظارت مربیان شامل طراحی مسابقه نردبان دانایی بحث کتاب نحوه ی روخوانی و خلاصه گویی را اجرا خواهند کرد. مسوول مرکز 2 کرج هم چنین از اجرای منظم و متناوب جلسات انجمن کتابخوانی در روزهای چهار شنبه و پنج شنبه اول هر ماه به عنوان یکی از فعالیت های شاخص مرکز یاد کرد .
تقدیر از کتاب خوانان برتر مرکز شماره سه کرج
نرمین کریمی مسوول مرکز شماره 3 کرج ،ضمن اشاره به اجرای طرح های ویژه برای علاقه مند سازی کودکان به کتاب خوانی و خلاصه نویسی و تشریح مراحل کار ،از تشکیل دو گروه کتاب خوانان و کتاب یاران در مرکز شماره 3 کرج خبرد اد . کریمی در ارائه توضیحاتش گفت : در مرکز شماره 3 کرج ما عدد 77 کتاب را به عنوان سرانه مطالعه سالانه کودکان در نظر گرفته ایم و اعضایی را که بیشتر از سرانه مورد نظر مطالعه کرده اند به عنوان " کتابخوانان برتر " ،اعضایی را که نزدیک به آن سرانه را مطالعه کرده اند به عنوان "بچه های کتاب خوان " و اعضایی را که جدید عضو کتاب خانه شده اند ،اما خوب مطالعه کرده اند با عنوان " شایسته تقدیر " در هفته کتابخوانی ،تجلیل خواهیم کرد . مسوول مرکز شماره 3 کرج هم چنین از اجرای طرح ویژه کارگاه کتاب خوانی با تأکید بر دو کتاب " ماهی گیر و بهار " و"قورقورک " خبر داد و گفت مسابقه ویژه ای با استفاده از این دو کتاب طراحی شده است و شامل فعالیت های مختلف مرتبط با کتاب نظیر : خلاصه نویسی ،تصویرری ،نمایش خلاق می شود. وی ادامه داد در نهایت بچه ها با تلفیق شخصیت های دو کتاب ، در بخش ادبی ،شخصیت های جدید به وجود آورده و داستان های جدید ،خلق می کنند. کریمی هم چنین گفت : کارگاه عکاسی ویژه با موضوع (( کتاب و کتاب خوانی )) در روز سه شنبه 27 آبان ماه در مرکز برگزار می شود و طی آن اعضا می توانند لحظات زیبای ارتباط خود و هم سن و سالانشان با کتاب را با رهنمایی مربی هنری مرکز ثبت کنند . وی در بخش پایانی سخنانش از طرح ویژه کتاب خوانی برای مادران خبرداد .
مراسم بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی در مرکز شماره یک کرج
زهرا باقری زمان مسوول مرکز شماره یک کرج نیز ضمن تشریح فعالیت های مرتبط با کتاب و کتابخوانی در طی شش ماهه اول سال د راین مرکز، معرفی کتاب توسط اعضا ،اجرای برنامه ویژه ( ماسک ها ) و تلفیق شخصیت کتاب ها و ساخت داستان جدید و ساخت شخصیت کتاب ها با استفاده از دور ریختنی ها و ابزار های ساده را از جمله فعالیت های جذاب اجرا شده خواند و از برنامه ویژه معرفی کتاب ویژه انواده ها با حضور نویسنده کتاب به عنوان یکی از برنامه های مؤثر مرکز ،یاد کرد. وی طرح از شکوفه تا گل را به عنوان طرح ویژه کتاب خوانی مرکز ،عنوان کرد و گفت : در این طرح اعضا بر مبنای تعداد کتاب هایی که مورد مطالعه قرار می دهند درون غنچه ها قرار گرفته و به تدریج رشد کرده و به گل تبدیل می شوند باقری زمان گفت : مراسم ویژه بزرگداشت کتاب خوانی در مرکز شماره یک کرج یک برنامه تلفیقی مناسبتی با ماه محرم است که با دعوت از مدارس مختلف اجرا خواهد شد و طی آن از اعضا برگزیده تجلیل به عمل خواهد آمد .
مطالعه ،اندیشه ،فرزانگی و خلاقیت شعار هفته کتاب و کتابخوانی در مرکز شماره چهار کرج
فریبا فروزانفر مسوول مرکز شماره 4 کرج در بیان توضیحاتش در خصوص اجرای فعالیت های کتاب و کتابخوانی در این مرکز گفت: کتاب و کتاب خوانی در مرکز شماره 4 کرج به صورت فرآیند محور انجام شده است و اعضا از مطالعه به پژوهش و سپس ساخت نشریه دیواری رسیده اند و جزئیات اجرای این طرح را با یک مثال بیان کرد. وی در ادامه توضیحاتش گفت : ملاک این مرکز در انتخاب اعضا کتاب خوان تنها تعداد کتاب اعضا نیست و تمرکز بر روی میزان مشارکت و فعالیت عضو در برنامه های کتاب محور خواهد بو .
وی دعوت از یک شخصیت داستانی را از فعالیت های ویژه هفته کتاب در ابن مرکز عنوان کرد و از اجرای برنامه ویژه در روز پنج شنبه 29 آبان 93 خبر داد. برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب از دیگر برنامه های خاص ای هفته در مرکز است ،وی هم چنین شعار مطالعه ،اندیشه ،فرزانگی و خلاقیت را شعار هفته کتاب و کتابخوانی این مرکز خواند.
اعضا مرکز مجتمع و لذت کتابخوانی
میترا فرهادیان ، مسوول مرکز مجتمع آفرینش های کرج ضمن اشاره به یک پژوهش انجام شده در حوزه ی کتاب و بهره گیری از یافته های آن گفت: ما در سال 93 سعی کردیم با "بلند خواندن " کتاب لذت خواندن را به اعضا بچشانیم وی ادامه داد در بخش کودک یک کتاب در یک جلسه و در بخش نوجوان یک کتاب در چند جلسه کتاب خوانی شد و اعضا کار های گروهی مرتبط با یک کتاب نظیر پژوهش برای پاسخ دادن به سوالات استخراج شده از دل کتاب ها ،ساخت نشریه و ... را انجام دادند. وی گفت: ماحصل فعالیت های انجام شده در قالب دفترچه و نشریه دیواری در نمایشگاه پایان تابستان مرکز در معرض دید بازدید کنندگان ،قرار گرفت. مسوول مرکز مجتمع هم چنن از حضور مربیان مرکز در مدارس و نصب سوالات در کلاس های درس و ترغیب کودکا ن به عضویت در کتابخانه به عنوان یکی از ویژه برنامه های هفته کتاب یاد کرد. وی هم چنین علاوه بر امانت کتاب حضور پایدار در فعالیت های کتاب محور را ملاک ارزیابی اعضا این مرکز خواند . اهدا کتاب به کتابخوانان از دیگر برنامه های مرکز در این هفته است که در قالب طرح ویژه ای اجرا خواهد شد.
طراحی و ساخت عروسک های شخصیت های داستانی و معرفی کتاب توسط آن ها از دیگز طرح های معرفی شده توسط او بود.
اهدا مدال بهترین ها به بهترین کتاب خوان ،تصویر گر ،خلاصه نویس و نقّاد
فرهادیان هم چنین گفت در هفته کتاب و کتاب خوانی اطلاع رسانی خواهیم کرد که در پایان شش ماهه دوم سال به برترین های هر کدام از این رشته ها مدال خاص تعلق گیرد که امیدواریم این تکنیک زمینه ایجاد رقابت سالم بین اعضا را فراهم کند .
تدوین کتاب بزرگ دانستنی ها توسط اعضا نوجوان مرکز مجتمع
طاهره سادات سجادی مربی فرهنگی بخش نوجوان نیز در تکمیل سخنان فرهادیان از راه اندازی وبلاگ اعضا کتاب خوان نوجوان و معرفی و بحث و تبادل نظر در خصوص کتاب ها با مدیریت و نظارت مربیان به عنوان یکی از طرح های موفق یاد کرد و ادامه داد در طرح دیگر ویژه بخش نوجوان کتاب دانستنی های بزرگی شبه دایره المعارف را با کمک خود نوجوانان تهیه می کنیم که هر هفته با دادن یک موضوع علمی ،مذهبی و ... به بچه ها آن ها کتاب ها ی خاص آن موضوع را از کتاب خانه یافته و در این کتاب بزرگ ثبت می کنند که ضمن افزایش اطلاعات خود به یافتن اطلاعات توسط سایر اعضا نیز کمک می کنند .
تجلیل از فعالان عرصه کتاب در مرکز هشتگرد
مریم فلاح نژاد مربی فرهنگی و جانشین مسوول این مرکز در این جلسه طراحی ویژه فرم های بحث کتاب و پررنگ کردن این فعالیت را با ثبت منظم جلسات و حضور اعضا از جمله فعالیت های ویژه در شش ماهه اول سال خواند. طرح ستارگان کتاب خوان و معرفی ماهانه 5 نفر از اعضا فعال از دیگر طرح های مورد استقبال اعضا بود که فلاح نژاد در تشریح آن به ثبت فعالیت و گزارش عملکرد ماهانه اعضا مرکز در آن با ذکر جزئیات ، اشاره کرد. تقدیر از اعضا کتابخوان مرکز ،تجلیل از اعضا با عنوان "من یار مهربانم " ویژه اعضایی که با وجود دوری مسیر به کتاب خانه مراجعه منظم دارند و تجلیل از " پیک کتاب " ویژه نمایندگان کانون در مدارس و تقدیر از دوست داران کتاب شامل کلیه اولیای تربیتی و مسوولینی که به نحوی از فعالیت های کتاب و کتابخوانی حمایت کرده اند و تقدیر از مادران کتاب خوان از جمله فعالیت هایی بود که فلاح نژاد به آن ها اشاره کرد. لازم به توضیح است که فعالیت های ویژه کتاب و کتاب خوانی از روز شنبه 24 آبان ماه آغاز و تا روز پنج شنبه 29 آبان ماه 93 در کلیه مراکز کانون استان ،اجرا خواهد شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود