27 آبان 1393
شماره خبر: 131979

نظارت بر رفتار حاشيه نشين ها، عامل مهم در کنترل وقوع جرائم است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

نظارت بر رفتار حاشيه نشين ها، عامل مهم در کنترل وقوع جرائم است


فرمانده انتظامي استان البرز در ميزگرد علمي – تخصصي بررسي رابطه حاشيه نشيني و انحرافات اجتماعي با بيان اينکه مناطق حاشيه نشين جزء مناطق مستعد ارتكاب جرم هستند گفت: نظارت بر رفتار حاشيه نشين ها، عامل مهم در کنترل وقوع جرائم است.
ميزگرد علمي - تخصصي بررسي رابطه حاشيه نشيني و انحرافات اجتماعي و ارائه راهکارهاي پيشگيرانه با حضور سرهنگ «کامراني صالح» فرمانده انتظامي استان البرز، سرهنگ «اکبر صحرايي» معاون هماهنگ کننده استان، روساي پليس هاي تخصصي، معاونين، کارشناسان دفتر تحقيقات استان البرز، دکتر ميرهاشم معاون پژوهشي دانشگاه شهيد رجايي تهران و دکتر بهزاد پورنقدي استاديار دانشگاه آزاد اسلامي در سالن اجتماعات شهيد بهشتي ستاد فرماندهي انتظامي استان البرز برگزار شد. آنچه در اصطلاح حاشيه نشيني ناميده مي شود به عنوان يکي از عوارض مهاجرت هاي داخلي ( از روستا به شهر ) و از عمده ترين و شايد پيچيده ترين مشکلات شهري در کشورهاي در حال توسعه از جمله ايران است که پيوسته توجه برنامه ريزان اجتماعي و شهري را به خود جلب کرده است. اين پديده در واقع در پي حرکت جوامع سنتي به مدرن و تعارض هاي مربوط به اين فرايند است که همچنان به تشکيل و بقاي خود ادامه مي دهد و منجر به بروز اشکال ترکيبي بي سامان، متفاوت و ناهماهنگ با بافت به نسبت يکدست شهري مي شود. سرهنگ کامراني صالح به عنوان سخنران اين ميزگرد علمي در ابتدا به موقعيت کلانشهر کرج اشاره کرد و گفت: کلانشهر کرج در ادوار گذشته و حال شاهد تحولات جمعيتي سريع و فوق العاده اي در بخش هاي جمعيتي، فرهنگي، اقتصادي و امنيتي بوده است. وي افزود: استان البرز به مرکزيت شهر کرج با وسعت 2457 کيلومتر مربع به عنوان پنجمين کلانشهر کشور محسوب مي شود، افزايش بي رويه جمعيت يکي از مشکلات سيستم شهري کرج مي باشد که اين امر به علت ساختار و ويژگي هاي گروه هاي مهاجر موجب بروز پديده هايي نظير حاشيه نشيني، محلات فقير و پيدايش مسائلي چون سد معبر، بالا بودن ميزان تخلفات و جرم و جنايت که يکي از خصوصيت هاي کلانشهرها مي باشد شده است.
سرهنگ کامراني صالح عنوان کرد: شهر کرج به علت موقعيت خاص ارتباطي و تمرکز تاسيسات علمي، تحقيقاتي و صنعتي و مجاورت با ابر شهر تهران و حوزه نفوذ آن از طريق اتوبان تهران – کرج و ساير بزرگراههاي کشور و همچنين به علت دارا بودن موقعيت مرکزي به عنوان يک شبکه شهري خوابگاهي و اقامتگاهي مورد توجه قرار گرفته که علاوه بر نحوه خاص توسعه مجموعه شهري (به صورت پراکنده و بسيار گسترده ) حوزه نفوذ آن با گسترش شهرک هاي اقماري و خوشه اي به صورت منظومه اي، شهرک ها و مجموعه هاي مسکوني مستقل و نيمه مستقل خوابگاهي شکل يافته است. فرمانده انتظامي استان البرز در ادامه با بيان اينکه حاشيه نشيني از معضلات ديرين کلانشهرها بوده و دستگاههاي سياسي، امنيتي - انتظامي و قضايي در دهه هاي اخير تحقيقات متعددي در اين رابطه انجام داده اند گفت: از آنجايي که شهرستان کرج با توجه به موقعيت جغرافيايي خاص يکي از شهرهاي مطرح کشور مي باشد بنابراين بيشترين سرمايه گذاري در زمينه اقتصادي به ويژه احداث شهرکهاي صنعتي در آن انجام گرفته و از طرفي با توجه به نزديکي به پايتخت سازمانها و ادارات دولتي در اين شهر استقرار يافته است. وي افزود: به سبب اين ويژگي ها شهر کرج با حاشيه نشيني گسترده اي مواجه بوده که باعث بروز جرايم متنوع ازجمله سرقت، اعتياد، قاچاق کالا و .. در آن شده است که اقدامات پيشگيرانه انتظامي - امنيتي و قضايي ويژه اي را مي طلبد که پاسخگوي امنيت مورد نياز آن باشد. سرهنگ کامراني صالح تصريح كرد: موضوع حاشيه نشيني يكي از معضلات شهري است كه از حيث بستر قرار گرفتن براي ارتكاب جرايم مورد توجه ويژه بوده و تشديد اقدامات نظارتي و امنيتي در حاشيه کلانشهر کرج به عنوان يک الزام و نظارت بر رفتار حاشيه نشين ها، عامل مهمي در کنترل وقوع جرائم مي باشد. در پايان اين ميزگرد علمي هريک از مدعوين نظرات خود را بيان داشته و پيشنهاداتي به اين شرح ارائه شد:
- اقدام به نيازسنجي به منظور ايجاد وحدت رويه در خصوص موضوع حاشيه نشيني.
- اشتغال زايي و افزايش امکانات رفاهي و درآمد زايي در روستاها و شهرهاي کوچک به جهت جلوگيري از مهاجرت به حومه شهرهاي بزرگ.
- تحقيقات بايد کاربستي وکاربردي صورت گيرد تا قابل تعميم به کل کشور باشد.
- مشارکت با ساير ارگان هاي دخيل در امر حاشيه نشيني.
- افزايش سطح فرهنگي در مناطق حاشيه نشين توسط معاونت فرهنگي و پژوهشي استان.
- مشارکت با سازمان فني حرفه اي استان البرز در خصوص اشتغال زايي.
- مشارکت رسانه ها در آگاه سازي آحاد جامعه از پيامدهاي حاشيه نشيني.
- ايجاد کميته کارگروه تخصصي شامل مديران درون و برون سازماني.



منبع:پایگاه خبری پلیس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود