17 آذر 1393
شماره خبر: 133288

جای خالی میزگرد فرهنگ سلامت در جامعه

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

جای خالی میزگرد فرهنگ سلامت در جامعه


رئیس سازمان نظام پزشکی کرج بر ایجاد میزگرد فرهنگ سلامت در جامعه تاکید کرد و گفت: تخصص زدگی یکی از فرهنگ هایی است که به اشتباه در جامعه ما رواج یافته است.
نخستین نشست خبری رئیس سازمان نظام پرشکی کرج با اهالی رسانه با محوریت پرسش و پاسخ در موضوعات مختلف در محل این سازمان برگزار شد. محمد حسن شاپوری رئیس سازمان نظام پزشکی کرج در ابتدای سخنان خود سلامت را یک پدیده فراسازمانی خواند و اظهار داشت: اگر اصل سلامت در جامعه به درستی اجرا نشود امنیت را به مخاطره می اندازد و از سویی دیگر با توجه به اینکه مقوله سلامت امری فرا سازمانی است نباید مشکلات موجود در آن را متوجه به یک ساختار خاص بدانیم. وی ادامه داد: رسانه ها نقش موثری در ایجاد فرهنگ صحیح در ساختارهای مختلف به خصوص ساختار سلامت دارند و باید واقعیت های موجود را انعکاس داده و نقدی منصفانه داشته باشند. رئیس سازمان نظام پرشکی کرج گفت: انتظار می رود با همکاری اصحاب رسانه نقیصه نبود فرهنگ سلامت در جامعه را رفع و شاهد آثار مطلوب آن باشیم.
سال بهار سلامت
شاپوری در ادامه امسال را با توجه به ابلاغیه سیاست های سلامت از سوی مقام معظم رهبری سال بهار سلامت خواند و تصریح کرد: خوشبختانه با این ابلاغیه و تلاش مسئولان در حوزه بهداشت و درمان اولویت سلامت در رده اولویت های اول کشور قرار گرفته است و این امر بسیار ارزشمند خواهد بود. وی در ادامه به پاسخ سوالات خبرنگاران پرداخت و در خصوص پدیده اجازه فروش دارو خارج از دستور پزشک گفت: این امر یکی از معضلات کشور ما به شمار می رود، فروش دارو خارج از نسخه پزشک قانونی خاص دارد و اقلام دارویی نیز در این قانون کاملا مشخص هستند. رئیس سازمان نظام پرشکی کرج با تاکید بر اینکه رفع این معضل یکی از دغدغه های مسئولان بهداشت و درمان است، اظهار داشت: علاوه بر فرهنگ سازی در میان مردم باید به متولیان داروخانه نیز در این خصوص تذکر داده شود زیرا تکرار این امر ضررهای جانی و مالی برای فرد و جامعه در پی داشته و خوشبختانه در طرح تحول برنامه ای ویژه برای این امر وجود دارد. شاپوری در ادامه تخصص زدگی را موجی به غلط جا افتاده در کشور خواند و گفت: به طور قطع جامعه ای موفق است که افرادی متبحر، متخصص و متدین داشته باشد اما متاسفانه گاهی کلمه تخصص در کنار مشاغلی دیده می شود که به نوعی استفاده نا به جا از این کلمه است. وی با بیان اینکه پزشکی طیفی پیوسته است و عمودی دیدن این طیف فرهنگی اشتباه است، تصریح کرد: پزشکان به عبارتی در یک میزگرد مشغول به فعالیت هستند و باید میزگرد فرهنگ سلامت در جامعه به راه افتد. رئیس سازمان نظام پرشکی کرج افزود: خوشبختانه با همکاری وزرات بهداشت در آینده برای هر یک از رشته های پزشکی دستورالعمل و قوانین نوشته می شود تا رشته های پزشکی دارای مرزی مشخص باشد. شاپوری با بیان اینکه حمایت از حقوق بیماران و حمایت از حقوق همکاران دو وظیفه ذاتی نظام پزشکی است، گفت: خبرنگاران باید زنگ خطر تخصص زدگی را به صدا در آورند.
تشکیل معاونت طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی البرز
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نظارت بر فعالیت عطاری های سطح استان، اعلام کرد: با برگزاری جلسات مختلف در دانشگاه علوم پزشکی استان خوشبختانه معاونت طب سنتی تشکیل و گروهی به عنوان کارگروه طب سنتی در این معاونت مشغول به فعالیت هستند که یکی از وظایف آن پیگیری ارائه مواد دارویی سنتی در عطاری ها است. رئیس سازمان نظام پرشکی کرج افزود: برای عطاری ها جلساتی برگزار و در آن جلسه شرح وظایف عطاری ها تشریح شد. شاپوری گفت: عطاری ها اجازه تجویز داروهای گیاهی را ندارند و بر اساس نظارت دانشگاه تمامی عطاری های فعال در سطح استان موظف به دریافت پروانه فعالیت هستند. رئیس سازمان نظام پرشکی کرج در ادامه این نشست نهادینه کردن فرهنگ سلامت را یکی از دغدغه های مهم در کشور و استان البرز خواند و اظهار داشت: رسیدگی به امور سلامت را نمی توان تعطیل کرد و باید در حین حرکت این قطار تلاش برای فرهنگ سازی نیز انجام پذیرد. وی تصریح کرد: متاسفانه امنیت اعتقادی بر سیستم درمانگر دچار خدشه شده است، نباید خطای یک فرد را به جمعی از همکاران وی تعمیم دهیم زیرا این کار به تمام جامعه آسیب می رساند. شاپوری در پایان با تاکید بر اینکه اگر اعتماد عمومی بر سیستم طبابت ضعیف شود همه ضرر خواهند کرد، گفت: جلوگیری از سلب اعتماد جامعه، ایجاد فرهنگ صحیح سلامت و تلاش برای بهبود زیرساخت های دولتی ارائه خدمت از اولویت ها به شمار می رود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود