25 دی 1393
شماره خبر: 135707

روایت آیت‌الله حسینی‌‌همدانی از فواید محاسبه نفس در انسان

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

روایت آیت‌الله حسینی‌‌همدانی از فواید محاسبه نفس در انسان


امام‌جمعه کرج در کلاس درس اخلاق این هفته به بیان برخی از فواید محاسبه نفس در انسان پرداخت.
آیت‌الله سید‌محمدمهدی حسینی‌همدانی در کلاس درس اخلاق این هفته با بیان شخصیت انسان‌های اهل دنیا اظهار داشت: انسان‌های اهل دنیا در انجام گناه شجاع هستند و خوفی از شکستن حریم خداوند ندارند. وی افزود: انسان‌هایی که آرزوهای طولانی دارند انسان‌های اهل دنیا هستند. امام‌جمعه کرج با ذکر روایتی از حضرت امیرالمومنین (ع) تصریح کرد: هیچ بنده‌ای آرزویی طولانی نکرد مگر اینکه کار را تباه کرد و توجهی به پایان کار نداشت. امام‌جمعه کرج با بیان اینکه وقتی که انسان هدفی الهی داشت هر حرکتی به سمت آن هدف الهی انجام دهد آرزوی بدی نیست، گفت: آرزو وقتی بد می‌شود که انسان به دنبال چیزی پست و دنی باشد. نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به لزوم محاسبه اعمال انسان در طول شبانه روز بیان کرد: یکی از وظایفی که انسان دارد و دائما باید در این زمینه مواظبت کند این است که از خود حساب بکشد. آیت‌الله حسینی‌همدانی خاطرنشان کرد: اگر انسانی محاسبه نفس نداشته باشد مرده و به درد نمی‌خورد و اهل دنیا است. امام‌جمعه کرج با بیان اینکه خداوند ناظر بر اعمال همه انسان‌ها است، تصریح کرد: محاسبه نفس باید در دستور کار همه باشد و نباید از محاسبه نفس و حسابکشی از خود غافل شویم. نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به اهمیت حساب‌کشی انسان گفت: مسئله حساب‌کشی به قدری مهم است که پیامبر در مورد شخصی مانند سلمان فارسی که اهمیتی خاص برای حساب‌کشی قائل بود فرمودند که سلمان از ماست.
امام جمعه کرج با اشاره به اینکه همه باید این قاعده‌های رعایت کنند، افزود: اگر ما این قاعده‌ها را رعایت کنیم "منا اهل البیت" می‌شویم و این موضوع کاری سخت اما شدنی است. نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) در مورد محاسبه نفس گفت: از ما نیست کسی که هر روز به محاسبه نفسش نپردازد. امام‌جمعه کرج بیان کرد: انسان باید هر روز محاسبه نفس کند و اگر کار خوب کرده بود خدای تعالی آن را زیاد می‌کند و توفیق بیشتر انجام دادن آن کار را به وی می‌دهد. امام‌جمعه کرج با اشاره به زمان محاسبه نفس بیان کرد: آخر هر شب بهترین زمان برای محاسبه نفس است و اگر عمل توسط انسان انجام شود وی باید از خدا بخواهد که بتواند که انجام عمل خیر را تکرار کند و در غیر اینصورت بلافاصله استغفار کند. آیت‌الله حسینی‌همدانی گفت: انسان در محاسبه نفس نباید به نفع خود گرایش داشته باشد و باید خوب از خود حساب بکشد.
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: اگر کسی محاسبه نفس نداشته باشد طبق پیام خدای تعالی اهل دنیا است و طبق بیان امام کاظم(ع) از مجموعه شیعیان و خاندان رسول خدا(ص) خارج می‌شود. امام‌جمعه کرج با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمومنین(ع) اظهار داشت: هرکس کوتاهی و کاستی خود را به یاد نیاورد هوی نفس بر او چیره شده است.
وی با اشاره به لزوم توجه به کوتاهی‌ها و ظرایف و برنامه‌های شیطان برای انحراف انسان‌ها از مسیر اصلی گفت: برخی کوتاهی‌ها انسان را از پای در می‌آورد و مانع رسیدن انسان به مقصد می‌شود و هدف شیطان نیز ایجاد انحراف در مسیر رسیدن انسان به مقصد است. امام‌جمعه کرج با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: هرکس در گناه باشد مرگ برای او بهتر است و اگر دو روز یا حتی دو ساعت انسان در محاسبه مساوی شود وی مغبون است و ضرر کرده است. آیت‌الله حسینی‌همدانی در مورد لزوم استفاده از فرصت‌های بدست آمده ، گفت: اگر در محاسبه نفس برای انسانی مشخص شود که امروزش از روز قبلش بهتر است مورد غبطه است. امام‌جمعه کرج گفت: اگر در محاسبه نفس اعمال خوب انسان در روز دوم کمتر از روز اول بود مورد لعن قرار گرفته و از رحمت خدا دور است.



منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود