30 دی 1393
شماره خبر: 135999

موفقیت درعرصه منابع طبیعی کشور نیازمند تعامل ویژه با مردم است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 موفقیت درعرصه منابع طبیعی کشور نیازمند تعامل ویژه با مردم است


معاون وزیرجهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، موفقیت درعرصه منابع طبیعی را منوط به داشتن یک تعامل ویژه با مردم دانست.
'خداکرم جلالی'در نوزدهمین گردهمایی مسوولان روابط عمومی ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که در مرکز آموزشی جوانشیر استان البرز برگزار شد، افزود: جایگاه روابط عمومی درمنابع طبیعی، جایگاهی ویژه است زیرا منابع طبیعی با مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم عجین شده است. وی اظهارداشت: بخش کوچکی از کار روابط عمومی ها امور خبری و گزارشی است و بخش عمده ای از آن به ارتباط و تعامل با بهره برداران و تمام افراد و بخش هایی که به نحوی با منابع طبیعی سرو کار دارند، برمی گردد.
وی همچنین عمده ترین چالش های جهانی را مربوط به این حوزه دانست و گفت: بهره برداری بی رویه، کاهش و تامین آب شیرین، بیابانزایی و ... از پیامدهای مهم بی توجهی به منابع طبیعی است. رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین اطلاع رسانی در خصوص مسایلی همچون مشکلات زیست محیطی و خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها، فرونشست زمین، بیلان منفی آب های زیرزمینی و بیابانزایی که نتیجه بی توجهی به منابع طبیعی است را نیز از جمله وظایف روابط عمومی ها در حوزه ملی و داخلی دانست و گفت: برای داشتن جامعه ای امن و با نشاط می طلبد تا به طبیعت توجه بیشتری نشان دهیم. وی افزود: روابط عمومی های ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها، نقش عمده ای در جلب توجه مردم به حفظ طبیعت دارند. جلالی بیان کرد: بخشی از مشکلات کمرنگ بودن فعالیت روابط عمومی ادارات کل منابع طبیعی استان ها ناشی از مشکلات درون سازمانی مانند کمبود بودجه است . وی با اشاره به اینکه این سازمان 83 درصد عرصه کشور را مدیریت می کند، اظهار داشت: هنوز با آنچه که باید باشیم فاصله زیادی داریم و اگر کوچکترین هزینه برای روابط عمومی این سازمان شود 10 برابر نتیجه مثبت برای کشور به دنبال دارد. معاون وزیر جهاد کشاورزی ، فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ منابع طبیعی را به عنوان یک راهبرد اساسی و استراتژیک اولویت دار سازمان جنگلها و مراتع دانست و گفت: تقویت زیرساخت ها برای فرهنگ سازی در این حوزه بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست. وی با اشاره به اینکه بایستی از تجارب دیگر دستگاه ها و سازمان ها در موفقیت روابط عمومی هایشان بهره برد، افزود: مدیران کل منابع طبیعی استانها که به روابط عمومی هایشان توجه بیشتری نشان دهند، تشویق می شوند زیرا بی توجهی به نقش اطلاع رسانی خسارات زیادی در این بخش برای کشور به دنبال دارد.
جلالی شعار هفته منابع طبیعی امسال را همچون سال گذشته با موضوع منابع طبیعی برای مردم با مردم دانست و ادامه داد: این یک شعار کلیدی و یک استراتژی مهم و تاثیرگذار است که روابط عمومی ها برای تحقق آن بایستی کمک کنند. وی به مشارکت دادن مردم در طرح های جنگلکاری و حفاظت و توسعه مراتع و منابع طبیعی در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: این کشورها همچون ترکیه در این عرصه به موفقیت رسیده اند و اگر ما نیز کار را به مردم واگذار کنیم، آن ها خودشان حفاظت و مراقبت می کنند و این آثار برای منابع طبیعی باقی خواهد ماند علاوه بر اینکه هزینه ها بسیار کاهش یافته و اشتغالزایی و درآمدزایی نیز به دنبال خواهد داشت. همزمان با برگزاری این گردهمایی، دومین جشنواره آثار برتر روابط عمومی های ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور در حوزه تولیدات نیز با معرفی استان های برتر پایان یافت. این جشنواره در هفت بخش برگزار شد که در بخش تولید فیلم مستند، استان اصفهان با فیلم 'زلال زندگی'، در بخش برنامه های تلویزیونی استان فارس با برنامه طبیعت، در بخش برنامه رادیویی استان خراسان شمالی با برنامه 'میراث ماندگار'، در بخش تولید و انتشار خبر در مطبوعات استان خوزستان، در بخش پوستر و وبلاگ نویسی استان گلستان، در بخش چاپ کتاب استان گیلان با کتاب 'سیمای منابع طبیعی' و در بخش تبلیغات محیطی و بیلبورد شهری استان خراسان رضوی موفق به کسب رتبه های برتر هر بخش شدند. نوزدهمین گردهمایی مدیران و مسوولان روابط عمومی ادارات منابع طبیعی کشور به مدت یک روز در کرج برگزار شد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود