4 اسفند 1393
شماره خبر: 138136

فعالیت کانون پرورش فکری البرز محدود به برپایی ایستگاه نقاشی نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

فعالیت کانون پرورش فکری البرز محدود به برپایی ایستگاه نقاشی نیست


مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز بابیان اینکه مردم و حتی مسئولان شناخت کافی از فعالیت های کانون ندارند، گفت: ۴۲ فعالیت برای پرورش فکر کودکان و نوجوانان طراحی شده است.
علیرضا جلالی درباره فعالیت ها و عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز اظهار داشت: وقتی از کانون پرورشی فکری سخن به میان می آید به معنای آن است که علاوه بر کودکان، نوجوانان هم تا سال آخر دبیرستان با کانون در ارتباط باشند و از فعالیت های ویژه ای که برای این گروه سنی تدارک دیده شده استفاده کنند اما به علت عدم آگاهی مردم و حتی مسئولان، فعالیت های کانون را محدود به برپایی ایستگاه نقاشی می شناسند. در صورتی که کار ما این نیست. وظیفه کانون، پرورش فکر است و ۴۲ فعالیت در کانون پرورش فکری طراحی شده تا این اتفاق یعنی پرورش فکر، متناسب با استعداد و علاقه کودک و نوجوان اتفاق بیفتد. وی با بیان اینکه کتاب، محور اصلی تمام فعالیت های کانون است، گفت: اعضای کانون برای اجرای نمایشنامه هم ابتدا چند جلد کتاب می خوانند و خودشان آن را به نمایشنامه تبدیل می کنند و پس از اینکه عروسکها را ساختند نمایشنامه را اجرا می کنند؛ در واقع روند کار در کانون بر مبنای مطالعه کتاب و کتابخوانی است. جلالی افزود: در کانون پرورش فکری بخشی با عنوان "سرفصل فعالیت های علمی" پیش بینی شده که طی سال اهای اخیر کمی مغفول مانده است و باید بیشتر به آن پرداخته شود. وی گفت: هم اکنون کانون پرورش فکری البرز در این بخش دارای یک کارشناس، یک رصد خانه و یک آسمان نما است که به صورت تخصصی به مباحث علمی و نجوم می پردازد. به تازگی نیز چتر آسمان نما عوض شده و چتر جدید دارای قابلیت های ویژه ای است. مردم می توانند زیر این چتر یک فضاسازی مصنوعی از شب را ببینند و با کلیک روی سیاره ها، عکس هایی که با تلسکوپ های مشهور دنیا گرفته شده را از نزدیک مشاهده کنند.
همایش تخصصی نانو در پرورش فکری البرز؛ به زودی
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز با اشاره به برگزاری همایش فناوری فضایی که طی هفته های گذشته در کانون استان برگزار شد، گفت: دعوت از سه پژوهشکده فضایی کشور برای ارائه گزارش تنها تلنگری به بچه ها بود که این رشته و این توانمندیها در ایران وجود دارد. دنبال این هستیم که این فعالیت ها را ادامه دهیم و قرار است به زودی از فعالیت های خاصی که در حوزه نانو تکنولوژی در ایران و دستاوردهای آن انجام شده نشست علمی برگزار کنیم. مدیرکل کانون پرورش فکری البرز از فعال شدن حوزه نجوم خبر داد و یادآور شد: همزمان با مساعد شدن شرایط جوی، نام نویبسی برای شرکت در تور گشت های رصدی نیز آغاز می شود. استفاده از این تورها برای عموم آزاد است و خانواده ها می توانند شب را در فضای دوست داشتنی طبیعت بگذرانند و ستارها را رصد کنند. جلالی با اشاره به اینکه پیش از این گشت های رصدی در پشت بام مرکز کانون پرورش فکری البرز برگزار شده است، گفت: در این تورها ۶۰ نفر اعم از پدربزرگ و پدر و نوه یک شب به یاد ماندنی را زیر آسمان شب تجربه کردند.
یادگیری باید به حوزه عمل درآید
وی هدف توجه و پرداختن به مباحث علمی در کانون پرورش فکری را تغییر ذائقه مردم به سمت لذت بردن از فعالیت های علمی عنوان کرد و افزود: کسی که ذائقه اش به سمت خوردن غذاهای شور عادت کرده باید ابتدا غذای سالم و میوه در اختیار او قرار بگیرد تا کم کم ذائقه اش تغییر کند. امروز ذائقه مردم ما به ویژه با گسترش فضای مجازی خواندن متن های تکراری است که نمی دانیم پایه و اساس علمی دارد یا خیر. این مسئول با بیان اینکه تکرار کلمات بدون درک معنای واقعی آن از هر نوع توحشی بدتر است، تاکید کرد: آدمی باید معنی کلماتی که به کار می برد را بداند و از آنها استفاده کند. دانستن کلمات معنای یادگیری نیست. یادگیری باید به حوزه عمل درآید. معنای تربیت هم همین است. کشاندن شخص به سوی ارزش های والای انسانی چنانکه آن ها را بفهمد، بپذیرد، دوست بدارد و به کار بندد. تنها، فهمیدن و پذیرفتن کافی نیست بلکه باید دوست بدارد و به کار ببندد در این صورت می توانیم بگوییم که یک تربیت انسانی اتفاق افتاده است.
آمادگی همکاری با ادارات در امور فرهنگی
مدیرکل کانون پرورش فکری البرز در پاسخ به چگونگی تعامل با ادارات و طرح کانون در این بخش که مدتی پیش در نشست خبری بدان اشاره کرده بود، گفت: دنبال این هستیم شرایط بازدید کارمندان ادارات از آسمان نمای کانون را فراهم کنیم تا از این رهگذر با فعالیت های کانون آشنا شوند. زیرا معتقدیم والدین باید فرزندانشان را در جریان فعالیت هایی که در کانون پرورش فکری ویژه آنان طراحی شده است، قرار دهند تا از این ظرفیت استفاده ای بهینه شود. وی با تاکید بر اینکه هر آنچه کانون دارد در اختیار هر کسی است که بخواهد کار فرهنگی انجام دهد چه دولتی و چه غیردولتی، تصریح کرد: هیچ چیز ما حَبسی و پولی نیست و هر کس می خواهد کار فرهنگی رایگان انجام دهد تمام مراکز کانون، نیروهای انسانی، تجهیزات، سالن و غیره را در اختیارش قرار می دهیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود