23 فروردین 1394
شماره خبر: 140121

البرز رکورد سمن های فعال محیط زیست را در کشور شکست

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

البرز رکورد سمن های فعال محیط زیست را در کشور شکست


مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جمع بانوان فعال محیط زیست البرز گفت: مشکل از آنجا آغاز می شود که ما محیط زیست را در بهترین حالت چون اقتصاد و فرهنگی یکی از ابعاد توسعه می دانیم، در حالی که محیط زیست بستر توسعه و نه محور توسعه محسوب می شود.
کارگاه آموزشی" نقش زنان در توسعه پایدار با تأکید بر حفظ محیط زیست" به ریاست «سیدحمیدطهایی استاندار البرز » و با حضور « دکتر محمد درویش مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست کشور» و همچنین زنان فعال محیط زیست و بانوان دستگاه های اجرایی در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد. طرح این سئوال کلیدی که چرا محیط زیست محور توسعه نیست؟! محور اصلی برای آغاز این کارگاه آموزشی بود. وی با طرح طرح دغدغه های زیست محیطی در کشور از منشوری تمام نما آسیب محیط زیستی در جای جای نقاط سرزمین را تشریح کرد. دکتر درویش مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست کشور با ارائه آماری از مرگ میلیون ها پرنده در کشور اعلام کرد: سالانه یک میلیون پرنده و ۱۰۰هزار پستاندار آبزی در اثر استعمال آلاینده‏‌های پلاستیکی، جان خود را از دست می‌‏دهند. وی افزود: اکنون ۲۶۷ نوع آبزی به دلیل مجاورت با قارۀ هفتم، در خطر انقراض قرار دارند. دکتر درویش همچنین با بیان اینکه سالانه حجم قابل توجهی از مواد شیمیایی در در آب دریاها تخلیه می شود، گفت: براى جلوگیرى از خوردگى لوله‌هاى انتقال گاز استخراج شده از سكوهاى مستقر در برخی نقاط خلیج فارس تا خشكى، نوعى ماده شیمیایى با نام آنتى كروژن همراه با آب دریا در داخل كل این لوله‌ها تزریق می‌شود که این امر موجب مرگ هزاران آبزی شده است. وی با اشاره به آثار تخریب محیط زیست در سلامت انسانها، با ارائه آماری در این زمینه تصریح کرد: سالانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان ثبت می‌شود. این استاد دانشگاه افزود:خسارت سالانه سرطان به اقتصاد ملی به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد و همین امر موجب شده است تا 450 هزار سال از عمر ایرانیان کاسته شود. مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین انتشار پسابهاي صنعتي، كشاورزي و شهري با حجم 32.2 میلیارد متر مکعب در سال را از ديگر عوامل تهديدكننده منابع محدود آب كشور دانست و گفت: این وضعیت در بخش کشاورزی 27.7، شهری 3.4 و صنعتی 1 میلیارد متر مکعب است.
بودجه سالانه سازمان حفاظت محیط زیست 180 میلیارد تومان است
مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین با بیان اینکه هنوز دغدغه محیط زیست احساس نمی شود، از تخصیص بودجه محدود به حوزه محیط زیست خبر داد و گفت: سهم بودجه محیط زیست سالانه 180 میلیارد تومان است و این رقم ناچیز نمی توان کاری را از پیش برد. وی در ادامه نقش مردم و آگاه سازی از طریق رسانه ملی را در این زمینه کلیدی دانست و خواستار توجه به این دو مهم شد.
موضوع باغ سیب مهرشهر دغدغه ای جدی است
در این کارگاه که با طرح دغدغه هایی از فعالان محیط زیست نیز همراه بود، موضوع باغ سیب مهرشهر بعنوان یکی از ریه های تنفسی این استان مطرح گردید که مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ بیان کرد: موضوع باغ سیب مهرشهر یکی از دغدغه های جدی است و در این رابطه علاوه بر استاندار محترم استان البرز سازمان محیط زیست کشور نیز نامه ای را به مقام معظم رهبری نوشته و خواستار رسیدگی به آن شده اند. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان محیط زیست، که امروز علاوه بر محیط طبیعی به مناطق کوهستانی نیز هجوم آورده اند، با ذکر عنوان « کوه خواری» بر این پدیده افزود: ایشان نیز در بیانات خود به نقش مردم اشاره داشته اند و همواره حضور مردم را در این زمینه پر رنگ دانسته اند چه بسا در خصوص ایجاد پارک جنگلی در شمال تهران نیز این حرکت به فرمان مقام معظم رهبری و با حضور مردم شکل گرفت.
ساماندهی سمن های فعال محیط زیست از برنامه های این سازمان است
درویش در ادامه ساماندهی سمن های مردمی را از برنامه های سازمان محیط زیست کشور اعلام کرد و گفت: این سازمان تنها مرکزی است که در کل کشور شبکه ای منسجم و ساختارمند را تشکیل داده است و از 420 عضو به 771 عضو رسیده است.
البرز رکورد دار سمن های فعال محیط زیست در کشور
وی افزود: استان البرز در رتبه اول سازمان های مردمی در حفاظت از محیط زیست قرار دارد و در استانهای کرمانشاه و هرمزگان به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. درویش ارتقاء سطح کیفی را از برنامه های اولویت دار سازمان محیط زیست برشمرد.
از بستر محیط زیست میتوان به توسعه رسید
وی با اعلام بحرانی بودن وضعیت تخریب محیط زیست در کشور تصریح کرد: این دیدگاه که محیط زیست محور توسعه محسوب می شود باید تغییر نماید و با این دید که محیط زیست بستری برای توسعه است نگریست. شایان ذکر است، این کارگاه آموزشی به همت« اداره کل آموزش و پژوهش استانداری البرز» در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد و با استقبال چشمگیر بانوان فعال محیط زیست قرار گرفت. گفتنی است، جمعی از فعالان محیط زیست روز 18 اردیبهشت ماه قرار است محور کرج – چالوس را پاکسازی نمایند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود