2 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 140783

مشارکت پایدار مردم اساس توسعه و حفظ عرصه های ملی و منابع طبیعی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 مشارکت پایدار مردم اساس توسعه و حفظ عرصه های ملی و منابع طبیعی است


مشاور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اساس حفاظت و احیای منابع طبیعی را در مشارکت پایدار مردم در حفاظت از عرصه های ملی عنوان کرد.
محمدحسین رزاقی در نخستین گردهمایی دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای استان البرز که در مرکز آموزشی جوانشیر واقع در منطقه کلاک کرج برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که برنامه ششم توسعه براساس مشارکت تعاملی و پایدار پایه ریزی شود. وی با اشاره به اینکه متاسفانه منابع طبیعی در بخش برنامه ریزی ها براساس میزان تولید چوب ، علوفه و گوشت محاسبه می شود، گفت: ثابت شده که 80 درصد ارزش منابع طبیعی را ارزش زیست محیطی به خود اختصاص داده است. مشاور رییس سازمان جنگل ها نقش دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستاها برای تشویق مردم در مشارکت در طرح های منابع طبیعی را بسیار جدی دانست و افزود: وظایف شما نسبت به منابع طبیعی بسیار سنگین تر از سازمان منابع طبیعی است و بایستی مشارکت مردم را طلب کنید. رزاقی ادامه داد :سازمان جنگل ها اعتباری از دولت و مجلس براساس تولید چوب و علوفه می گیرد که متاسفانه هنوز تفکر برنامه ریزان در این بخش بر همین اساس است. وی با اشاره به اهمیت ندادن مردم و مسوولین به منابع طبیعی، اظهار داشت: ایران از لحاظ داشتن منابع طبیعی در رتبه ای پایین تر از متوسط جهانی قرار دارد در حالیکه از لحاظ فرسایش سه برابر متوسط جهانی قرار داریم. رزاقی وظیفه سازمان جنگل ها و منابع طبیعی را حفظ ، احیا، توسعه و بهره برداری دانست و گفت: این امر فقط با مشارکت مردمی میسر می شود زیرا نیروی انسانی و تجهیزات موجود در این سازمان کفاف حمایت و حفاظت از این عرصه ها در کشور را به ما نمی دهد. وی افزود: 12 هزار نفر نیروی انسانی با اعتباری حدود 300 تا 400 میلیارد تومان در این سازمان مشغول به کار هستند در حالیکه حفاظت از 132 میلیون هکتار عرصه را بر عهده دارند. رزاقی تصریح کرد اگر فقط حفاظت از این عرصه ها را در نظربگیریم و تمامی عرصه ها را بین 12 هزار نفر تقسیم کنیم، به هر نفرمسوولت حفاظت از 11 هزار هکتار می رسد.
البرز و تهران بیشترین هجمه افراد سودجو در عرصه های ملی را دارند
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری البرز نیز در این گردهمایی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص انفال و منابع طبیعی، گفت: استان های البرز و تهران مورد بیشترین هجمه ی افراد سودجو قرار می گیرند. آرش بهادری افزود: مردم و مسوولین نبایستی اجازه دهند که این افراد این عرصه های را جولانگاه خود قرار دهند. وی فعال سازی تعاونی های دهیاری ها، نصب تابلوهای هشدار دهنده برای گردشگران جهت خاموش کردن آتش های افروخته توسط خودشان، اطلاع رسانی به کشاورزان جهت کشت مناسب و جلوگیری از آتش زدن باقی مانده محصولات در مزارع را از مهمترین فعالیت ها برای حفظ اراضی ملی دانست. بهادری پیشنهاد داد تا درصدی از بودجه دهیاری ها و شوراها را به امر حفظ منابع طبیعی اختصاص دهند. این مسوول تصریح کرد: همچنین می تواند از ائمه جعمه و جماعات با اختصاص درصدی از بودجه به امر فرهنگی کمک خواست.
وی همچنین با اشاره به تغییر الگوی کشت در روستاها و استفاده از گونه های مقاوم به کم آبی را از دیگر راهکارها دانست و بیان کرد: برای حفظ مراتع در اختیار شوراهای روستایی می بایست این مراتع در اختیار افراد بومی قرار گیرد. نخستین گردهمایی دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها با حضور بسیاری از کارشناسان و مسوولان حوزه منابع طبیعی استان البرز در مرکز جوانشیر سازمان جنگل ها واقع در منطقه کلاک کرج برگزار شد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود