4 خرداد 1394
شماره خبر: 142670

حفاظت از حیات وحش نیازمند همراهی و تعامل مردم است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 حفاظت از حیات وحش نیازمند همراهی و تعامل مردم است


رییس اداره امور نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز، راهکار اصلی برای حفاظت و مراقبت از حیات وحش را همراهی و تعامل مردم با این بخش برشمرد.
فردین حکیمی با اشاره به زاد و ولد حیات وحش در فصل بهار، یکی از مخاطرات اصلی این وحوش را روی آوردن گردشگران و طبیعت گردان در همین فصل به محیط زندگی آن ها عنوان کرد.
وی اظهار داشت: استان البرز با توجه به زیست گاه های مناسب از جمله منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و منطقه شکار ممنوع طالقان، شاهد فراوانی و تنوع گونه های جانوری غنی است. وی افزود: این مناطق اکنون زیر پوشش حفاظتی و مدیریت ادارات حفاظت محیط زیست کرج و طالقان قرار دارند و به همین علت ، گونه های مختلف از حیات وحش را در خود جای داده است. وی از جمله گونه های جانوری شاخص در این مناطق را کل و بز وحشی ، قوچ و میش (کرج) ، خرس قهوه ای ، پلنگ ، گربه وحشی ، کفتار، گراز دانست. حکیمی گفت: از بین این گونه ها، کل و بز وحشی به خاطروجود شرایط زیستگاهی مناسب و اقدامات حفاظتی محیط بانان زحمتکش ، دارای جمعیت قابل توجهی است. وی ادامه داد: هر چندجمعیت این گونه ارزشمند همچون سایر گونه های جانوری علاوه بر دشمنان طبیعی ، همواره از سوی افراد ناآگاه و شکارچیان غیر مجاز مورد تهدیدو خطر جدی قرار داشته و متاسفانه افراد ناآگاه و فرصت طلب در فصل زاد و ولد به بزغاله های تازه متولد شده هم رحم نمی کنند. رئیس اداره امور نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان البرز اظهار داشت: در این فصل که فصل مناسب برای گیاهان کوهی و مراتع است، علاوه بر تهدید گردشگران، تهدید افراد محلی (به بهانه جمع آوری سبزی های کوهی و ... ) یا دامداران در مناطق برای این گونه های تازه متولد شده وجود دارد. وی گفت: با ورود این افراد به مناطق، ضمن از بین رفتن آرامش حیات وحش، برخی بزغاله های تازه متولد شده از مادر جدا شده و از آنجا که این برغاله ها به جهت آسیب پذیر بودن و عدم توانایی بدنی ، قادر به فرار یا ادامه حیات در طبیعت نیستند به راحتی مورد طعمه سگهای گله و یا در دسترس افراد فرصت طلب و خود خواه قرار می گیرند. حکیمی اضافه کرد: این افراد نیز با مشاهده بزغاله های جداشده از مادر ضمن اینکه آن ها را از زیست گاه طبیعی خود جدا می کنند، اقدام به فروش آن به افراد سود جو و یا نگهداری آن ها در منزل می کنند. وی گفت: این در حالی است که متاسفانه در صورت کشف و بازپس گیری آنها به جهت تغذیه دستی و انس گیری با انسان و از طرفی دیگرعدم آموزش مهارت های لازم جهت زندگی در طبیعت، قابلیت بازگشت به زیستگاههای طبیعی را ندارند. رییس اداره امور نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود:به ناچار می بایست ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرندکه در نهایت با حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال ها می تواند زادآوری داشته و در ادامه نسل موثر باشد، آسیب جبران ناپذیری به طبیعت وارد می شود. حکیمی اظهار داشت: باید تلاش کنیم با همکاری نهادهای متولی امور فرهنگی و رسانه ها، شهروندان بیش از گذشته به نقش و مسئولیت خطیری که در خصوص حفاظت از تنوع زیستی بر عهده دارند، آشنا شوند. وی در پایان با اشاره به اینکه فعالیتهای حفاظتی مامورین یگان حفاظت درفصل زایمان گونه های ارزشمند بویژه بز ، دو چندان خواهد بود ، گفت : انتظار داریم که شهروندان در این فصل از سال در صورت مشاهده هرگونه تخلفات زنده گیری حیات وحش و یا گونه های آسیب دیده ، موضوع را بلافاصله به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان کرج یا طالقان داده و یا با شماره تلفن های 35353385- 44723073 – 026 یا شماره چهاررقمی 1540 تماس حاصل نمایند. منطقه حفاظت شده البرز جنوبی در شهرستان کرج دارای مساحت تقریبی 64 هزار هکتار و منطقه شکارممنوع طالقان در شهرستان طالقان دارای مساحت 75 هزار هکتاراست.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود