27 خرداد 1394
شماره خبر: 143971

طرح بسیج همگام با کشاورزی در کشور اجرا می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 طرح بسیج همگام با کشاورزی در کشور اجرا می‌شود


رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه طرح بسیج همگام با کشاورزی در کشور اجرا می‌شود، گفت: کارگروه علمی‌کردن کشاورزی در ۴ هزار پایگاه اجرائی شده است.
محمدرضا جهانسوز در همایش بزرگداشت روز قشر بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی که در تالار اجتماعات امام خمینی (ره) دانشگاه پردیس کشاورزی کرج برگزار شد، اظهار داشت: دوسال پیش در همین مکان با حضور سردار نقدی تولد بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور را اعلام کردیم. وی با بیان اینکه عده‌ای در مورد امنیت غذایی زمزمه‌هایی می‌کنند که غیرقابل قبول است، بیان کرد: این که عده‌ای می‌گویند امنیت غذایی را با واردات می‌شود تامین کرد پذیرفته نیست. رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه حرکت کشور بر طبق قانون اساسی، فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری باید به سمت خودکفایی و اتکا به داخل باشد، متذکر شد: در حال حاضر امنیت غذایی ضرورت بسیار بزرگی برای کشور است.
جهانسوز با اشاره به اینکه امنیت غذایی یکی از ارکان امنیت ملی است، گفت: ایران با توجه به شرایطی که دارد باید بیش از هر کشور دیگری به سمت خود اتکایی و خودکفایی برود. وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته بین 5 تا 7 میلیون تن گندم را از خارج به داخل کشور وارد کرده‌ایم، اظهار داشت: محصولاتی مانند جو، ذرت، برنج و کنجاله سویا از خارج وارد کشور می‌شوند که می‌تواند مشکل ساز باشد. رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه هر کشوری که محصولی را صادر کند اشتغالزایی را نیز به دنبال دارد، بیان کرد: واردات به کشور امکان ایجاد شغل را از بین می‌برد. جهانسوز با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کشاورزی کشور شرایط خاصی را دارد، متذکر شد: بر اساس گزارش‌هایی که اعلام شده ایران جزء نقاطی است که پتانسیل تولید در آن کاهش می‌یابد و از نظر اقلیمی روبه نزول هستیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر سطح آب نیز در کشور نزول داشته است، گفت: در زمینه بهره‌وری از آب باید دقت بیشتری داشته باشیم.
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه آب را نباید به عنوان عامل بازدارنده در زمینه کشاورزی بدانیم، اظهار داشت: نباید شعار "ما نمی‌توانیم" سر دهیم و به بهانه کمبود منابع آبی تولید را قطع کنیم. جهانسوز با اشاره به اینکه این سخن افراد که ما نمی‌توانیم غیرعلمی و بر خلاف شعارهای انقلاب است، بیان کرد: با اصلاح روش استفاده از آب می‌توان از هدر رفت آن جلوگیری کرد. وی با بیان اینکه امسال بر اساس اعلام وزارت جهادکشاورزی سال خاک نامیده شده است، متذکر شد: متاسفانه بر اساس آمار اعلام شده ایران رتبه یک فرسایش خاک در جهان را دارد که نشان دهنده این است که وضعیت خاک در ایران مطلوب نیست. رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه طرح بسیج همگام با کشاورز در کشور اجرا می‌شود، گفت: متاسفانه در دولت‌ها سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه کشاورزی انجام نشد. جهانسوز با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان کشور با استفاده از روش‌های علمی بین 2 تا 18 برابر افزایش محصول را به دست آورده‌اند، اظهار داشت: کارگروه علمی‌کردن کشاورزی در 4 هزار پایگاه اجرائی شده است. وی با بیان اینکه در گذشته متون خوبی در زمینه کشاورزی و دامپروری وجود داشت ولی پراکنده بودند، بیان کرد: به برکت وجود بسیج در حال حاضر 7 جلد کتاب تولید شده که تا پایان سال به 27 جلد کتاب می‌رسد. رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه برای تهیه جزوه گندم 40 محقق در این زمینه فعالیت کردند، متذکر شد: در شرایط فعلی نیاز به حضور افراد با روحیه بسیجی داریم. جهانسوز با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی ما این است که در هر حوزه و پایگاه بین 3 تا 5 محصول شناسایی شود، گفت: میانگین برداشت محصولات منطقه‌ای در هر حوزه و پایگاه باید مشخص شود.




منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود