6 تیر 1394
شماره خبر: 144561

باز شدن شیر مازوت نیروگاه منتظر قائم فقط در مواقع اضطرار

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 باز شدن شیر مازوت نیروگاه منتظر قائم فقط در مواقع اضطرار


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به بسته شدن شیر مازوت نیروگاه منتظر قائم (عج) فردیس در هفته محیط زیست، گفت: شیر مازوت این نیروگاه فقط در مواقع اضطرار باز می شود.
حسین محمدی افزود: شیر مازوت نیروگاه منتظر قائم فقط در مواقعی که خطوط گازرسانی دچار مشکل شود با دستور مقام قضایی برای مدتی محدود تا زمان برطرف شدن مشکل باز خواهد شد.
وی در خصوص آلایندگی این نیروگاه اظهار داشت: پیش از بسته شدن شیر سوخت مازوت ، نیروگاه منتظر قائم روزانه دو تا دو و نیم میلیون لیتر مازوت استفاده می کرد که به اندازه کل بنزین و گازوئیل مصرفی استان البرز بود. محمدی گفت: میزان گوگرد تولید شده از این میزان مازوت سه درصد حجمی بود یعنی روزانه 60 تا 70 تن گوگرد از طریق سوزاندن مازوت در هوا منتشر می شد. وی بیان کرد: وارد شدن این میزان گوگرد در هوا شرایط سختی برای مردم فردیس و شهرهای حاشیه نیروگاه مثل غرب استان تهران و شهریار و رباط کریم و شهرک اندیشه ایجاد کرده بود. مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز افزود: با وجود این شرایط از سال گذشته به طور مرتب به مسوولان نیروگاه تذکر می دادیم تا مصرف مازوت را پایین آورده و از سوخت گاز استفاده کنند. وی ادامه داد: این در شرایطی بود که وزیر نفت هم اعلام کرده بود که روزانه 20 میلیون متر معکب به ظرفیت گاز کشور افزوده شده و اولویت اول را تامین گاز نیروگاه ها عنوان کرده بود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه متاسفانه در سال گذشته برای قطع سوخت مازوت کوتاهی صورت گرفت، اظهار داشت: مسوولان این نیروگاه مقداری مصرف مازوت را از 2.5 میلیون لیتر به 1.5 میلیون لیتر کاهش دادند ولی شرایط آلودگی و عدم رعایت استانداردها تداوم داشت. وی گفت: به همین دلیل مجبور به انعکاس موضوع به دادستان فردیس شدیم و با وجود طولانی شدن فرایند رسیدگی به پرونده خوشبختانه منجر به پلمب شدن شیرهای مازوت نیروگاه شد و اکنون میزان مصرف مازوت این نیروگاه به صفر رسیده است. محمدی افزود: هم اکنون این نیروگاه به صورت کامل گاز مصرف می کند ولی آن چهار واحدی بخاری که از مازوت استفاده می کرد میزان تولید برقش کمی کاهش پیدا کرده است. وی بیان کرد: پس از بسته شدن شیرمازوت، جلسه ای در تهران مبنی بر فک پلمب آن چهار واحد برگزار شد ولی زیربار آن نرفتیم و مقرر شد برنامه ای برای اصلاح و تبدیل کردن چهار واحد استفاده کننده از مازوت ارایه کنند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: بعد از ارایه برنامه قرار شد فقط در شرایط اضطرار از مازوت استفاده کند یعنی در صورتی که خطوط گاز دچار اشکال شد و نتوانستند از گاز استفاده کنند اجازه دهیم با دستور مراجع قضایی از مازوت استفاده کنند و به محض برطرف شدن شرایط اضطرار مشکل گاز، مازوت را قطع کنند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود