7 تیر 1394
شماره خبر: 144614

سه ماهه نخست سال جاری ۱۵هزار نفر در البرز خون اهدا کردند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

سه ماهه نخست سال جاری ۱۵هزار نفر در البرز خون اهدا کردند


رئیس سازمان انتقال خون البرز اعلام کرد: در سه ماهه نخست سال جاری ۱۵هزار نفر در البرز خون اهدا کردند.
دکتر حسن حسینی با اشاره به اینکه وضعیت استان البرز بلحاظ فرهنگ اهدای خون مناسب است، اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۵هزار نفر در استان البرز خون اهدا کردند که از این میزان ۴۰ درصد اهداکنندگان مستمر هستند. حسینی در ادامه با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون مستمر در فصل بهار در استان البرز بیش از ۴۰ درصد است، گفت: در البرز مشکلی بلحاظ تامین خون و فرآورده‌های خونی وجود ندارد. در ۳ ماهه سال جاری بیش از ۱۴ هزار گلبول قرمز، حدود ۲ هزار واحد پلاکت و بیش از ۱۳ هزار واحد پلاسما در انتقال خون استان البرز تامین شد.
وی با اشاره به اینکه با توسعه، بهبود و افزایش تخت‌های بیمارستانی باید میزان جذب و تامین خون استان نیز به مراتب افزایش پیدا کند، گفت: در حال حاضر مشکلی برای تامین نیاز استان در این بخش وجود ندارد. این مسئول با بیان اینکه در هر بار اهدای خون ۴۵۰ سی سی از اهدا کننده خون گرفته می‌شود، افزود: خون ‌های گرفته‌ شده تست دقیق و کنترل اساسی می ‌شود و در صورت بروز مشکل در هر یک از خون‌ های اهدایی مشکلات موجود به اهدا کننده اعلام می‌شود. حسینی با اشاره به اینکه مجموعه‌هایی مانند «آرین پلاسما» بر اساس مجوز وزارت بهداشت فعالیت دارند، افزود: این مراکز می‌توانند در قبال دریافت پلاسمای خون توسط مراجعه‌کنندگان مبالغی را به آن‌ها پرداخت کنند.
بیشترین گروه خونی اهدا شده در فصل بهار گروه خونی o+»» است
وی با اشاره به اینکه پلاسماهای دریافتی برای ارسال به خارج از کشور و برای ساخت داروها و فاکتورهای انعقادی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، افزود: افراد متقاضی برای اهدای پلاسما می ‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. این مسئول گفت: بیشترین گروه خونی اهدا شده در فصل بهار گروه خونی o+»» است که با توجه به پراکندگی بالاتر گلبول خونی « o+» جامعه نیاز به این گروه های خونی بیشتر از سایر گروههای خونی است. رئیس سازمان انتقال خون استان البرز با اشاره به جداسازی پلاکت خون در استان البرز عنوان کرد: در حال حاضر جداسازی پلاکت به ۲ صورت فرآیند پلاکت فرزیس (جداسازی پلاکت در حین اهدای خون) و جداسازی به صورت دستی از خون در استان البرز انجام می شود. حسینی در پایان با تاکید بر نقش مهم رسانه ها در نهادینه کردن فرهنگ اهدای خون گفت: برای گسترش این فرهنگ سازمان انتقال خون به تنهایی نمی تواند اقدامات کافی و لازم را انجام دهد به همین منظور برای تحقق این امر مهم نیاز به تلاش رسانه ها است

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود