31 تیر 1394
شماره خبر: 145953

نظر منابع طبیعی درباره علت تشدید قدرت سیل اخیر در جاده چالوس

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

نظر منابع طبیعی درباره علت تشدید قدرت سیل اخیر در جاده چالوس


معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز عوامل انسانی و طبیعی تشدید کننده سیل روستای سیجان در هفته جاری شد.
مهدی فتحی یکی از مهمترین عوامل تشدید کننده سیل یکشنبه شب هفته جاری را خشکسالی دانست و افزود: همراه با وقوع خشکسالی، بارندگی ها کاهش یافته که منجر به فقر پوشش گیاهی و نفوذ کم آب در زمین می شود. وی اظهار داشت: همراه با این وضعیت روان آب ها شدت می یابد ضمن اینکه ساقه ها و تنه های درختان خشک شده مزید بر علت شدت سیل می شوند، زیرا این تنه ها و ساقه های خشک شده دهانه پل ها را مسدود کرده و منجر به خارج شدن سیل از مسیر اصلی خود شده و وارد خیابان ها و منازل می شود. وی همچنین فعالیت هایی را که توسط عوامل انسانی در حریم رودخانه ها انجام می شود بخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز را از دیگر عوامل تشدید کننده سیل برشمرد و گفت: در کانال انتقال آب پل های غیراصولی توسط ساکنین غیرمجاز ساخته شده که باعث گیرکردن شاخه ها و درختان در زیر این پل ها و بسته شدن مسیر آب می شود.
با فعالیت آبخیزداری روستای کندر از سیل نجات یافت
فتحی با اشاره به انجام فعالیت های آبخیزداری در حوضه آبخیز کندر در سال 88، افزود: همزمان با سیل در روستای سیجان در روستای کندر نیز سیل با شدت روان آب بیشتری از لحاظ هیدرولوژیکی ایجاد شد که انجام فعالیت های آبخیزداری این سیل را کنترل کرد. وی با اشاره به انجام فعالیت های آبخیزداری در سطح پنج هزار متر مکعب در کندر ، اظهار داشت: حجم مخزن سد ایجاد شده در کندر دارای گنجایش 45 هزار مترمکعب است که در همان ساعات اولیه سیل از رسوبات انباشت شد. معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه قرار بود این 45 هزار مترمکعب آب و رسوبات به سمت روستای کندر برود، افزود: ایجاد این فعالیت ها توانست این حجم روان آبی که سه برابر روان آب سیجان بود را کنترل کند.
اعتبارات فعالیت های آبخیز سیجان جابجا شد
فتحی در پاسخ به در خصوص دلیل عدم انجام فعالیت های آبخیز در حوضه سیجان ، گفت: در سال جاری برای اجرای طرح های آبخیزداری در سیجان مطالعات لازم انجام شد، طرح ارایه شد و اعتبار لازم هم پیش بینی و تخصیص یافت. وی ادامه داد: بطوریکه آگهی تعیین پیمانکار منتشر شد ولی در آخرین مرحله اعتبار این طرح جابجا شد در حالیکه آماده اجرای طرح بودیم. معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه اطلاعی از دلیل جابجایی اعتبار طرح ندارد، افزود: اجرای فعالیت های آبخیز در این حوضه در کل نیاز به اعتباری حدود 70 تا 80 میلیارد ریال است ولی در مرحله اول می توان کار را با چهار تا پنج میلیارد ریال آغاز کرد. وی اظهار داشت: برای رفع مشکل اصلی و اساسی این حوضه به 20 میلیارد ریال اعتبار در حدود پنج هزار مترمکعب فعالیت آبخیزداری نیاز است. این مسوول فعالیت های آبخیزداری در این منطقه را شامل فعالیت های مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیک همچون ساخت سدهای گابیونی، سدهای سنگی ملاتی، ساخت سازه ها، اجرای پوشش های گیاهی، تراس بندی و... دانست.
رسانه ها برای نهادینه کردن آبخیزداری همیاری کنند
فتحی در ادامه از رسانه ها برای نهادینه سازی بحث های آبخیزداری کمک خواست و گفت: مهم دانستن فعالیت های آبخیزداری در حوضه های مختلف آبخیز توسط مسوولین مختلف استانی بسیار حائز اهمیت است. سیل یکشنبه شب در روستای سیجان منجر به خسارات فراوانی از جمله جان باختن 8 تن از هموطنان و مفقودن 12 تن دیگر و تخریب زیرساخت های این منطقه شد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود